XGN Interview: Project director Björn Pankratz over Risen 2

Article
woensdag, 09 mei 2012 om 10:30
xgn google image
Onlangs kwam Risen 2: Dark Waters uit en dat was natuurlijk de ideale gelegenheid om Björn Pankratz, project director bij ontwikkelaar Piranha Bytes aan de tand te voelen. Daarvoor moesten we wel ons Duits bijschaven, vandaar dat het even duurde.
Risen 2 is een heuse piraten-RPG waarin je in smerige zwaardgevechten en vreemde voodoopraktijken verzeild raakt. Dat het een prima game is, blijkt wel uit het feit dat we de game met een mooie 8 beloonden. Maar waarom heeft de game geen multiplayer, of wat ziet de ontwikkelaar eigenlijk in deze setting? Dergelijke vragen kan een recensie natuurlijk niet beantwoorden en daarom laten we project director Björn Pankratz aan het woord om ons alles te over de game te vertellen wat we maar willen weten. En meer.
XGN: Voor spelers die niet bekend zijn met de game, kun je ons kort vertellen wat we mogen verwachten?
Björn Pankratz: In Risen 2 mag de speler een spannend piratenverhaal verwachten in een enorme open wereld. De speler neemt het karakter van een piratenkapitein aan die reist tussen allerlei eilanden met zijn eigen crew. Tijdens zijn avonturen zal hij vele schatten ontdekken, bijzondere mensen ontmoeten en verschillende monsters op de bodem van de oceaan tegenkomen.
XGN: Zullen spelers die niet bekend zijn met de franchise de serie kunnen volgen?
Björn Pankratz: Het verhaal ontvouwt terwijl je speelt en naarmate je verder komt in het verhaal, zullen er wat hints naar het eerste deel te vinden zijn en er zullen bekende gezichten terugkomen. Die personages worden echter gewoon in het spel geïntroduceerd en het avontuur hangt dus niet af van de spelers kennis van het origineel.
XGN: Ten opzichte van het eerste deel, waar hebben jullie met Risen 2 vooral de focus op gelegd?
Björn Pankratz: Het grootste verschil van Risen 2 in vergelijking met het vorige deel is dat we de complete spelwereld hebben aangepast, alsmede de interface en het piratenthema. Zo heb je ditmaal meerdere eilanden om te ontdekken en heb je geen health potions, maar rum en sabels en geweren in plaats van zwaarden en bogen.
XGN: Het origineel had veel potentie, maar werd geplaagd door een aantal gebreken. Heeft de feedback van de community geholpen bij de ontwikkeling van de game?
Björn Pankratz: We hebben ernaar gestreefd vele aspecten die werden bekritiseerd te verbeteren. Niet alleen hebben we nieuwe personages en animaties gecreëerd en hebben we vrouwelijke karakters een eigen set aan animaties gegeven, we hebben ook de stijl van het verhaal aangepast om de diepte van de quests consequent te houden. Verder hebben de wereld veel groter gemaakt en is ervoor gezorgd dat je niet van kerker naar kerker gaat. Een ander punt is dat spelers graag meer vrienden in het spel wilden en dus hebben we de speler voorzien van een hele crew!
XGN: Kijkend naar de ontwikkeling van het hoofdpersonage van Risen 2, zullen we dan een soort worsteling zien waarin de speler een transformatie ondergaat?
Björn Pankratz: De speler begint als een dronken, aan lager wal geraakte soldaat. Gaandeweg krijgt hij meer ambities en verandert hij in een piratenkapitein. Maar welk lot hem te wachten staat, zul je moeten uitvinden door de game te spelen.
XGN: Is Risen 2 een pure sandbox game, of zullen er grenzen zijn wat betreft vrijheid?
Björn Pankratz: In het begin van de game wordt de speler iets meer begeleid en kan hij zich enkel vrijelijk bewegen over één van de kleinere eilanden. Later wordt het spel groter en meer open, tot op een punt waar de speler overal heen kan met zijn schip. Dat betekent overigens niet dat het niet loont om af en toe terug te keren naar reeds bezochte locaties.
XGN: Naast de setting, wat maakt Risen 2 bijzonder?
Björn Pankratz: Risen 2 is de eerste pure piraten-RPG met veel humor, grove personages en dialogen en een bijpassende wereld. In plaats van een game te creëren die zich in een fantasiewereld afspeelt, hebben wij ervoor gekozen en meer realistische setting te kiezen waarin alledaags taalgebruik wordt gehanteerd. Iedereen die zich daar in kan vinden, komt in Risen 2 zeker aan zijn trekken.
XGN: Risen 2 is een singleplayer-only game. Hebben jullie ooit gedacht aan een multiplayer?
Björn Pankratz: Tot nu toe hebben we altijd singleplayer-games gemaakt en zijn ze ook zo ontwikkeld. Dat was altijd een prioriteit voor ons, want we willen niet de voordelen van een singleplayer verliezen. We denken dat onze sterke punten nog steeds bij de singleplayer liggen, dus op het moment zijn we niet bezig met een multiplayer-game. Maar we kunnen natuurlijk niet zeggen wat er in de toekomst verandert.
XGN: Een laatste vraag: kun je ons in één zin vertellen waarom spelers een piraat in Risen 2 zouden willen zijn?
Björn Pankratz: Als piraat in Risen 2 kunnen spelers zich een piraat wagen in een wereld die zowel ruw als complex is!