Detroit Become Human speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij Detroit het toneel vormt voor deze nieuwe IP. Robots worden door de mensen ingezet om luier te leven, want koud staal kent geen vermoeidheid of emoties. Althans, dat dachten we. De paniek breekt uit als het erop lijkt dat sommige androids toch gevoelens weten te ontwikkelen.

Er zijn altijd uitzonderingen

De mensheid heeft inmiddels een argwaan gekregen voor de lopende bouwpakketten. Want regels en protocollen kunnen blijkbaar gebroken worden. De gameplay die er getoond is, gaat dan ook om een situatie waarbij een ontspoorde android een gevaar voor zichzelf en andere mensen vormt. Wie kan beter op hem inspreken dan een soortgenoot?

De sequentie speelt zich af in een appartementencomplex, waarbij je een android genaamd Connor onder de knoppen krijgt. Connor is een vergevorderd prototype die de taak heeft om de wet te dienen als rechercheur. Het doel is om de situatie te evalueren, construeren en de zaak op te lossen door de doorgedraaide machine tot rust te brengen. Al snel lijkt dit een lastige situatie te zijn, aangezien het apparaat een eigen bewustzijn heeft gecreëerd en een jong meisje gegijzeld houdt.

Detroit Become Human preview gijzeling

Poging nummer één

De gameplay scène wordt twee keer doorgespeeld op twee heel verschillende manieren. Bij de eerste stappen in het appartement maak je al kennis met beeldschone graphics en verbazingwekkende details in de omgevingen. Er is alleen geen tijd om bij de pracht en praal stil te staan, want de paniek loopt aardig hoog op en er wordt vrijwel gelijk voor een directe aanpak gekozen om de linke situatie te verhelpen. Overal liggen dode en gewonde mensen, waardoor het duidelijk wordt dat dit niet een doorsnee ontmoeting gaat worden.

In Detroit Become Human speelt dialoog een belangrijke rol, waarmee je direct de link kunt leggen met de vorige games van ontwikkelaar Quantic Dream. Je gaat het gesprek met de ontspoorde android aan, waarbij je telkens de keuze krijgt over wat je wilt zeggen. Je moet er wel een beetje vaart achter zetten, anders is je kans verkeken en wordt er voor je gekozen. De eerste playthrough liep niet bepaald goed af, want zowel de android als het gegijzelde meisje maakten een duik in het diepe.

Detroit Become Human preview Connor

Kans van slagen

Het systeem dat de kans van slagen bepaalt, wordt gemeten aan de hand van percentages. Bij deze gameplay begon de meter bij 50 procent, en elke actie die er ondernomen werd bracht hier verandering in. Zo had een simpele beslissing als een goudvis redden als resultaat dat het percentage afnam, omdat er waardevolle tijd verloren ging. Met sommige acties maak je een grotere kans om het doel te bereiken door meer over de zaak te weten te komen.

Connors specialiteit is het uithangen van de rechercheur en het reconstrueren van wat er precies gebeurd is. Voor het correct uitzoeken van bijvoorbeeld de naam van de android, wordt er weer aan percentage gewonnen én krijg je extra dialoog mogelijkheden die helpen bij het inpraten op het doelwit. Clues kunnen gevonden worden door een speciale optie genaamd mindpass, waarbij de tijd stil staat en belangrijke objecten oplichten.

Detroit Become Human preview

Op onderzoek uit

De tweede playthrough werd er gekozen voor de onderzoekende in plaats van de directe aanpak. De nodige clues werden verzameld, waarbij de moord op de ouders van het meisje in nader detail uitgewerkt konden worden. Ook werd er meer ontdekt over de beweegredenen van de android en waarom hij besloot herrie te schoppen. De extra informatie resulteerde in een begrijpend gesprek van android tot android, waarbij het meisje gered werd maar Connor het toch uiteindelijk met de dood moest bekopen.

De dood van je personage blijkt helemaal niks uit te maken, aangezien het uiteindelijke doel toch behaald is. Je neemt dan wel afscheid van Connor, maar de volgende missie maak je gewoon weer gebruik van een ander personage. Deze volgende android waar je mee aan de slag kan, heeft weer een heel andere specialiteit die tijdens zijn of haar missie van pas kan komen. Wat wel blijft, is dat er grote morele keuzes gemaakt moeten worden die de game een zware rugtas aan emoties meegeeft.

Detroit Become Human preview

Detroit Become Human Preview - Spreekt tot de verbeelding

Detroit Become Human gaat een hele aparte game worden, waar je aangespoord wordt om je eigen speelstijl te creëren. Wil je snel de missie door en neem je de gok, of doe je meer moeite en ontrafel je alle informatie? Deze nieuwe IP weet tijdens de Detroit Become Human preview behoorlijk te overtuigen en spreekt zeker tot de verbeelding. Hopelijk kunnen we binnenkort kennismaken met nog veel meer features van deze bijzondere game!

Detroit Become Human komt uit voor de PS4, maar een officiële releasedatum is nog niet bekend.