Project Zero 2: Wii Edition | Wii

Releasedatum: 29 juni 2012
Door  27 juli 2012 om 12:00 | Wii

Recensie: Project Zero 2: Wii Edition

Met de komst van Dead Space 3 en Resident Evil 6 zou je bijna vergeten dat er nog andere horrorgames zijn. Nintendo haalt ons met de remake van Project Zero 2 uit die droom. Maar is de game nog altijd even goed als acht jaar geleden?

De Project Zero/Fatal Frame-franchise bestaat ondertussen al zo'n elf jaar en weet nog steeds wereldwijd angst in te boezemen bij gamers. Helaas raakte de franchise nooit echt bekend bij het grote publiek en daardoor heeft het een cultstatus verworven. Fatal Frame II: Crimson Butterfly, in Europa beter bekend als Project Zero II, verscheen ongeveer acht jaar geleden en wordt beschouwd als een van de beste games uit de franchise. Nu krijgt het spel eindelijk een port naar de Wii, maar is zo'n horrorgame nog wel eng na al die jaren?

Een geestige camera
Project Zero 2: Wii Edition vertelt het verhaal van twee zusjes: Mio en Mayu. Ze komen terecht in een vreemd dorpje waar zielen ronddolen. Deze zielen zijn niet echt vriendelijk en de zusjes proberen dan ook een manier te vinden om te overleven. Gelukkig vinden ze de Camera Obscura, een camera die foto's kan nemen van de zielen. Eens je een foto hebt genomen, verdwijnt de geest en keert de rust weer terug... Tot er weer een nieuwe ziel opduikt uiteraard.

Goede sfeer
De camera is je enige wapen terwijl je ronddwaalt door het dorp. Zoals in elke klassieke survival horror-game, moet je voortdurend op zoek naar allerlei objecten die je helpen naar het volgende deel van het spel. Het dorpje staat vol enge en vreemde gebouwen, wat de sfeer zeker ten goede komt. Het valt dan ook meteen op dat de graphics na acht jaar nog steeds erg goed zijn. Sterker nog, Project Zero 2: Wii Edition heeft betere graphics op de Wii dan op de Xbox 360 en PlayStation 3.

Eenvoudige gameplay
De graphics zijn dus erg mooi, maar hoe zit het met de gameplay? Het klinkt vreemd om geesten te verslaan met een camera, maar het werkt erg goed. Het concept is origineel en de Wiimote reageert erg soepel wanneer je snel een ziel moet fotograferen. Je zult vooral vanuit third-person view meekijken naar de avonturen van de zusjes. Verschijnt er echter een geest, dan schakel je over naar first-person view waarbij je door de lens van de camera kijkt om foto's te nemen van het zwevende gevaar. Door simpelweg de Wiimote te draaien kun je wisselen tussen de first-person en third-person modi.

Zenuwslopend
Om de gameplay toch wat lastiger te maken, moet je eerst je camera opladen voordat je een foto kunt nemen. Dit kan erg zenuwslopend zijn, aangezien de geesten steeds dichterbij komen en je dus steeds minder tijd hebt om foto's te nemen. De geesten bewegen ook niet op een vaste snelheid maar vertragen en versnellen. Sommigen verdwijnen uit je beeld om daarna op een andere plek op te duiken. Na een tijdje zul je sommige patronen herkennen en krijg je in de gaten dat het spel je op gelijkaardige manieren probeert te laten schrikken. Heb je het patroon door en weet je een geest te fotograferen, dan krijg je punten. Deze punten kun je op sommige plekken inruilen om je fototoestel te verbeteren.

Spookhuis
Naast de campaign is er nog een nieuwe modus toegevoegd, die exclusief is voor de Wii-versie. Deze Haunted House-modus is een on-rails game waarbij je personage van punt A naar punt B moet wandelen. Het vreemde figuur Kureha hoort niets liever dan de gillen van bange mensen en probeert je tijdens deze modus aan het schrikken te brengen. Het doel is dan ook om niet te schrikken. Via de Wiimote en de nunchuck meet het spel hoeveel angst je had.

Tijdens sommige van deze wandelingen hoor je allerlei vreemde geluiden. Knallen, gillen, kreunen, gelach en allerhande andere geluiden zullen je tegemoet komen. Andere missies vragen je dan weer om bepaalde voorwerpen te verzamelen. Terwijl je bijvoorbeeld poppen verzamelt, word je achtervolgd door een klein meisje dat zo uit films als The Ring of The Grudge lijkt te komen. Draai je je om en kijk je haar aan, dan staat ze stil. Maar zodra je rug weer gekeerd is, begint de achtervolging opnieuw. Deze nieuwe modus is leuk bedacht maar werkt helaas niet optimaal. Het voelt overbodig aan en lijkt geforceerd gebruik te maken van de bewegingstechnologie van de Wii.

Aanrader
Project Zero 2: Wii Edition is een geweldige game geworden. Zelfs na al die jaren weet het spel nog steeds angst op te wekken. De gameplay voelt goed aan en het verjagen van geesten is tien keer leuker dan in Ghostbusters: Sanctum of Slime. De nieuwe Haunted House-modus is erg leuk bedacht maar is totaal overbodig en voegt niet zo veel toe. Al met al is Project Zero 2: Wii Edition een van de beste Wii-ports die wij tot nu toe hebben gezien.

Gerelateerd


Afbeeldingen

Bekijk alles »

Laatste video's

Bekijk alles »
  • Veel schrikmomenten...
  • Leuke gameplay
  • Goede sfeer
  • Mooie graphics
  • ...die na een tijdje repetitief worden
  • Haunted House-modus is overbodig
8.0Geweldig

Gespeeld op: Wii

Avatar