Forsaken is de nieuwste uitbreiding voor Destiny 2 en de trailer beloofde al veel goeds, maar ook slechts. We zien de charismatische Cayde-6 namelijk het loodje leggen. Zagen we dat wel goed? Wij kregen de kans om tijdens E3 2018 in gesprek te gaan met Steve Cotton (game director) en Scott Taylor (project lead) en ze direct de vraag te stellen.

Destiny 2 Forsaken interview - Hoe zit het met Cayde-6?

Wij wilden natuurlijk meteen weten of de charismatische Cayde-6 echt dood gaat. Het komt nog wel eens voor dat bekende personages in trailers dood lijken te gaan, maar dat ze dat in het uiteindelijke product helemaal niet doen. Toch lijkt dat hier anders.

Steve: “Ja, hij is zeker weten dood. Ik begrijp waarom mensen skeptisch zijn, dat is leuk voor ons omdat wij weten dat hij echt dood is. Eén van de dingen die we interessant vonden toen we dit onthulden, was dat het spelen van de eerste missie een stuk boeiender wordt.

In plaats van dat je de game opstart en meteen een complete shock krijgt en alles ineens moeten verwerken, zien we dat fans het al kunnen verwerken. Het maakt de ervaring rijker en doordacht, misschien. Het is boeiend om te horen wat mensen ervan vinden, hun haat voor de slechterik en dat alles zal zich in de zomer ontwikkelen. Het zal leiden tot een ervaring die mensen niet zullen verwachten.”

De grote vraag is natuurlijk waarom er besloten is om juist Cayde-6 naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Hij is tenslotte een populair personage dat centraal stond bij de marketing toen Destiny 2 uit kwam.

Scott: “Toen we dit begonnen, wilden we iets hebben wat op het spel staat, maar iets dat ook persoonlijk aanvoelt. Doen we dit eenmaal beslist hadden, de wraak en de meer serieuze toon, kwamen we op het idee dat je dit niet zomaar kan doen in de lore zonder dat het betekenis heeft voor de spelers. Toen we besloten dat we dit verhaal wilden hebben zou het alleen maar iets kunnen zijn als Cayde weghalen. Er was niet echt een ander personage dat daar bij zou passen, we hadden geen dartbord waar we willekeurig iemand mee uitkozen.

Het moest Cayde zijn. Hij is de enige die resonantie heeft met de speler en de Guardian in de game. Nu gaan we erachter komen: hoe is het voor de Hunter om geen Vanguard te hebben? Wat voor invloed heeft het op de andere personages in het verhaal?

Het nam ons mee naar richtingen waar we niet hadden kunnen komen, zonder zoiets drastisch te doen. Hoe moeilijk het ook was, wij vinden het juist voor het verhaal en om de speler op dit avontuur te sturen.”

Hier komt ook de naam Forsaken vandaan. Voor de release was het ons nogal onduidelijk waarom er voor deze naam gekozen was, gezien het niet lijkt te slaan op een groep vijanden of een object in de game. Bungie heeft er een uitleg voor.

Steve: “Eigenlijk is Forsaken een symbolische naam voor ons. We hopen dat je erachter komt waarom het Forsaken heet, terwijl je aan het spelen bent. Maar, specifiek slaat het op de speler tijdens het verhaal en Forsaken slaat op het wraakpad waar je op gaat na de dood van Cayde.”