Wii debuut
De Anno franchise is een serie games welke zich richt op het opbouwen en uitbreiden van beschavingen. De focus ligt hier vooral op het economische aspect. De serie maakte haar debuut met Anno 1602 (PC), gevolgd door Anno 1503 (PC) en Anno 1701 (PC, NDS). En over enkele weken kunnen PC-gamers dus aan de slag met het nieuwste deel: Anno 1404. Dit deel zal zich afspelen in het jaar 1404 in de wereld van de Oriënt, wat ook het uitgangspunt is van de Wii versie.

Anno: Create a New World Screenshot 112248 Anno: Create a New World Screenshot 112227 Anno: Create a New World Screenshot 112212

Het Oriënt
In Anno: Create a New World kan gekozen worden uit twee spelvarianten: de verhaalmodus en continuous play. In de continuous play modus kun je zelf de regels bepalen van het spel wat betreft de grootte van de wereld en de eilanden, het aantal tegenstanders, het startkapitaal, het aantal rampen, de vruchtbaarheid van de eilanden, en andere optionele functies.

De verhaalmodus bestaat uit zeven hoofdstukken, elk bestaande uit drie hoofdmissies en de daarbij horende submissies. De game vertelt het verhaal van een land dat geteisterd wordt door droogte. Deze droogte leidt tot onvruchtbare gronden en uiteindelijk hongersnood. Daarom stuurt Koning George zijn twee zonen, William en Edward, op een zoektocht naar nieuwe vruchtbare eilanden welke gekolonialiseerd en gecultiveerd moeten worden zodat een dreigende ramp voorkomen wordt.

De twee broers verschillen enorm van mening hoe dit moet gebeuren. Waar William vooral vrede, tact en overleg nastreeft, heeft Edward de voorkeur voor militaire machtsvertoon. Uiteindelijk komen de broers in contact met het mysterieuze Oriënt met haar geavanceerde en innovatieve technieken. Door een controversiële gebeurtenis dreigt er een oorlog tussen beide werelden. De speler zal als Prins William aan de slag gaan om te zorgen voor zijn bevolking en een goede verstandshouding met de Oriënt.

Het verhaal is redelijk voorspelbaar te noemen en biedt weinig diepgang. Maar dat is dan ook niet de hoofdmoot van Anno: Create a New World. Het dient vooral om de beginnende Anno-gamer enig houvast te geven. De verhaalmodus helpt de speler namelijk om de basisprincipes van Anno te begrijpen en onder de knie te krijgen.

Anno: Create a New World Screenshot 112208 Anno: Create a New World Screenshot 112190 Anno: Create a New World Screenshot 112078

Gameplay
In Anno: Create a New World is het de bedoeling om een eiland te annexeren, en daar een beschaving op te bouwen. Hiervoor heb je geld en grondstoffen nodig. Het geld moet je zien binnen te krijgen door middel van belastingen. Maar in het begin van het spel bestaat jouw beschaving uit niet meer dan een vissersdorpje met een klein groepje pioniers. Hier valt natuurlijk weinig geld mee te verdienen, en het is dan ook zaak om het beschavingsniveau hogerop te tillen om meer mensen aan te trekken.

Er zijn namelijk vijf beschavingsniveaus, welke variëren van pioniers tot aristocraten. Hoe hoger de beschavingsniveau, des te meer belasting je binnen zult krijgen. Maar een hogere beschavingsniveau vergt ook veel meer onderhoud en kosten. Waar pioniers immers tevreden zijn met voldoende voedsel, melk en een kapel, wordt dit door aristocraten als vanzelfsprekend gezien en verlangen ze naar extra faciliteiten en producten.

Op den duur zal de speler moeten zorgen voor een ziekenhuis, brandweerkazerne, voldoende medicijnen, kleding, specerijen, pottenwerk, en andere goederen om aan de behoeftes van jouw bevolking te voldoen.

Behalve voor het zorgen dat jouw beschaving naar een hoger niveau getild wordt, is ook het uitbreiden van de populatie een belangrijk aspect. Als een eiland namelijk een bepaald aantal inwoners haalt, stijgt ook het stadsniveau waardoor verschillende technologieën vrijgespeeld kunnen worden, bijvoorbeeld een waterpomp dat zorgt voor vruchtbare grond. Een goede balans vinden tussen investeringen en opbrengst is hierin essentieel.

