Dreams is misschien wel één van de meest ambitieuze games aller tijden op basis van wat we in tot nu toe in Early Access hebben gespeeld. Dreams draait namelijk volledig om het bouwen van je eigen wereld, verhaal, personages, muziek en ga zo maar door. Met het gereedschap dat Media Molecule je aanreikt zegt de studio eigenlijk: “Bouw je eigen game maar”. En dat kan tot in de puntjes.

Bob de Bouwer kan er wat van leren

Je hoeft niet bang te zijn dat je in de diepte wordt gegooid als het gaat om het maken van je eigen creaties. Zodra je met de game aan de slag gaat, krijg je de optie om flink wat tutorials te doorlopen. Hierdoor weet je precies wat je te wachten staat en hoe je het gereedschap kunt gebruiken om je eigen paradijs te bouwen. Wat de game vanaf de eerste seconden al duidelijk maakt, is dat je de DualShock 4 controller overal voor moet gaan gebruiken.

Door middel van de bewegingssensor in de controller beweeg je een klein wezentje dat dient als je muis. Hiermee kun je vervolgens voorwerpen aanklikken, optillen en naar wens verplaatsen. Het is een kleine greep als het gaat om de mogelijkheden die geboden worden, maar dat laten we voor nu even wat het is omdat de resultaten die je met het gereedschap kunt maken veel interessanter zijn.

Dreams

Creatieve geest

Met het gereedschap dat je gebruikt kun je volledige games bouwen als je maar lang genoeg aan de slag gaat. Een kleine greep uit de kunstwerken die we tot nu toe in Dreams Early Access zijn tegengekomen, zorgt ervoor dat we onze kin van de vloer moeten rapen. Zo heeft iemand de oude Pinball die je vroeger standaard op Windows PC’s kon spelen volledig nagemaakt en was er iemand die Kokiri Forest uit Ocarina of Time heeft nagemaakt.

Het zijn slechts twee voorbeelden van wat er in Dreams mogelijk is, maar indrukwekkend is het zeker. Wel moet gezegd worden dat beide creaties nog wat te wensen overlieten. Zo zaten er nog redelijk wat bugs in de flipperkast en was alleen het uiterlijke omhulsel van het dorpje uit Ocarina of Time klaar. Mechanics als klimmen of lopen in plaats van rennen waren er nog.

Toch is het wel bijzonder om rond te lopen in een project waar een andere speler aan gewerkt heeft. Nog gekker is het feit dat je je steentje kunt bijdragen aan iemands project. Andere spelers kunnen jouw creaties namelijk ook gebruiken in hun projecten als jij dit toestaat en dat geeft samenwerken een hele nieuwe laag!

Dreams

Dreams Early Access Preview – Ontzettend veel mogelijkheden

Voorlopig kunnen we concluderen dat Dreams Early Access tot nu toe vooral veel mogelijkheden heeft. Wie namelijk geen creatieve geest is of geen zin heeft in het technische aspect van iets maken, kan namelijk ook voor een andere optie kiezen. Muziek kun je maken en opnemen in de game die vervolgens door iemand anders in zijn project gebruikt kan worden. Hetzelfde geldt voor stemmen inspreken of personages maken.

De vraag is en blijft alleen wel hoe MediaMolecule van plan is om het grote publiek aan te spreken. Een game verkopen waarin je je eigen game moet maken is en blijft een lastige taak, maar de Early Access maakt ons in ieder geval enthousiast voor de mogelijkheden. Zowel de creatieve kant spreekt ons aan als de mogelijkheid om door iemands creatie te spelen!