Door Christian Vuye  5 december 2011 om 10:20 | WU

Wii U specificaties zouden uitgelekt zijn

Gerucht - Volgend jaar verschijnt met de Wii U de eerste HD-console van Nintendo op de markt. Maar hoe krachtig is de hardware van de nieuwe console eigenlijk?

Nintendo zelf heeft de hardwarespecificaties van de Wii U nog niet officieel bekendgemaakt, maar zelfs al voor dat de nieuwe console aangekondigd was, gingen er geruchten rond over de kracht van diens hardware. De Wii U zou 50 procent krachtiger zijn dan de Xbox 360 en PlayStation 3 volgens de geruchten.

Ook nu nog gaan de geruchten over de Wii U de ronde. Een Japanse ontwikkelaar die bezig is een PS3-game naar de nieuwe console van Nintendo te porten zou de specificaties gelekt hebben. De console zou beschikken over een drie gigahertz Quad Core processor van PowerPC op een 45 nanometer procedé en 768 megabyte aan RAM-geheugen. Dit RAM-geheugen zou zowel door de processor (CPU) als grafische kaart (GPU) gebruikt worden, wat voor meer bandbreedte zorgt. Over de GPU is echter weinig bekend, enkel dat deze door AMD zou worden gefabriceerd. 

In zijn geheel zou de architectuur van de Wii U erg op die van de Xbox 360 lijken. De architectuur van de Xbox 360 lijkt op zijn beurt erg op die van een PC, waardoor het porten van games erg gemakkelijk zou zijn. Op dit moment zou Nintendo zelf nog twijfelen tussen het gebruiken van 768 megabyte of 1024 megabyte (één gigabyte) aan RAM-geheugen. Ter vergelijking: zowel de Xbox 360 als PlayStation 3 hebben 512 megabyte aan RAM-geheugen.

Nintendo gaf eerder aan dat de Wii U "niet dramatisch krachtiger zal zijn dan de Xbox 360 en PlayStation 3". Ubisoft is het daar niet mee eens en gaf aan dat de graphics van de Wii U "superieur" zijn aan die van de huidige HD-consoles.

Reacties (13)

  1. ricyosma's avatar
    ricyosma
    645 XP
    10:33, 5 dec
    doe de 1gigabyte versie maar Very Happy
  2. bhsado's avatar
    bhsado
    511 XP
    11:09, 5 dec
    Op zich zijn dit soort spec's niks waard. Op papier zou de Ps Vita al krachtiger zijn dan dit soort algemene spec's. Vergelijk met X360 en PC zijn prima. Het porten van games ??? Denk dat het concept van de Wii U niet geschikt is om games simpel te poorten.... Het is een uitdaging voor de ontwikkelaar om Wii U te gaan ondersteunen. Voor een port van MW o.i.d. kun je dan toch beter de huidige PS of XB gebruiken (of hun opvolgers).
  3. Dennis Van 't Veer's avatar
    Dennis Van 't Veer
    39 XP
    11:28, 5 dec
    ps3 heeft dus mooi geen 512mb ram :p
  4. bhsado's avatar
    bhsado
    511 XP
    11:46, 5 dec
    @Boven waat maakt het nu uit. Een PC met *GB aan memory hoeft de games echt niet beter te draaien dan een PC met ????.De PS3 heeft wel 512 MB Ram , het is alleen opgesplitst tussen RSX en Cell. De Wii-U kiest dus voor een uniform geheugen, dat gebruikt kan worden door CPU en GPU.
  5. Christian Vuye's avatar
    Christian Vuye
    368 XP
    11:59, 5 dec
    Idd, de PS3 heeft 512MB aan RAM-geheugen dat opgesplitst is tussen CPU en GPU. 256MB en 256MB dus. Nogal een probleem eigenlijk, kijk maar naar Skyrim.
  6. bhsado's avatar
    bhsado
    511 XP
    13:12, 5 dec
    Spec's en problemen met een game zoals Skyrim?. Volgensmij heeft dat toch wat meer te maken met de kwaliteit van de ontwikkelaar, of een gekochte engine die niet goed werkt. Games zoals UC3 laten zien dat het bij goed programmeer werk best wel werkt.
  7. TheLegendOf1977's avatar
    TheLegendOf1977
    1.658 XP
    13:34, 5 dec
    Oorspronkelijk geplaatst door bhsado
    Spec's en problemen met een game zoals Skyrim?. Volgensmij heeft dat toch wat meer te maken met de kwaliteit van de ontwikkelaar, of een gekochte engine die niet goed werkt. Games zoals UC3 laten zien dat het bij goed programmeer werk best wel werkt.


