Foto: Activision

De uitbreiding Black Armory maakt deel uit van de annual pass. De annual pass bestaat uit drie delen: Black Armory, Joker's Wild en Penumbra. Elke content update bestaat uit meerdere patches, elke patch bevat extraatjes. Denk daarbij aan quests, game-modi, crucible maps en zelfs exotics. Bekijk de trailer van de annual pass hierboven!

De annual pass is anders opgezet dan de voorgaande, toch wel teleurstellende, DLC's Curse of Osiris en Warmind. Hoewel de annual pass dus een vooruitgang is, zijn er tot op de dag van vandaag nog steeds features die beter kunnen. Dit zijn de tien Destiny 2 features die we graag anders hadden willen zien!

10. Shaders gebruiken en verwijderen blijft een probleem

Een veel erkend probleem in Destiny 2 is het verwijderen en gebruiken van shaders. Shaders zijn zogenaamde kleurenpaletten die je kunt toepassen op je uitrusting om een betere uitstraling te creëren. In tegenstelling tot Destiny 1 zijn shaders in Destiny 2 toe te passen op enkel één uitrustingsstuk. Dus stel je wilt je uitrusting volledig in dezelfde shader krijgen, moet je vijf dezelfde shaders in bezit hebben om dit voor elkaar te krijgen.

Door Forsaken werd het probleem deels opgelost: je kon alle shaders makkelijk terugvinden tussen je verzameling en die vervolgens kopen voor een kleine hoeveelheid aan brightdust. Alleen omdat je op gegeven moment zoveel shaders bezit, moet je ze stuk voor stuk gaan verwijderen om plaats te maken voor nieuwe. Dus als je 90 stuks van dezelfde shader bezit, ben je wel even bezig met het verwijderen ervan.

Foto: Activision

9. Nieuwe Black Armory content is te moeilijk en niet gelijk speelbaar

De nieuwe uitbreiding Black Armory bracht nieuwe features met zich mee. Een groot deel van die features bestaat uit zogenaamde endgame content als The Lost Forges en de nieuwe raid Scourge of the Past. Als je net voor het uitkomen van Black Armory op een krachtlevel van 600 zit, waren die nieuwe activiteiten nog enigszins te doen. Zat je daaronder, moet je eerst oude content spelen om aan de nieuwe te beginnen.

Bungie gaf al aan dat de uitbreiding voor spelers met hogere levels was, maar zelfs voor die spelers waren The Lost Forges nog te moeilijk. Kortom, het kan dus nogal wat frustratie opleveren als je op launch day niet gelijk aan de nieuwe content kan beginnen. De moeilijkheidsgraad verlagen zou een oplossing zijn. Het is dat, of de grind makkelijker en sneller maken.

Destiny 2 features die wij graag anders willen zien - P3
Foto: Activision

8. Strike beloningen

'Strikes' zijn een belangrijk onderdeel van Destiny 2. Strikes zijn langere missies die zich op alle plekken in het Destiny 2 universum plaatsvinden. De Strikes kunnen van moeilijkheidsgraad verschillen: van heel makkelijk tot extreem moeilijk. De moeilijkste variant komt met de naam ‘Nightfall strikes’, voor deze activiteit krijg je goede en sterke beloningen. Voor de Strikes van lagere moeilijkheidsgraad krijg je beloningen waar je vrij weinig aan hebt.

De laagste Strikes zijn dan niet heel moeilijk, dus het is begrijpelijk dat de beloningen slechter zijn. Alleen je zit toch voor minimaal een kwartier á twintig minuten in zo’n Strike vijanden kapot te schieten. De beloningen mogen dan op zijn minst één krachtlevel hoger zijn dan je huidige gemiddelde krachtlevel, maar zelfs dat zijn ze niet. Een gemiste kans.

Destiny 2 features die wij graag anders willen zien - P4
Foto: Activision

7. Het laden duurt te lang

Een welbekend probleem dat Destiny 2 al vanaf het begin kent: lange laadtijden. Het probleem was in Destiny 1 nog groter, maar een deel ervan werd opgelost in Destiny 2. Je kan nu namelijk gelijk vanuit een planeet of vanuit de Tower naar een andere gewenste locatie vliegen, zonder daarbij eerst naar Orbit te moeten gaan. Dat was in Destiny 1 wel anders.

Het laden duurt alleen nog steeds te lang. Dan is dat op de PC misschien minder te merken, maar op console is dat wel degelijk te merken. Het is gewoonweg frustrerend om voor je nieuwe potje eerst te moeten wachten terwijl je naar je schip kijkt. Je kan in de tussentijd wel naar je guardian, collecties en items kijken, maar die laden niet altijd voor de volle honderd procent. Black Armory kortte de laadtijden wel wat in, maar doet dat nog niet genoeg.

Destiny 2 features die wij graag anders willen zien - P5
Foto: Activision

6. Infusions zijn ‘duurder’ dan ooit en dat is frustrerend

Destiny 2 spelers zijn wellicht al bekend met infusions, maar voor degenen die dat niet zijn: een infusion is een samensmelting van twee wapens waarbij je de ene opoffert om de andere sterker te maken. Die samensmeltingen is niet gratis, want je hebt daarvoor een handjevol materialen en shards nodig.

Dat handjevol materialen is alleen niet genoeg meer, wat het in voor Forsaken wel was. Je hebt nu voor een simpele samensmelting bepaalde materialen nodig die je moet gaan halen op andere planeten. Elke planeet heeft zijn eigen materiaal. Het is soms vermoeiend om die materialen te verzamelen, al helemaal als je er heel veel nodig hebt voor een samensmelting die niet persé nuttig is (Bijvoorbeeld een infusion die je wapen maar één krachtlevel laat stijgen).

