De Civilization serie is wereldwijd geroemd door vele spelers en critici. De uitgebreide gameplay, de herspeelbaarheid en de soms onvoorspelbare medespelers en tegenstanders maken van Civilization een spel wat je blijft spelen.

Civlization V werd destijds door de critici beoordeeld met gemiddeld een 9.0. Geen makkelijke opgave voor Firaxis en 2K games om dat te verbeteren. Of ze op de goede weg zijn om dat te behalen kan je hier, in onze Civilization 6 preview lezen!

Hetzelfde maar dan net even anders

Eén van de dingen die Civilization zo populair maakt bij de fans is het feit dat de game in de kern sinds de eerdere edities eigenlijk gelijk is gebleven. Je begint in de Ancient Era, waarij je een stad moet stichten en vanuit daar moet beginnen aan de overwinning.

Door middel van het doen van research ontgrendel je nieuwe technieken, gevechtseenheden en gebouwen waarmee je steeds verder kan gaan door de verschillende era's. Het doel van het spel is om uiteindelijk via één van de vijf verschillende manieren de game te winnen. Deze manieren zijn Domination, Science, Cultural, Diplomatic en Time.

In Civilization 6 is dit niet anders. De kern van het spel is nog exact hetzelfde als in voorgaande edities en dat is een goede zaak. De serie is goed in wat het doet en door op een sterke basis voort te bouwen is in Civilization 6 een slimme zet gemaakt. Het heeft de ontwikkelaar namelijk de tijd en ruimte gegeven om alle aspecten van de game te verbeteren en uit te breiden.

Zoals de meesten al wel weten via de verschillende artikelen, trailers en andere previews is de game flink onder handen genomen en zijn er veel nieuwe elementen toegevoegd.

Civilization VI preview

Locatie is vele malen belangrijker geworden

Wanneer je een nieuwe game begint is de locatie waar jij je bevindt meteen een stuk belangrijker dan voorheen. De locatie heeft namelijk invloed op hoe snel je research gaat. Heb je een stad aan de zee, dan heb je een voordeel met dingen als boten en vissen.

Ook de dingen die je onderneemt gedurende het spel hebben invloed op je research. Ben je in het begin veel bezig met het neerknuppelen van barbaren dan zal je research richting militaire ontwikkelingen sneller gaan.

Je kan zelf ook zien welke acties invloed hebben op je research. Wil je bijvoorbeeld snel in het bezit zijn van buskruit dan kan je in het research panel zien wat voor acties je moet ondernemen om de research hiervan te versnellen. Dit kan variëren van het bouwen van speciale gebouwen en wonderen, het verslaan van bepaalde vijanden tot het trainen van speciale eenheden.

Niet alleen het belang van de plaatsing van je steden, maar ook de steden zelf zijn flink veranderd. De steden zijn niet langer slechts één vakje op het speelveld maar zullen uitgestrekt worden door de komst van districten. Elke stad krijgt de optie om districten te bouwen.

Deze districten hebben ieder hun eigen specialiteit zoals militair, geloof, productie en entertainment. Ieder district neemt een vakje in op het speelveld en sommige districten hebben speciale plekken nodig om gebouwd te kunnen worden. Zo kunnen havens uiteraard alleen aan de kust gebouwd worden en kunnen militaire districten niet direct aan de stadskern gebouwd worden.

Civilization VI preview

Dynamischere steden

Civilization 6 is ook flink uitgebreid met allerlei nieuwe elementen waarop je moet letten. Zo zijn de steden veel dynamischer geworden door de komst van Housing en Amenities. Housing bepaald namelijk hoe snel je stad kan groeien. Waar bij Civilization V vooral voedsel van belang was om je stad te laten groeien is het nu ook belangrijk om er voor te zorgen dat de inwoners van de stad een plek hebben om te leven.

Housing wordt vooral opgebouwd door het bouwen van boerderijen en mijnen rondom de stad en gespecialiseerde gebouwen in de stad zelf. Niet elk gebouw levert Housing op. Wanneer er te weinig huizen zijn in de stad zal deze niet meer verder groeien.

Amenities zijn elementen die je inwoners van de stad gelukkig houden. Dit zijn vooral luxe resources en speciale gebouwen. Het entertainment district is het belangrijkste district om dit voor elkaar te krijgen, wanneer er geen of weinig luxe resources in de buurt van je stad zijn is dit de enige manier om je inwoners tevreden te houden.

Een ander aspect van de steden die is veranderd zijn de builders. Waar voorheen de meeste spelers waarschijnlijk hun builders op de automatische piloot zetten, kan dat niet meer in Civilization 6. Sterker nog de builders kunnen maar een beperkt aantal dingen bouwen voordat er nieuwe gemaakt moeten worden. Dit zorgt er voor dat spelers veel meer keuzes moeten gaan maken over wat ze precies willen bouwen in en rondom hun stad in plaats van gewoon alles neergooien wat ze kunnen.

Civilization VI preview

Veel meer in de gaten te houden

Een laatste nieuw aspect wat erg belangrijk is aan de game is de komst van overheid types en Policies. Het type overheid geeft je verschillende bonussen afhankelijk van het type dat je kiest. Daarnaast zijn er verschillende Policy cards die je in kan zetten om zodoende verschillende bonussen te verkrijgen. Er zijn drie verschillende soorten kaarten, militaire, economische en diplomatieke kaarten.

Deze Policies en kaarten verdien je door progressie te boeken in de Civics tree. Dit werkt eigenlijk exact hetzelfde als research. De policies worden bepaald door de Era waarin jij je bevindt. De snelheid waarmee deze Civics worden vrijgespeeld hangt af van je culturele score. Dit kan worden vergroot door het bouwen van een cultureel district in je steden waar je bijvoorbeeld theaters en arena's kan bouwen.

Civilization VI preview

Civilization 6 preview - een goed begin voor een ijzersterke game

De game heeft ook een nieuwe lik verf en een nieuwe stijl meegekregen van de ontwikkelaars. De game is iets meer cartoonesk geworden en is wat kleurrijker dan voorgaande edities. En dit maakt de game alleen maar aantrekkelijker.

Ook de fog of war is veranderd. Plekken die je nu niet kunt zien worden weergegeven als een soort ouderwetse schets/landkaart wat bijdraagt aan het gevoel dat je een nieuwe wereld aan het ontdekken bent. Andere, kleinere veranderingen in de gameplay zoals schaarsere resources dragen bij aan een meer uitdagende game.

Al met al lijkt Civilization 6 weer een ijzersterke game te worden. Niet alleen door de nieuwe elementen die Firaxis en 2K Games hebben toegevoegd, maar ook door de nieuwe stijl, de keuzes die de speler moet gaan maken en de schaarsere recourses lijkt Civilization 6 een stuk dynamischer en lastiger te worden dan Civilization V. Of de echte game ook echt zo goed uit de verf gaat komen is nog even afwachten.

Civilization VI verschijnt 21 oktober voor PC.