Voor de beginnende Anno-gamer kan dit allemaal enorm ingewikkeld klinken, maar het instapniveau van de game is laag. In het verhaalmodus wordt de speler stap voor stap wegwijs gemaakt in het spelconcept. De eerste paar missies zijn dan ook makkelijk te doen en naarmate het spel vordert, worden de missies moeilijker en dus uitdagender. Het niveau bouwt zich gestaag op. Zo hoef je in de eerste paar hoofdstukken jezelf voornamelijk alleen maar te bekommeren om het economische aspect van jouw beschaving. Pas in de latere hoofdstukken wordt daar een oorlogselement in toegevoegd, wat zorgt voor extra druk op de begroting aangezien het opbouwen van een leger enorm duur is.

Al deze aspecten zorgen voor een enorm diepgaande gameplay, waardoor je met het verhaalmodus zeker vijftien tot twintig uur mee zoet wordt gehouden. Na elk hoofdstuk wordt je bovendien beoordeeld op snelheid, efficieny, en ontdekkingen. Hierdoor wordt de speler gestimuleerd om zich te verbeteren, en zorgt voor een hoge replay waarde. Daarnaast kun je nog flink wat uren steken in continuous play.

Anno: Create a New World Screenshot 112066 Anno: Create a New World Screenshot 112064 Anno: Create a New World Screenshot 112058

Intuïtief
Een RTS-game op de Wii hebben we nog niet vaak gezien. Het is dan ook de vraag of Wii besturing wel geschikt is voor een dergelijk spel. Het antwoord op deze vraag kan alleen maar positief beantwoord worden. De besturing van Anno werkt net zo goed en intuïtief als de toetsenbord en muis voor de PC. Met de nunchuck scroll je door de kaart, terwijl je met de Wiimote objecten kunt selecteren. Bovendien zijn er bepaalde handigheidjes ingebakken. Als je bijvoorbeeld meerdere huisjes wil bouwen, dan kun je door middel van de B-knop een huis kopiëren en ergens neer zetten. Dit voorkomt dat je constant het constructiemenu erbij moet halen.

Helaas is er ook een manco in de besturing waar te nemen wat zich voornamelijk voordoet in het besturen van jouw schepen. Als je namelijk met meerdere schepen een vijandelijk eiland wil aanvallen, dan is het niet mogelijk om in één keer deze schepen te selecteren. Je zult dan steeds elk schip apart moeten selecteren en één voor één naar het vijandelijk doel moeten sturen. Dit werkt nogal onhandig en had beter uitgewerkt kunnen worden.

Anno: Create a New World Screenshot 112053 Anno: Create a New World Screenshot 112251 Anno: Create a New World Screenshot 112269

Presentatie
De presentatie van Anno en de sfeer die het oproept is bijzonder aangenaam. De visuele stijl van de game is heel kleurrijk en cartoonesk te noemen. Het verhaal van de game wordt verteld door middel van cut scenes, bestaande uit statische beelden met voice-overs. Ook dit ziet er leuk uit en de voice-overs komen duidelijk en rustig over. In combinatie met het Oriëntaalse muziek zorgt dit voor een gemoedelijke sfeer.

Het soort muziek verandert trouwens, afhankelijk van hoe jouw beschaving zich ontwikkelt. Zo zul je bij het bereiken van het aristocratenniveau een heel deftig riedeltje horen. Toch kan dit enige verwarring veroorzaken, omdat het niet altijd even feilloos werkt. Zo is het een enkele keer voorgekomen dat er een rustgevende nummer wordt afgespeeld terwijl er gevechten aan de gang zijn, en onheilspellende muziek terwijl er uiteindelijk niks aan de hand blijkt te zijn. Gelukkig komt dit slechts een enkele keer voor, maar het zorgt toch voor enige onrust.

Je hebt de Adobe Flash Player en JavaScript nodig om deze video te bekijken.

Geslaagde uitbreiding
Ondanks enkele mankementen ziet Anno: Create a New World er prima uit. De sfeer straalt gemoedelijkheid uit en de game staat ook open voor nieuwe Anno-gamers, mede dankzij het lage instapniveau. Maar laat je niet misleiden: achter het cartooneske en lieflijke karakter van de game zit een diepgaand gameplay verscholen dat zorgt voor de nodige uitdaging. Al met al is de uitbreiding van de Anno reeks naar de Wii met Anno: Create a New World zeer geslaagd, en doet wat gameplay en besturing betreft niet onder voor de PC-versies. Dit vraagt dan ook om meer.