Het grote probleem van Mafia 3 is dat je twintig uur lang wordt overladen met missies die zowel qua opzet als aanpak haast niet van elkaar te onderscheiden zijn. Het doen van deze missies voelt als een herhaling van zetten en als een verplicht nummertje om verder in het verhaal te komen (meer daarover in onze Mafia 3 review).

Moord slachthuis X uit, intimideer de baas van warenhuis Y, verniel de voorraad in winkel Z. De eerste keer heb je daar geen problemen mee, de tweede keer neem je het voor lief, maar bij de derde keer begint de irritatie en vooral de verveling toe te slaan.

Maar gelukkig zijn er uitzonderingen. De volgende verhaalmissies zijn ons in positieve zin bijgebleven. Let op: de volgende teksten kunnen spoilers bevatten. Uiteraard proberen we voor de nieuwkomers zo min mogelijk prijs te geven.

5. Achtervolging in een doodeng pretpark

Na een gewelddadige ondervraging ontfutselt Lincoln informatie dat zijn doelwit zich op een verlaten speelparadijs bevindt. Gewapend met een pistool en shotgun rijden we naar de locatie, waar we binnen seconden verzeild raken in een hevig vuurgevecht. Het moge duidelijk zijn: een gratis ritje in de het reuzenrad zit er niet in vandaag.

We schieten meerdere magazijnen leeg en komen steeds dichterbij de man die we zoeken. We passeren enkele reusachtige clownshoofden, klassieke draaimolens en duizelingwekkende doolhoven. Van een afstandje zien we ons doelwit een oud huis in vluchten. Zonder aarzeling zetten we de achtervolging in, maar daar krijgen we al snel spijt van...

Tijdens onze achtervolging, worden we omringd door bewegende objecten die de rillingen over onze rug laten lopen. Spoken schieten uit het plafond, 'levende' bomen komen uit het niets tevoorschijn en dan werkt ook nog de schreeuwende orgelmuziek op onze zenuwen. In de tussentijd moeten we ook nog met de schietende gangsters zien af te rekenen...

Op dit soort momenten is Mafia 3 zonder meer op z'n best. De combinatie van absurdisme en onvoorspelbaarheid maakt van deze missie tot een van de meest leuke die er in de game te vinden zijn.