Beste gamelevels ooit – Wat is het?

Halverwege de jaren 2000 was er ineens een gros aan indie-titels te zien en te ontdekken op de digitale marktplaatsen van de PC, Xbox 360 en PlayStation 3. Kleinere studio’s konden ineens hun liefdevolle project aan de wereld tonen en er misschien ook nog wat geld mee verdienen door het aan te bieden op de eerdergenoemde platformen.

De succesverhalen beklijven het beste en titels als Minecraft, Undertale, Cuphead, Spelunky en Journey zijn voorbeelden van hoe elke onafhankelijke gameontwikkelaar de markt wil en probeert te veroveren. Na de release is het dan hopen dat de game ook een succes wordt.

Maar een lastig element bij vele indie-titels is de release al zelf. Want op welk platform moet de game verschijnen en is de geplande releaseperiode wel haalbaar voor een team van vijf man; in sommige gevallen is het zelfs één persoon die een hele titel creëert!

Dat laatste was het geval bij Jonathan Blow. De gamemaker kreeg het idee voor zijn game op vakantie in Thailand, maar hij wilde een compleet andere titel maken die de titels die toentertijd verschenen. Een game die anders blijkt te zijn dan je vooraf dacht. En die titel is Braid.