Foto: Disney Enterprises

2. Remakes trekken nieuw publiek

Verhalen zijn er om verteld te worden, maar daarvoor heb je een publiek nodig. Als het publiek dat een goed verhaal nog kent langzaam maar zeker krimpt is dat jammer. Een remake kan dan helpen om je film weer onder de aandacht te brengen. Dat is de mooie manier om er tegenaan te kijken. Het is zeker niet onwaar dat er waarschijnlijk mensen zijn die de Disney-films voor het eerst zien dankzij de remake, maar is het voortbestaan van het verhaal echt wat de Disney-opperhoofden willen bereiken?

Nieuw publiek trekken kan ook met een heruitgave van de originele film. In 2011 draaide er bijvoorbeeld een 3D-versie van de originele Lion King in de bioscopen. Maar vergis je niet: zo’n heruitgave trekt wat nieuw publiek en een paar oude fans die de film voor het eerst (of eindelijk weer eens) in de bioscoop willen zien. Om echt van zoveel mogelijk mensen betalende klant te maken (want daar gaat het Disney met de remakes uiteindelijk om) moet er meer gebeuren. Een remake peutert uiteindelijk bij een stuk meer mensen een het geld voor een bioscoopkaartje los.