In de Anthem demo begin je al meteen op level 10 en middenin het verhaal. Je werkt als een Freelancer in Fort Tarsis, waar je in zogeheten Javelins, een exoskelet met flink wat vuurkracht, stapt om in de wereld een stukje veiliger te maken. Voordat je een beetje bekend bent met het fort word je alweer gevraagd om een mysterieus object te vinden dat jouw Javelin kan versterken, de Manifold

Het moment dat je voor het eerst de wereld betreed in een Javelin is een magisch moment. Met een druk op de knop zet je boosters op je Iron Man-achtige pak aan om door de adembenemende wereld te vliegen en scheer je over het water om het pak te koelen. De wereld deed ons meteen denken aan Pandora uit James Cameron’s Avatar, met enorm veel verticaliteit, prachtige watervallen en buitenaardse flora en fauna.

Anthem Preview

Vuurkracht waar je U tegen zegt

De bewegelijkheid van de Javelin gebruik je niet alleen om de wereld te doorkruisen, maar ook in gevechten met agressieve beesten en de Scar. Dit ras zit ook achter de Manifold aan en om het in handen te krijgen moet je afrekenen met flink wat vijanden. Gelukkig in onze Javelin uitgerust met vuurkracht waar je U tegen zegt en kunnen we zeker ons mannetje staan tegen de Scar.

De Javelin die je aan het begin van de demo krijgt is de Ranger, een gebalanceerde Javelin die zich uitrust met een mix van offensieve en defensieve krachten. Zo kunnen we een granaat gooien die afrekent met meerdere vijanden tegelijkertijd en als we oog in oog staan met een sterkere vijanden in de homing missile een perfect wapen. Tegen vijandelijk vuur kunnen we bovendien een schild opzetten die ons beschermd tegen projectielen.

Nadat we met de Scar hebben afgerekend is het enige obstakel tussen ons en de Manifold een puzzel. Maar met een beetje denkwerk en het vinden van hints lukt het om de puzzel op te lossen en kunnen we het object meenemen naar Fort Tarsis.

Anthem Preview

Uitkijken naar het einde van een missie

Aan het einde van een missie krijg je een overzicht van alle ervaringspunten die je hebt opgedaan en kom je erachter welke wapens en voorwerpen je hebt opgepakt tijdens missies. Wanneer je namelijk een voorwerp oppakt kan je niet meteen zien wat het is, waardoor het extra voldoening geeft is om een missie te voltooien. Naast nieuwe wapens kan je ook upgrades krijgen voor je Javelin, van andere krachten tot aan components die de statistieken van je Javelin verbeteren.

Wanneer we de Manifold terugbrengen naar Matthias, de geleerde die ons op pad heeft gestuurd, blijkt het andere eigenschappen te hebben dan voorheen gedacht. In plaats van iets te versterken kan het object een persoon vermenigvuldigen. Het enige probleem is dat Matthias zijn persoonlijkheid nu verdeeld is over drie identieke personen en hij langzaam gek wordt. Je raadt het al: je mag de wereld weer in om het probleem op te lossen.

Anthem Preview

Een lastige keuze

Na het voltooien van een aantal missies bereik je op een gegeven moment level 12, normaal niet echt een mijlpaal maar in de Anthem demo betekent het dat je een nieuwe Javelin mag uitkiezen van de drie overige opties. Want waar de Ranger gebalanceerd is, daar zijn de drie andere Javelins specialisten met elk zijn voor- en nadelen.

Zo is de Colossus een echte tank, met een enorme levensbalk en speciale wapens die alleen hij kan dragen, zoals een granaatlanceerder of de minigun. Daarentegen is de Colossus wel verreweg de traagste Javelin en heeft hij geen schild, waardoor hij zichzelf alleen kan helen door middel van health drops. De Interceptor is zo’n beetje het tegenovergestelde van de Colossus, want de Interceptor is de allersnelste Javelin en focust zich qua krachten dan ook op melee-aanvallen en shuriken. Simpel gezegd is de Interceptor de ninja van het stel.

Tot slot hebben we ook nog de Storm, een Javelin die het beste te vergelijken is met een magiër. De Storm heerst over de elementen met vuur-, ijs- en elektriciteitsaanvallen en is perfect om het slagveld te controleren. Daar staat wel een grote prijs tegenover, want de Storm is het zwakste qua verdediging en heeft alleen een schild wanneer hij zweeft in de lucht en hij dus helemaal in het open hangt. Denk in ieder geval goed na over je keuze, want je kan maar één extra Javelin kiezen en de keuze is definitief in de Anthem demo.

Anthem Preview

De uitdaging zoeken in Strongholds

Heb je eenmaal je keuze gemaakt en de rest van de missies voltooid, dan wordt het tijd om je vaardigheden te testen in de Stronghold van de Anthem demo. Strongholds zijn de equivalent van dungeons in Anthem en vereisen veel teamwork om succesvol tot een einde te brengen.

Hierbij komt ook goed de sterke en zwakke punten van de verschillende Javelins naar voren. Een Colossus is ideaal om het voortouw te nemen en de aandacht op zich te richten, terwijl de Interceptor en Storm op dat moment veel schade kunnen aanrichten. Maar zonder goede communicatie zal je team uiteen worden gescheurd en moet je opnieuw beginnen.

De Stronghold is wat ons betreft een goede indicatie hoe uitdagend Anthem kan zijn en in hoeverre puzzels en andere elementen onderdeel zullen zijn van het spel, ook tijdens gevechten. Reken daar nog eens de verschillende moeilijkheidsgraden bij op en je kan je borst nat maken voor een pittige uitdaging.

Anthem Preview

Anthem Preview - Geslaagde tijd met de demo

Wij hebben zeer genoten van onze tijd met de Anthem demo. Het besturen van de Javelins is een zeer soepele en prettige ervaring, van het vliegen en zweven tot aan de intense gevechten. Bovendien zorgen de verschillende Javelins voor veel speelstijlen en is het elke keer een lastige keuze in welke Javelin stapt voor je avontuur. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om op 22 februari met de volledige game aan de slag te gaan.

Heb je zin om ook voor de lancering van Anthem met de game aan de slag te gaan, dan kan dat aankomend weekend. Van 1 tot en met 3 februari kan iedereen de Anthem demo spelen op PC, Xbox One en PlayStation 4. En als je meer wilt weten over Anthem kun je hier terecht.