Uncharted: Fight for Fortune | Vita

Releasedatum: december 2012
Door  24 december 2012 om 17:15 | Vita

Recensie: Uncharted: Fight for Fortune

Sinds kort is er een nieuwe Uncharted-game beschikbaar op de Vita. En niet zomaar een Uncharted-game, een heus kaartspel. Ja, je leest het goed. Misschien niet de meest voor de hand liggende combinatie, maar Fight for Fortune haalt de naam van de welbekende en populaire Uncharted-franchise zeker niet door het slijk.

Iedereen speelt wel eens graag een kaartspelletje. Voor je echter kan genieten van het spelletje kaarten met vrienden of familie, moet je eerst de regels kennen. Dat is ook vanzelfsprekend het geval bij Uncharted: Fight for Fortune. En misschien hebben wij te lang geen nieuwe kaartspelletjes meer aangeleerd gekregen want voor ons waren de regels van Uncharted: Fight for Fortune in het begin nogal onduidelijk en saai.

Aandachtspanne korter door smartphones
Het ligt misschien een beetje aan onze verwachtingen. Als wij dan toch op stap onze Vita meenemen dan verwachten we een snel en simpel spelletje à la Angry Birds te spelen. Wanneer de tutorial van Uncharted: Fight for Fortune je dan echter verschillende blokken teksten voorschotelt die ook nog eens uren lijkt te duren, is je aandacht al snel verdwenen. Door smartphonegames zijn we nu eenmaal ook een stuk minder aandachtig geworden.

Dat ligt helemaal niet aan de game zelf. Die is namelijk prima wanneer je eenmaal de regels doorhebt. Maar probeer die regels dan door te krijgen in een rustige omgeving. Niet wanneer je wordt omgeven door honderden mensen in het drukste metrostation van de stad. Want dan zal je al snel afgeleid worden. In die zin is een simpelere game zoals Angry Birds of Fruit Ninja een stuk meer mobiel dan Uncharted: Fight for Fortune.

Desondanks heeft Sony Uncharted: Fight for Fortune voor een echt mobiele prijs op de markt gezet. Voor iets minder dan vier euro kan je de game downloaden vanaf de PlayStation Store. En dat is best weinig. Misschien niet zo weinig als een game die je koopt voor op je smartphone, maar desondanks nog steeds één van de goedkopere games die worden aangeboden op de PlayStation Store.

Biedt diepgang en uitdaging
Vergis je echter niet: voor die kleine prijs krijg je alles behalve een kleine inhoud. Integendeel, Uncharted: Fight for Fortune biedt veel waar voor zijn geld. Met een singleplayermodus van enkele uren lang en een multiplayermodus die je in principe tot in het oneindige kunt doorspelen is het de beste vier euro die elke liefhebber van kaartspelletjes uit kan geven. Op uitzondering van een echte set kaarten natuurlijk.

Net zoals vele andere kaartspelletjes biedt Uncharted: Fight for Fortune eenmaal je de regels doorhebt vrij veel strategische diepgang. Bovendien kan je het in de multiplayer in principe opnemen tegen honderden spelers die een stuk beter zijn in het kaartspelletje dan jij waardoor er uiteindelijk ook een heleboel uitdaging bij kan komen kijken. Maar ook de singleplayer zal waarschijnlijk aan je uitdagingswensen voldoen.

Voor de fan van Uncharted en kaartspelen
Conclusie? Houd je van kaartspelletjes en heb je een zwak voor de personages uit het Uncharted-franchise dan is Uncharted: Fight for Fortune zeker je geld meer dan waard. In dat geval zal je voor die kleine vier euro zeker geen miskoop kunnen doen. Desondanks biedt Uncharted: Fight for Fortune voor de rest van de gamende mensheid weinig interessants. Een goede game, voor de liefhebber.

Uncharted: Fight for Fortune