8 coole Assassin's Creed Odyssey gameplay features
Ubisofts belangrijkste franchise krijgt op 5 oktober een nieuw deel! Verwacht in Assassin’s Creed Odyssey gameplay features die je nooit eerder in een Assassin’s Creed hebt gezien. Wij hebben naar aanleiding van een besloten persevenement in Parijs de belangrijkste voor je op een rijtje gezet!
Het Oude Griekenland
In Origins struinden spelers de zandbak van Egypte af, wat op den duur wat eentonig kon worden. Odyssey kent met het Griekenland uit de Klassieke periode een veel diversere en kleurrijkere speelwereld. Marc-Alexis Côte, senior producer van Odyssey, vertelde ons dat de map – bestaande uit het virtuele Griekenland en de Egeïsche eilanden – meer dan tweehonderd vierkante kilometer is, ruim twintig keer de grootte van Syndicates London.
En daarin is ontzettend veel te doen. Volgens de producer zit er meer dan dertig uur aan cutscenes en dialogen in de game. Je zult daarbij iconische mensen ontmoeten zoals Socrates. Toch vormt dit misschien maar een fractie van de tijd die je zal spenderen aan de game, want je zal letterlijk je eigen gang kunnen gaan en de wereld vrij kunnen verkennen.
Terugkeer van naval gameplay
We hoorden je al denken toen je het stukje over de eilanden las. De geliefde (roof)tochten op zee die we van Black Flag kennen, keren terug als Assassin’s Creed Odyssey gameplayfeature! Ook Alexios of Kassandra zal op het dek van een eigen schip kunnen staan om de golven te bevaren. Deze is te upgraden en zal een huurlingenleger nodig hebben om gevechten aan te gaan met andere schepen.
Desondanks zullen de zeegevechten wel iets vereenvoudigd zijn, want van verrekijkers of tonnen met buskruit had toen nog niemand gehoord. In plaats daarvan is het voornamelijk rammen en (vlammende) pijlen afschieten. Wel kun je de vijand een kopje kleiner maken door aan boord te gaan om het potje zeeslagje te beëindigen.
Op avontuur als Alexios of Kassandra
Al aan het begin van de game krijg je de keuze uit twee personages: Alexios en Kassandra. Hiermee speel je de rest van de game, dus na missies wisselen zoals in Syndicate is niet mogelijk. Côté zei ons dat Ubisoft hier bewust voor heeft gekozen
. “We geven je deze keuze aan het begin om je een band op te laten bouwen met het personage en alle ervaringen. Dit is een RPG en bij role-playing moet je je kunnen identificeren met je eigen personage.”
Net als in Origins kun je het hoofdpersonage aanpassen. Alexios en Kassandra zijn bijvoorbeeld van verschillende pantseronderdelen, helmen en wapens te voorzien. Nu zien de Spartanen er sowieso al bad ass uit, maar je kunt zoveel flaneren als je wilt! De customization is niet alleen cosmetisch, wat ons bij de volgende Assassin’s Creed Odyssey gameplay feature brengt.
This is Sparta!
De snoeiharde Spartan Kick van Koning Leonidas na zijn bekende kreet in de film 300 is episch. Aangezien je nu voor het eerst in de serie als Spartaan speelt, is het je plicht om hem zelf uit te proberen! Trap een Athener van een klif of dak en zie hem richting de horizon vliegen, het voelt erg goed en bovendien ben je in één klap (lees: trap) van die lastige vijand af.
Maar er zijn meer speciale vaardigheden om vrij te spelen. Denk aan de Shield Breaker waarmee je laffe Grieken die zich achter hun schild verschuilen in één beweging ontdoet van hun kostbare dekking en ze op de grond smijt. Om toegang te krijgen tot deze brute acties moet je wel eerst levelen en dat kost tijd. Gelukkig is dat op allerlei manieren te doen.
Een interactief verhaal
Assassins Creed Odyssey vormt de tweede stap in een transitie van de franchise naar een volledige role-playing game, een transitie die Origins inzette. Kenmerkend aan dit deel is dat Ubisoft voor een ander soort verhaalvertelling gaat. In plaats van een vast narratief krijgen spelers nu een interactief verhaal voorgeschoteld dat ze zelf vorm geven.
