Afgelopen week was het de langste nacht van het jaar. Wij gingen het avontuur tegemoet tijdens deze nacht, waarin we eerst door The Amsterdam Dungeon heen geloodst werden om vervolgens met Blood & Truth de criminele onderwereld van Londen te lijf te gaan. Een volledige game in de stijl van de London Heist leek ons wel wat en we waren er dan ook klaar voor. Met doorgeladen geweren, een PlayStation VR bril en de PlayStation Move controllers begon onze demo van Blood & Truth met een oefensessie om te kijken of wij wel schietgraag genoeg waren.

Een moderne Virtua Cop in VR?

Het begin van de Blood & Truth demo leerde ons vliegensvlug de kneepjes van het vak in een virtuele omgeving. In dit level moesten we eerst van de ene schuilplaats naar de andere navigeren met de O-knop om vervolgens ons wapen met de X-knop uit zijn holster te pakken. Na even te wennen aan het richten met onze virtuele schietijzers schoten we als een doorgewinterde agent met de schouderknoppen op de PlayStation Move controller onze magazijnen vliegensvlug leeg op bewegende doelen.

Na het herladen van onze wapens met de magazijnen die slim op onze borstkas zaten bevestigd, leek het even alsof we in een nieuwe versie van de SEGA klassieker Virtua Cop terecht waren gekomen, maar dat gevoel maakte al snel plaats voor iets anders. Blood & Truth transporteerde ons namelijk naar een Londense straat waar de bewegende doelen vervangen werden door criminelen. Even hadden we de tijd om de grafische pracht van de game te bewonderen.

De mate van detail in de demo van Blood & Truth was behoorlijk goed en gaf een duidelijk beeld van wat we mogen verwachten van de uiteindelijke game, zelfs in de beta build die wij speelden. De straten van Londen zijn niet levensecht, maar goed genoeg om je de wereld in te trekken. Na een korte wandeling doken de eerste bendeleden op en toen werd door middel van een heuse kogelregen snel duidelijk dat wij niet echt gewenst waren in hun territorium.

Blood & Truth hands-on

John Wick, ben jij dat?

Niet gek ook, want wij waren even eerder in de huid van Ryan Marks, een elitesoldaat van de overheid, gekropen. Zijn missie: het redden van zijn familie uit de handen van een genadeloze misdaadbaas. Het klinkt als het recept voor een sterke actiefilm en precies zo voelt de game ook.

Geen nieuwe Virtua Cop dus, maar eerder John Wick VR, waarin wij als Keanu Reeves over de straat van het ene naar het andere muurtje doken. Dit, terwijl we de kogelregen beantwoordden met een paar kilo lood voor ieder bendelid. Onze magazijnen vlogen er doorheen en tegenstanders gingen met bosjes tegen de vlakte.

Aanvankelijk deden we dat met één pistool dat we vernuftig in onze linker- of rechterhand vasthielden om vijanden meermaals in hun borstkas te schieten voor ze neer gingen, maar ook om ze wat gerichter één kogel tussen de ogen te geven waarna direct het licht uit ging bij het bendelid. Wat een heerlijk gevoel gaf dat, maar dat wist niet te tippen aan het gevoel dat we hadden toen we eenmaal een tweede pistool vonden om deze te dual wielden en zo onze kogelregen in een ware hoosbui te veranderen.

Dan hebben we het niet eens over het aantal kogels dat we lieten vliegen met het, tussen het afval, gevonden automatische geweer. ‘This guy is crazy!’ hoorden we de bendeleden nog roepen voordat ze op een wat veiligere plek probeerden te komen om vervolgens het vuur weer te openen.

Blood & Truth hands-on

Verschillende routes

Wij kozen snel een andere route, gezien Blood & Truth ons de optie gaf om meerdere wegen te bewandelen om op onze vastliggende destinatie te komen. In ons geval waren dat twee (duidelijke) routes, maar de volledige games belooft talloze wegen om te bewandelen. Een goed eigenschap die je de actie vanuit meerdere perspectieven laat beleven.

De ene keer dat we de demo speelden liepen we over straat, waarbij tonnen, kisten en containers ons van schuilplekken voorzag. De andere keer beklommen we een trap die ons vanuit de eerste verdieping een mooi uitzicht wist te geven op het gespuis. Vanuit dit perspectief zagen we wat rode tonnen staan die ons gamersinstinct flink prikkelden. Rode tonnen staan immers in de meeste games gelijk aan ontploffingen, dus moesten we er wel op schieten. Met een luide knal en een enorme wolk ontplofte de eens zo veilige plek van de bendeleden, om alleen maar een enorme puinhoop achter te laten.

Blood & Truth hands-on

Sloten kraken voor gevorderden

Toen eenmaal alle bendeleden opgerold waren konden we naar binnen om een vrouw te redden die gevangen zat. Maar eerst moesten we daarvoor de deur open krijgen die vanzelfsprekend op slot zat. Dus haalden we ons slotenkrakerssetje tevoorschijn om dat slot open te maken, maar dat bleek nog een flinke uitdaging te zijn.

Deze minigame, waarbij de cilinders van het slot gedraaid moesten worden gaf ons een aangename afwisseling van alle vuurgevechten, maar werkte nog niet helemaal zoals het moest. We draaiden de rechter Move controller, terwijl we met de linker Move controller probeerden de cilinder op zijn plek te krijgen, maar niets leek te helpen. Het slot ging uiteindelijk pas na tien minuten ploeteren open.

Deze minigame zou in de uiteindelijke versie nog wat werk kunnen gebruiken, net als sommige andere kleine elementen die in de demo niet helemaal vlekkeloos werkten. Het opbergen en tevoorschijn toveren van ons wapen liep bijvoorbeeld niet altijd even snel en dat is iets dat je als digitale Rambo de kop kan kosten. Gelukkig lijkt de game vergevingsgezind te zijn en zijn wij geen enkele keer neergeschoten tijdens onze sessies.

Blood & Truth hands-on

Blood & Truth hands-on smaakt naar meer, veel meer

Of dat betekent dat Blood & Truth een makkelijke game belooft te worden, laten we in het midden, gezien het onduidelijk is of dit level ook echt in de game komt. Als de kleine kinkjes in de virtuele kabel eruit gehaald worden, zal dit in ieder geval een behoorlijk toffe game worden. Dit geldt op grafisch gebied, maar ook wat betreft de over de top actie waarin je verzeild zult raken.

Blood & Truth gaf ons alvast een voorproefje van hoe de game je zelf een actieheld als Jack Ryan te laten worden, terwijl je over de straten van Londen raast. Honderden kogels, de nodige lijken en talloze ontploffingen, alles zat in de demo. Met al deze elementen mist alleen een hogesnelheidsachtervolging, maar verder is de virtuele actiefilm toch behoorlijk compleet.