Beste gamelevels ooit – Wat is het?

Er zijn weinig games wiens titel een overkoepelende factor wordt voor een nieuw genre van titels. De bedenksels van Gunpei Yokoi behoren daar wel toe, want de Japanner bedacht met zijn team een titel die draaide om verkenning en de zoektocht naar power-ups. De eerste output van die ideeën kwam in 1986 op de markt als Metroid, waarin de vrouwelijke premiejager Samus Aran op de planeet Zebes de parasieten genaamd Metroids moet vinden.

Sinds de eerste Metroid, en de daaropvolgende titels, staat verkenning en ontdekking van de wereld centraal en het leverde zelfs een compleet eigen genre op. In combinatie met Castlevania ontstond de naam metroidvania, waarin jij als gamer de omgeving compleet moet uitkammen, kernlocaties moet onthouden en veelal terug moet dwalen door de wereld om uiteindelijk verder te komen.

Eén van de eerste Metroid-games die dat deed is fan-favoriet Super Metroid uit 1994. In de titel dwaal je wederom over de planeet Zebes die is onderverdeeld in diverse gebieden. Zo sprint en spring je met Samus Aran door het compleet ondergelopen Maridia en moet je rekening houden met de bloedhete temperaturen in Norfair.

Dit stramien van diverse levels in een grote, complexe overlappende wereld wordt ook gretig overgenomen door een jonge, ambitieuze Amerikaanse studio. Die studio is op dat moment bezig aan een actie-avonturentitel die simpelweg Action-Adventure heet, maar uitgever Nintendo is niet blij met de richting die het bedrijf wil opgaan.

Nintendo-legende Shigeru Miyamato krijgt een ingeving en geeft de Metroid-licentie aan ontwikkelaar Retro Studios om een nieuwe Metroid-titel te creëren. Dat gebeurt en binnen enkele jaren brengt Retro Studios Metroid Prime uit voor de Nintendo Gamecube. En één van die levels, die voor velen memorabel zal zijn, is het level Phendrana Drifts.