Het is dus inmiddels toch wel een poosje geleden dat er nog een Spy Hunter is verschenen. Alle games in de franchise kenmerken zich door ongeveer, op enkele variaties na, dezelfde gameplay. Als speler bestuur je een wagen. