De opzet van Smart As is erg simpel. De game schotelt je dagelijks vier minigames voor uit vier verschillende disciplines: rekenkunde, logica, taalkunde en observatie. Op basis van je dagelijkse prestaties in deze vier disciplines wordt er een rekenkundig gemiddelde opgemaakt waaruit een percentage wordt afgeleid. Dit percentage is dan representatief voor je breinscore van die dag.

Dagelijkse workout
Smart As moedigt je dan ook aan om dagelijks terug te keren naar de game en deze 'Daily Training' te voltooien. Hier ligt echter ook een probleem in het ontwerp van de game. Smart As is een game die je dagelijks hoogstens tien minuten speelt voor deze Daily Training. Als speler heb je echter weinig zin om je Vita op te starten om Smart As te spelen terwijl aan de andere kant van de kamer een PS3 met FIFA 13 op je staat te wachten.

Smart As is dan ook een echte handheldgame. En ja, zo'n game spelen wij nu eenmaal liever op onze smartphoneinp de trein of bus. Het doet geen afbreuk aan de kwaliteit van de game, maar wij vroegen onszelf meermaals af of Smart As wel op het juiste platform is verschenen. Het is gewoon zoveel meer evident om een game als Smart As op je compacte smartphone te spelen dan op de grote Vita.

Het helpt natuurlijk ook niet dat de game 30 euro kost. Ja, dat is al minder dan de 50 euro die doorgaans voor een Vita-game wordt gevraagd maar nog steeds veel te veel voor een game zoals Smart As. Niet alleen omwille van de opzet van de game, maar ook gewoon puur omwille van het feit dat er niet genoeg content aanwezig is. Naast de Daily Training is er namelijk enkel nog de 'Free Play'-modus meegeleverd.

Free Play
In die Free Play-modus kun je met verschillende minigames aan de slag zonder de beperkingen van de Daily Training. Hierdoor kun je de minigames een oneindig aantal keer proberen, mocht het fout lopen. Word je met drie sterren beloond na het voltooien van een minigame, dan schotelt de game je een hogere moeilijkheidsgraad voor. In totaal zijn er vier verschillende moeilijkheidsgraden die van gemakkelijk naar erg moeilijk gaan.

Elke minigame schotelt je dus vier verschillende moeilijkheidsgraden voor, maar om extra minigames vrij te spelen zul je zo vaak mogelijk moeten terugkeren naar de Daily Training. Afhankelijk van je (wan)prestatie in een bepaalde discipline zal er een extra minigame in die bepaalde discipline worden vrijgespeeld om zo je prestatie in de Daily Training te verbeteren. Per discipline zijn er vijf minigames die kunnen worden vrijgespeeld.

De minigames die Smart As je voorschotelt, zijn erg leuk. Zeker in het begin worden ze nooit uitdagend, maar op de hogere moeilijkheidsgraden uit de game 'bieden' ze respect voor je intellect. De minigames kunnen onafhankelijk van de discipline namelijk vrij uitdagend worden. John Cleese, wiens stem je doorheen de game zal begeleiden, levert vaak ook behulpzaam advies af. Zo zullen bepaalde factoren zoals afdoende nachtrust je score in de game verbeteren.

Zelfkennis
Op die manier leert Smart As je dan ook iets over jezelf. Het leert je op welke momenten jij het scherpst bent op intellectueel vlak en op welke vlakken je jezelf nog kunt verbeteren. Spijtig genoeg heeft de game de zelfkennis die het overbrengt zelf niet. Mocht dat wel zo zijn, dan zou Smart As nu voor enkele euro's (of minder) in een App Store staan. Dat gebrek aan zelfkennis doet niets af aan de kwaliteit van de game, maar voor deze hoge prijs is Smart As moeilijk aan te raden.