Beste gamelevels ooit – Wat is het?

De eerste BioShock wordt door velen de hemel in geprezen en ook wij zijn laaiend enthousiast en schrijven in de review: “BioShock is namelijk zo’n zeldzame game die je als gamer echt gespeeld moet hebben.” Die lofzang is er voor het verhaal, de vloeiende gameplay, de angstaanjagende vijanden en nog vele andere aspecten.

Onder leiding van gamemaker Ken Levine is ontwikkelaar 2K Boston, wat later Irrational Games wordt en inmiddels ter ziele is, al een flinke tijd bezig met de titel. Levine wil een spirituele opvolger maken van System Shock 2, een game die kritisch wordt geroemd door fans en recensenten, maar ondermaats verkoopt. Levine weet dus wat de focus moet zijn.

Al snel is er een basis gecreëerd voor BioShock, al pakt die anders uit in het begin van het productieproces. De game draait namelijk om een zogenaamde harvester die een zeldzaam goedje moet verzamelen, terwijl een beschermheer de oogster beschermt. Dit is het fundament voor BioShock, aangezien dit later de Little Sisters en de Big Daddy’s worden.

Het geheel speelt zich af in de onderwaterstad Rapture, een stad die ooit bedoeld is als een geïsoleerd utopia waar alles perfect moet zijn, maar door de ontdekking van het zeldzame goedje, ADAM, verandert alles. Het spul kan namelijk de genetische code van iedereen herschrijven en zo krijg je al snel superkrachten in BioShock.

In de game ren je door diverse levels, op verzoek van je radiogenootje Atlas, naar de slechterik van de game: Andrew Ryan. Eén van de levels die je passeert, en waar beide heren niet in voorkomen is Fort Frolic.