    Je kan het gebruik van geheugen van spellen als Skyrim en Uncharted niet met elkaar vergelijken, Uncharted heeft lineare levels met wat vijanden en wapens, Skyrim heeft honderden items, personen, dieren, text en veranderend weer om te laden TIJDENS het spelen...
  8. bhsado's avatar
    bhsado
    511 XP
    14:02, 5 dec
    OKe dan vergelijk GTA tussen de X360 en PS3....... PS3 loopt in deze game beter dan de X360 versie (minder poppin). durf rustig te stellen dat UC3 engine meer en beter zijn werk verzet als Skyrim engine. De Skyrim problemen hadden ook meer met de grote van het save bestand te maken dan interne memory problemen.
  9. Christian Vuye's avatar
    Christian Vuye
    368 XP
    15:19, 5 dec
    GTA IV beter op PS3? Waar haal je dat van? Die game loopt op de PS3 zelfs met een lagere resolutie dan op de Xbox 360, om dan maar zelfs niet te spreken over het gebrek aan AA.

    En zoals TheLegendOf1977 vertelt: je kan een game zoals Uncharted 3 niet vergelijken met GTA of Skyrim.
    Oorspronkelijk geplaatst door bhsado
    OKe dan vergelijk GTA tussen de X360 en PS3....... PS3 loopt in deze game beter dan de X360 versie (minder poppin). durf rustig te stellen dat UC3 engine meer en beter zijn werk verzet als Skyrim engine. De Skyrim problemen hadden ook meer met de grote van het save bestand te maken dan interne memory problemen.

  10. grangeke's avatar
    grangeke
    3.284 XP
    19:07, 5 dec
    Je gaat beter niet verder want je ranst onzin uit.
  11. Sympharion's avatar
    Sympharion
    433 XP
    19:35, 5 dec
    Meestal zien de multiplatform titels er op de Xbox beter uit omdat het meestal hierop gemaakt wordt en dan wordt geport naar de PS3 omdat dit makkelijker en goedkoper is. De exclusieve titels zien er dan wel weer beter uit op de PS3 dan spellen op de Xbox omdat hier de spellen specifiek voor de hardware zijn gemaakt en dus het maximale eruit kan halen. Er zijn wel uitzonderingen bijvoorbeeld Assassin's Creed Revelations, die ziet er dan weer iets beter uit op de PS3.
  12. Christian Vuye's avatar
    Christian Vuye
    368 XP
    19:58, 5 dec
    Revelations ziet er helemaal niet beter uit op de PS3... Om dan nog maar te zwijgen over de lagere framerate.
  13. Sympharion's avatar
    Sympharion
    433 XP
    22:27, 5 dec
    Oké, je hebt gelijk. Maar Revelations ziet er wel beter uit dan Brotherhood op de PS3 in vergelijking met 360. Maar het is zo'n minimaal verschil. Je ziet het alleen maar als je er echt heel nauwkeurig op let. Als je aan het spelen bent valt het niet eens op. Sommige delen van het spel zien er op PS3 beter uit maar meer delen op de 360 zien er beter uit. Ik ben benieuwd hoe Assassin's Creed 3 wordt op Wii U? met meer kracht tot zijn beschikking. Dan hoop ik wel dat het op Wii U ontwikkeld wordt en dan over gezet wordt naar 360/PS3 om er zo veel mogelijk uit te halen.
Je moet ingelogd zijn om te reageren. Log in of registreer.