Interview Sebastian Enrique: 'Voetbal is grillig, FIFA 14 wordt onvoorspelbaar'

    Verleden week woonde XGN het First Look Producer-event van EA Sports bij om een eerste verslag uit te brengen over FIFA 14. De impressie staat inmiddels online en kun je hier vinden. Hiernaast hebben we echter ook een lid van het ontwikkelaarsteam aan de tand gevoeld over de nieuwe footie. Sebastian Enrique, van origine Argentijn en producent op de burelen van EA, deelt met ons zijn kijk op de toekomst van FIFA als franchise en voetbalgames in het algemeen.

    Sebastian Enrique is al sinds jaar en dag aan de slag voor ontwikkelaar annex uitgever Electronic Arts. Hoewel hij geboren en getogen is in Argentinië – het land van Lionel Messi, Diego Maradona en rondborstige babes in blauw-witte bikini’s – werkt Enrique nu al een hele poos voor het kantoor van EA in Canada. Daar heeft hij mede de laatste hand gelegd aan alle FIFA's sinds FIFA 06. We hebben dus te maken met een expert als het gaat om voetbalgames! Het First Look Producer-evenement te Keulen was voor ons dus een uitgelezen mogelijkheid om de beste man het hemd van het lijf te vragen over FIFA 14 en al zijn aspecten. Hoe ziet de toekomst van de footie er namelijk uit? XGN vroeg het aan Enrique.

    XGN: Sebastian, kijkend naar de lancering van FIFA 13, wat had er beter gekund?

    Sebastian Enrique: Best een hoop, eigenlijk. Bij de launch van FIFA 13 hadden we een hoop issues online. Met geen mogelijkheid waren deze problemen vooraf te detecteren, maar we dienden ze natuurlijk wel als de wiedeweerga op te lossen! Natuurlijk brachten we niet lang na de releasedatum van FIFA 13 een aantal patches uit die de problemen aanpakten, maar voor FIFA 14 is ons doel nog meer een zo veel mogelijk van issues gevrijwaarde game af te leveren. As clean as possible, zeg maar!

    XGN: Welke aspecten van FIFA willen jullie dit jaar zeker weten verbeteren?

    Sebastian Enrique: Dan moet ik de term 'build-up play' noemen. Elke gebeurtenis in het voetbal is anders. Voorheen passte en passte je maar, van het ene poppetje naar het andere. Je komt bij het doel, haalt de trekker over, goal. Dat is allemaal leuk en aardig, maar voetbal is natuurlijk niet te vergelijken met tennis, hè. Voetbal is grillig en onvoorspelbaar. Dit jaar willen we de speler de tools, het gereedschap aanreiken om zijn eigen snelheid van opbouwen te bepalen. Bovendien moet het zo zijn dat elk schot anders aanvoelt. Diversiteit is iets wat zeker terugkomt in FIFA 14.

    XGN: Als we het over graphics hebben, denk je dan dat het plafond van de huidige generatie consoles bereikt is? Is er nog verbetering mogelijk op het gebied van de visuals?

    Sebastian Enrique: Zo heel veel ruimte voor verbetering van de graphics is er inderdaad niet meer. Het is echter ook een kwestie van prioriteiten stellen. Natuurlijk, FIFA behoort mooi te zijn. Wij leggen de focus echter toch meer op de gameplay. Je hebt veel spellen waarbij de graphics adembenemend zijn, maar de gameplay ruk. Dat wil je als ontwikkelaar ook niet. Nu moet ik wel stellen dat wij, het ontwikkelaarsteam van EA Sports zijnde, ook pogen de animaties te verbeteren. De presentatie gaat er ook zeker op vooruit!

    XGN: Hoe zit het met de gezichten van de spelers in FIFA 14? Zullen we eindelijk aan kunnen kijken tegen de boeventronie van bijvoorbeeld een Anthony Lurling?

    Sebastian Enrique: Elk jaar voegen we nieuwe spelers toe. Op dit moment bevat FIFA de portretten van zo'n 15.000 spelers! Logistiek gezien heeft dit alles heel wat voeten in aarde, maar we doen ons best! Ook dit jaar zal je meer voetballers herkennen.

    XGN: Wanneer zien we de Champions League en Europa League nu eens terug in FIFA?

    Sebastian Enrique: Helaas is dit schier onmogelijk. De licentie voor het in-game gebruik van het begrip 'Champions League' ligt bij onze concurrent Konami.

    XGN: Wat heeft de toekomst in petto voor voetbalgames, en FIFA in het bijzonder?

    Sebastian Enrique: Als we het daarover hebben, is connectiviteit zeker een sleutelwoord. FIFA is behalve een realistische voetbalsimulator, ook eigenlijk gewoon een soort partygame. FIFA speel je met je vrienden, en daarom wil je ook op de hoogte gehouden worden van hun verrichtingen in het spel. Dat kan nu al op je computer, op je mobiele telefoon. Maar in de toekomst zal dit mijns inziens nog meer uitgebouwd worden. Over de volgende generatie consoles kan ik je op dit moment niets vertellen, behalve dan dat er binnenkort aankondigingen volgen. Oók op het gebied van connectiviteit.

    XGN: Mijn vrienden en ik wachten al een eeuwigheid op de mogelijkheid om 'ranked 2v2 matches' te spelen, is dit iets wat toegevoegd wordt aan FIFA 14?

    Sebastian Enrique: We kondigen vandaag helemaal geen (nieuwe) features aan voor FIFA. Echter, ik denk dat we je niet zullen teleurstellen met FIFA 14...

    FIFA 14

    Verkijgbaar vanaf 28 september 2013

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.