Wat dat betreft ademt Odyssey RPG. Keuzes staan centraal en dat zie je meteen terug in de dialogen die nu á la The Witcher 3 verlopen. In tegenstelling tot Origins zou elk gesprek een cutscene moeten zijn wat de belevenis enorm ten goede komt. Bovendien zullen spelers hun avontuur op een verschillende manier ervaren, omdat de keuzes die ze maken daadwerkelijk gevolgen hebben.
“Er zitten veel belangrijke momenten in de game die van invloed zijn op de wereld, bepaalde personages en het verhaal. Ik denk dat je het zult herkennen wanneer je het tegenkomt en de beslissingen die je maakt zullen consequenties hebben voor de rest van de ervaring. We hopen dat wanneer je één van de meerdere eindes bereikt, je het gevoel hebt dat dit reflecteert wat je allemaal hebt meegemaakt. Het zal zeer interessante discussies binnen onze fanbase opleveren en dit helpt ons te begrijpen wat de spelers het leukst vinden, aldus Côté:”
Orde versus Chaos
Rond het jaar 431 voor Christus, waarin Oddysey zich afspeelt, was nog geen sprake van de Assassijnengilde of Tempeliersfactie. Origins markeerde namelijk het begin van een dergelijke brotherhood. Zelf speel je als een Spartaanse huurling die verbannen is uit zijn familie. Is dit dan nog wel een echte Assassin’s Creed?
Côte meent van wel. “Het moderne verhaal van Layla Hassan uit Origins gaat verder in Odyssey. De focus van deze verhaallijn ligt nog steeds op haar taak om meer kennis over de Eerste Beschaving en diens artefacten te vinden. De setting van deze game is daar perfect voor, want dichter bij de Eerste Beschaving zijn we nog nooit geweest.”
Bovendien gaat de serie volgens de producer over de strijd tussen order en chaos.
“Assassin’s Creed is veel meer dan alleen de Brotherhood of de Hidden Blade. Wanneer je het over de Tempeliers hebt, heb je het over orde. Dat is waar ze altijd voor hebben gestaan en de franchise kende vanaf het begin de spanningen tussen chaos en orde. Dus ondanks dat er geen Tempeliers aanwezig zijn in de game, zul je in Odyssey deze twee filosofieën zien botsen. Het is dit concept van orde en chaos en het feit dat je een belangrijk moment in de geschiedenis van de mens meemaakt wat van Odyssey een Assassin’s Creed game maakt.”
Bounties
Als huurling ben je volgens Ubisoft niet per se gebonden aan een factie in Assassin’s Creed Odyssey. Je bent min of meer een vrij man en kan dan ook doen en laten wat je wil. Of het nu gaat om het uitschakelen van Atheense commandanten of plunderen van piratenschepen (dat zal ze leren), alles is mogelijk.
Toch gelden de wetten van het Oude Griekenland net als voor ieder ander ook voor jou. Steel je te veel en word je daarbij betrapt of besluit je een half dorp uit te moorden, dan is de kans groot dat je op een gegeven moment andere huurlingen achter jou aan krijgt. Gelukkig kun je op meerdere manieren van ze af komen, wat enigszins doet denken aan het systeem dat we uit Assassin’s Creed 2 kennen. Extra leuk is dat je nu ook zelf bounties kunt accepteren en achter wetsovertreders aan kunt gaan, dus het kan twee kanten op werken.
Peloponnesian War system
Eén van de tofste Assassin’s Creed Odyssey gameplay features is het Peloponnesian War system. De Pelopponesische oorlog ging tussen Athene en Sparta en dit uit zich in een compleet nieuw concept binnen de franchise. De hevige oorlog die in Griekenland woedt levert namelijk intense veldslagen op waar jij aan kunt deelnemen! Hoe gaat dat in zijn werk?
De kaart kent verschillende staten zoals het echte Oude Griekenland had. Elke staat kent een leider die bepaalt welke factie er aan de macht is en door de heerschappij van deze leiders te verzwakken kun je een grootschalig conflict veroorzaken en bepalen wie er uiteindelijk met de overwinning vandoor gaat. Verlies je aan de zijde van de ene factie, dan betekent dat geen game over maar valt de staat dus onder de andere factie. Dit verandert onder andere hoe bepaalde forten eruit zien binnen die staat.
Assassin's Creed Odyssey hands-on
Wil je meer weten over deze nieuwe Assassin's Creed? Lees dan ook zeker onze hands-on van de game nog even door.