Street Fighter X Tekken | Vita

Releasedatum: 19 oktober 2012
Door  8 november 2012 om 17:30 | Vita

Recensie: Street Fighter X Tekken

Eerder dit jaar verscheen Street Fighter X Tekken al op de PlayStation 3 en Xbox 360. De cross-over tussen Street Fighter- en Tekken-personages is is sinds kort ook beschikbaar op de PlayStation Vita. Maar weet de handheldversie de kwaliteit van de consoleversies te evenaren?

In Street Fighter X Tekken worden - je raadt het nooit - de personages uit de Street Fighter- en Tekken-universa samengebracht in één game. De personages strijden in de verhaalmodus van de game zij aan zij met elkaar. Op Antarctica is namelijk een meteoor met Pandora's doos ingeslagen. Elk personage dat in de buurt van deze doos komt, wordt er een stuk krachtiger op. Je raadt het al: het is jouw taak om in de buurt van deze doos te komen en met jouw personages krachtiger te worden. Je bent natuurlijk niet alleen in je queeste.

Verwacht echter geen hoogstaand verhaal. Street Fighter X Tekken is een vechtgame en dat zal je dan ook in het grootste gedeelte van de tijd doen. Tijd voor een interessant verhaal is er nooit en de bijna idiote dialogen tussen de personages na een gevecht zwakken het geheel nog eens af. Misschien mogen we het de game niet té kwalijk nemen, vechtgames staan nu eenmaal niet bekend om hun hoogstaande verhaal, maar Street Fighter X Tekken weet de speler amper de motivatie te geven om door te willen spelen in de verhaalmodus.

Veel speelbare personages
In de Xbox 360- en PlayStation 3-versies van Street Fighter X Tekken waren er bij de oorspronkelijke release 38 personages aanwezig om mee aan de slag te gaan. Later werd dit rooster aan vechters uitgebreid met 12 extra spelers door middel van downloadbare content. Deze 12 extra vechters zijn vanaf het begin aanwezig bij de Vita-versie, je hoeft deze dus niet extra aan te schaffen. Daarnaast bood de PlayStation 3 ten tijde van de release al vijf extra personages ten opzichte van de Xbox 360-versie, en ook deze zijn aanwezig in de Vita-versie.

Dat brengt het totaal op 55 verschillende personages; een indrukwekkend aantal. Het grootste deel van deze personages behoort tot het Street Fighter- en/of Capcom-universum. Street Fighter X Tekken is dan ook meer een Street Fighter- dan een Tekken-game. Desondanks moet je geen remake van Street Fighter IV verwachten: Street Fighter X Tekken biedt namelijk wel wat nieuws ten opzichte van het nieuwste deel in de Street Fighter-franchise, waaronder het tag team-systeem, de gems en het crossen.

We zullen deze vernieuwingen echter niet opnieuw bespreken in deze recensie, dat heeft Alwin namelijk voldoende uitgebreid gedaan in zijn recensie van de consoleversies. Het is echter belangrijk te vermelden dat de Vita-versie qua content en modi volledig overeenkomt met de Xbox 360- en PlayStation 3-versies die afgelopen voorjaar zijn verschenen. Dat betekent dus dat ook de uitgebreide tutorial, die nieuwkomers uitgebreidt de principes van Street Fighter X Tekken leert, in de Vita-versie aanwezig is. Een absoluut pluspunt.

Vita-specifieke toevoegingen en visuele presentatie
Daarnaast bevat de Vita-versie enkele specifieke toevoegingen. Zo is het onder andere mogelijk om ook het touchscreen te gebruiken als controller om snel enkele sterke moves uit te voeren. Daarnaast is er ook het Cross Play-systeem: Vita-spelers spelen in dezelfde online arena als spelers van de PlayStation 3-versie. Mits die PlayStation 3-spelers ook in het bezit zijn van de Vita-versie, kunnen ze de handheld gebruiken als controller in de PlayStation 3-versie van Street Fighter X Tekken. Dit is de zogenaamde Cross Link-functie.

Het is ook belangrijk te vermelden dat de Vita-versie niet allen qua content en modi identiek is aan zijn consolebroertjes, maar ook qua visuele presentatie. De game ziet er fantastisch uit op de Vita en weet bovendien een stabiele en vloeiende framerate te behouden. Iets dat bijvoorbeeld niet het geval was bij de overzetting van Need for Speed: Most Wanted naar de Vita. Niets is in het geval van Street Fighter X Tekken echter minder waar: de PlayStation Vita-versie van de game speelt en oogt fantastisch.

Fantastische overzetting
Dat Street Fighter X Tekken een fantastische game is op de Xbox 360 en PlayStation 3 wisten we al. Na aan de slag te zijn geweest met de PlayStation Vita-versie van de game kunnen we hetzelfde zeggen over deze handheldversie. Ondanks dat het grootste deel van de fighting-fans deze game waarschijnlijk al in huis heeft gehaald, kunnen we aan de rest van deze groep fans zeggen dat de PlayStation Vita-versie van Street Fighter X Tekken een goede optie is. Heb je deze game al, dan biedt deze versie echter niet voldoende nieuws.

Street Fighter X Tekken