Destiny 2 The Spider

Een tip om het proces sneller te laten verlopen: haal je materialen bij de Spider in de Forgotten Shore, daar kun je relatief goedkoop je materialen omwisselen voor Glimmer. Pas alleen wel op, want het aantal benodigde Glimmer per materiaal loopt op naarmate je er meer koopt.

Destiny 2 features die wij graag anders willen zien - P6
Foto: Activision

5. Public Event beloningen

Public Events zijn een belangrijk onderdeel in Destiny 2. De activiteiten zorgen ervoor dat je de wekelijkse milestones haalt en dat je constante beloningen krijgt. Alleen die beloningen zijn soms een beetje krom. De beloningen zijn namelijk gelijk aan je huidige krachtlevel, niet hoger en soms zelfs minder.

Als tijdens een Public Event een bepaalde actie uitvoert met je medespelers kun je het Heroic Public Event activeren. Die is moeilijker en duurt iets langer. De beloningen voor het normale Public Event en de geavanceerde versie zijn alleen gelijk aan elkaar. Daar zit nog verbetering in en is dus een Destiny 2 feature die wij graag anders hadden willen zien.

Destiny 2 features die wij graag anders willen zien - P7
Foto: Activision

4. Het uiterlijk van je personage veranderen

Je kan als feature in Destiny 2 je eigen personage maken. Ja kan zijn of haar ras kiezen: mens, exo of ‘awoken’. Je kan dan zelf de haarstijl, gezichtsverf, oogkleur, huidskleur en karakteristieken kiezen om je guardian uniek te maken. Wat velen alleen niet weten is dat je dit maar één keer kan doen. Dus wil je eens een keer wat anders voor je personage, gaat dat niet.

Je kan natuurlijk drie personages aanmaken en elke een eigen stijl geven, maar je kan hetzelfde personage niet opnieuw aanpassen. Al is het maar een detail, bijvoorbeeld je gezichtsverf aanpassen. Die is normaal toch ook niet permanent? Bedenk dus voordat je aan het spel begint goed na over hoe je personage eruit moet zien.

Foto: Activision

3. De eerdere uitbreidingen zijn niet relevant meer

Door het uitkomen van Forsaken zijn de DLC’s die daarvoor uitkwamen, Curse of Osiris en Warmind, totaal niet relevant meer. De DLC’s stelden al een beetje teleur, maar zijn nu dus nog minder belangrijk. Je hoeft de uitbreidingen niet eens te spelen om aan Forsaken te beginnen. Wat raar is, want je moet de DLC’s namelijk wel verplicht aanschaffen wil je aan Forsaken beginnen.

Dit is iets wat we ook al in Destiny 1 zagen: de basisgame is oké, de twee opvolgende DLC’s stellen niet heel veel voor en de derde uitbreiding (The Taken King in Destiny 1) verbetert alle problemen. Forsaken doet hetzelfde, maar dan voor Destiny 2. Het zou beter zijn geweest als de uitbreidingen Curse of Osiris en Warmind iets meer relevantie hadden, want de uitbreidingen hadden potentie.

Destiny 2 features die wij graag anders willen zien - P9
Foto: Activision

2. Micro-aankopen zijn te duur

Je hebt in Destiny 2 de mogelijkheid om cosmetische items te kopen in ruil voor een hoeveelheid brightdust. De verkoopster, Tess Everis, verkoopt cosmetische items als schepen, sparrows, ghosts, shaders en emotes. Ook heeft Tess Everis haar eigen ‘kledinglijn’, oftewel een eigen armorset.

Je kan brightdust verdienen door bounties te voltooien, dat zijn kleine missies waarvoor je meestal een paar vijanden moet uitschakelen of materialen moet verzamelen. Alleen de hoeveelheid brightdust die je daarvoor ontvangt is niet groot. De spullen die je kunt kopen zijn relatief gezien veel te duur. Het verwijderen van cosmetics die je al bezit, levert ook brightdust op. Je kan ook brightdust kopen met echt geld indien je dat wilt.

Foto: Activision

1. Verhaal is te mager

Aan het verhaal van Destiny 2 ontbreekt iets. De campaign van Forsaken was in principe prima, alleen die ontbrak diepgang. Het vermoorden van Cayde-6 was een stap in de goede richting, maar na het verslaan van de barons en prins Uldren hield het op. De raid was interessant, boeiend en gaf een goede plotwending. Het grote verschil tussen Forsaken en alle voorgaande uitbreidingen is dat je in Forsaken geen beest/monster als vijand hebt, maar een mens. Na het spelen van de campaign houdt het op; er zijn daarna geen extra verhalen meer te ontdekken.

Het verhaal is te hol en is in vergelijking met games als The Witcher 3, Mass Effect en God of War te mager. Bungie heeft met Forsaken geprobeerd dat gat op te vullen met verhalen die je kunt vinden in de grote wereld van Destiny 2. Alleen die verhalen zijn niet speelbaar. Het is niet zo dat het verhaal niet interessant is, het is alleen te kort. Net als je geïnvesteerd begint te raken, houdt het verhaal op. Er had zo veel meer ingezeten, want Destiny 2 is een game met prachtige werelden, personages en een perfecte schietervaring.

Destiny 2 features die wij graag anders willen zien

Dit waren de tien bestaande features in Destiny 2 die we graag anders hadden willen zien. Wat vind jij van Destiny 2? Ben je het eens met onze keuzes of heb je een hele andere mening? Laat het ons weten in de reacties!