5. Diepgaande gesprekken

Divinity Original Sin II is een roleplaying game in hart en nieren en heeft wat dat betreft goed gekeken naar oude klassiekers, zoals Baldur’s Gate II. Je zult dan ook veel NPC’s tegenkomen waarmee je kan praten, met name in dorpjes en steden, inclusief het nodig leeswerk.

In Divinity Original Sin II ben je namelijk niet gelimiteerd aan een paar korte zinnen waaruit je kan kiezen, een element dat we steeds vaker terug zien komen in moderne RPG’s. In plaats daarvan krijg je een keuze uit een hele rits aan volledige zinnen, soms zelfs meer als je bijvoorbeeld belastende informatie over iemand hebt gevonden. En pas ook op, want als je de verkeerde zinnen gebruikt tegen de verkeerde persoon kan je zomaar eens een handjevol vijanden erbij krijgen.

Tijdens de gesprekken in de game kan het ook voorkomen dat een reisgenoot van je ook iets te zeggen heeft over de kwestie als ze naast je staan. Of soms zullen ze zelfs jou als speler aanspreken, om een keuze die je net hebt gemaakt in twijfel te trekken of te versterken. Het maakt de conversaties in Divinity Original Sin II net even iets natuurlijker overkomen.