Foto: BagoGames

Beste gamelevels ooit – Wat is het?

De Xbox 360 lanceerde aan het einde van 2005 en werd toentertijd geroemd door de grafische pracht en praal die het op jouw televisiescherm toverde. Lanceertitels als Call of Duty 2, Perfect Dark Zero en Peter Jackson’s King Kong lieten het verschil zien tussen de oudere generatie games en de toekomst die eraan kwam.

Het meest prangende voorbeeld daarvan was misschien wel Rare’s Kameo: Elements of Power. De game toonde complete slagvelden met honderden vijanden die een obstakel vormden voor de magische elf Kameo. Voor vele gamers was dit toentertijd de eerste stap van Microsoft om aan te tonen wat de Xbox 360 kon opbrengen qua graphics.

Wat vele Xbox 360-gamers op dat moment niet wisten, was dat ontwikkelaar Epic Games bezig was met een titel die alles uit de Xbox 360 zou halen. De maker toonde tijdens de Game Developers Conference in 2005 een demo van haar toekomstige titel die werd geroemd om zijn realisme en visuele vertoon.

Met die loftuitingen in haar zak klopte Epic Games bij Microsoft aan en vroeg zij om het geheugen van de aankomende Xbox 360 te verdubbelen: van 256 MB naar 512 MB. Microsoft twijfelde en wilde het niet doen, want het verdubbelen van het geheugen zou meerdere miljoenen kosten en er zou een tekort aan Xbox 360-consoles zijn bij de lancering. Toch ging het bedrijf overstag en kon de nieuwste titel van Epic Games op 720p lopen. En die titel was Gears of War.