Call of Duty: World at War Review
Na het enorme succes van Infinity Ward met Call of Duty 4 : Modern Warfare, probeert Treyarch dit succes te evenaren. Treyarch was verantwoordelijk voor het matige derde deel van de Call of Duty franchise. Zouden ze van hun fouten hebben geleerd?
Thema's
Ontwikkelaar Treyarch neemt met World at War een risico om de serie weer terug te brengen naar de Tweede Wereldoorlog. Omdat een grote groep gamers de WOII shooters wel gezien heeft, bracht Infinity Ward met Call of Duty 4: Modern Warfare eindelijk een andere setting, wat een indrukwekkend resultaat opleverde. Maar nu gaan we weer terug in de tijd.
De Japanners
Met Call of Duty: World at War gaan we dus terug naar de tijden dat het nazi regime nog regeerde, maar de Duitsers waren niet de enigen die zich vijandig opstelde tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Japanners konden er ook wat van en waren in die tijd zeker geen lievertjes. Denk maar aan de 'jappenkampen'. Deze kampen werden gebruikt om gevangenen in op te sluiten en vervolgens een leven te laten leiden onder erbarmelijke omstandigheden. Na de aanval op Pearl Harbor schoten de Amerikanen echter te hulp om te Japanners te verdrijven, maar dat gebeurde pas na enkele jaren constant oorlogvoeren.
De Japanse soldaten staan vooral bekend om het doorgaan tot het bittere eind als ze oorlog voeren. Ze gaan echt door tot de laatste snik. Zo ook in deze Call of Duty, want ze doen alles om je om te leggen. Ze verstoppen zich in bomen en in het gras en komen als een gek op je afrennen om je neer te steken. Ze zijn ook erg goed in het zetten van vallen, wat ook in de game te zien is.
Het spel
In de nieuwe Call of Duty van Treyarch speel je een deel als een Amerikaanse soldaat, en het andere als een Russische. Je zult vechten op de eilanden in de Pacifische Oceaan, maar ook neem je het op tegen de nazi's tot aan de gevechten in Berlijn. Bekende settings als D-day zijn achterwege gelaten, en dat is een welkome afwisseling.
Het verhaal wordt verteld aan de hand van een tijdslijn en tussendoor krijg je brute tussenfilmpjes te zien. Deze confronteren je met het ware beeld van oorlog en de waanzin ervan. Mensen worden levend begraven en brandende lijken duidelijk getoond. Deze beelden lijken er wel wat tussengestopt om maar een schokkende gebeurtenis te laten zien, en voegen op die manier niet zo heel veel waarde toe aan het spel. Wel toont het aan dat dit de meest bloederige en gewelddadige Call of Duty tot nu toe is.
Trouw aan het concept
World at War is gewoon puur Call of Duty, maar meer in de voetstappen van Modern Warfare, wat absoluut een groot pluspunt is, maar ook wat minpunten kent. Hierdoor voelt het spel namelijk wel heel vertrouwd aan, en zul je weinig echt nieuwe dingen tegenkomen. Treyarch heeft het qua gameplay geen risico's genomen en stukken uit het vorige deel zul je bijna letterlijk weer tegenkomen, maar dan in een Tweede Wereldoorlog jasje. Als Modern Warfare speler zul je dus zo kunnen instappen en je moeiteloos kunnen vinden in het spel.
Intensiteit
Deze franchise staat vooral bekend om de intensiteit tijdens het spelen. Snelle actie, geweld en cinematische momenten voeren de boventoon. Daar vormt dit deel geen uitzondering in, want de actie in het spel stapelt zich op en daarom zul je ook snel moeten reageren op situaties, anders loop je tegen de lamp. Hierbij helpt de goede A.I. van de vijanden, en de soepele framerate en animaties zullen ervoor zorgen dat je constant in een hoog tempo door kunt gaan. Je zult ook moeite hebben om de controller neer te leggen, want je wilt altijd net even naar het volgende actievolle moment gaan. De campaign is trouwens ongeveer even lang als die van Modern Warfare.
De vlammenwerper
Als FPS-fan zie je graag wapens in de game, die erg leuk zijn om te gebruiken en bovendien functioneel zijn. Het nieuwe wapen wat Treyarch brengt in deze shooter is de vlammenwerper. De vlammenwerper is meedogenloos en ziet er zeer tof uit. Het wapen is erg effectief en binnen een mum van tijd heb je de vijanden één voor één geroosterd, wat zeer vet en machtig is om te doen, voor in een spel natuurlijk. Als je met het Russische leger speelt tegen de Duitsers, dan kom je ook vlammenwerpers tegen, maar dan zijn de Duitsers in het bezit ervan. Hier kun je dan handig gebruik van maken door de brandstoftank op de soldaat zijn rug kapot te schieten, zodat alles in zijn omgeving opgeblazen wordt. De soldaten om hem heen vliegen dan ook in brand, wat er indrukwekkend uit ziet.
Call of Modi
De singleplayer is dus goed verzorgd, maar de multiplayer is voor velen waarschijnlijk het hoogtepunt van het spel. Want dit nieuwe deel spant de kroon als het om de multiplayer mogelijkheden gaat. De multiplayer van World at War is het sterkste punt van de game en gaat verder op dezelfde manier als Infinity Ward's Call of Duty: Modern Warfare. Het upgraden is ook hetzelfde gebleven, want het maken van een class, het vrijspelen van perks en het verbeteren van wapens zit er allemaal in. Je wordt tevens weer beloond als je veel kills maakt. Bij drie kills krijg je nu een verkenningsvliegtuig in plaats van de radar, bij vijf kills een artillerie aanval in plaats van de airstrike en bij zeven kills krijg je geen helikopter tot je beschikking, maar stuur je een groep dodelijke honden op je vijand af! Bij Call of Duty: World at War kun je ook gebruik maken van voertuigen in de multiplayer, maar dit is gelukkig vrij beperkt gebleven in vergelijking met het derde deel uit de franchise.
{video:http://www.gametrailers.com/download/42426/t_calldww_launch_2.flv}
Wat natuurlijk ook een hele toffe optie is, is dat je de campaign kunt spelen in coöperatieve gameplay en wel met maximaal vier personen tegelijk. Dit is waar deze nieuwe Call of Duty zich onderscheidt van alle eerdere verschenen delen uit de franchise. Je kunt met twee man op de bank gaan zitten, of met vier man online spelen. En naarmate je met meer mensen speelt, hoe meer vijanden je in de levels tegenkomt. Een andere toevoeging is de zombie modus, waarin je hordes zombies moet afknallen om in leven te blijven. Misschien niet erg realistisch, maar zeker een leuke modus.
Conclusie
Is het Treyarch gelukt om Inifinity Ward te evenaren met dit nieuwe deel? Het antwoord hierop is ja, want deze game doet zeker niet onder vergeleken met Modern Warfare. Alles loopt soepel en grafisch ziet het er indrukwekkend uit. Toch voelt het soms wat aan als een herhaling van Modern Warfare, omdat Treyarch niet veel vernieuwt in de gameplay en het concept. De toevoegingen die gedaan zijn, zijn echter ook goed en daardoor is World at War zeker een mooie shooter geworden die je niet zal teleurstellen.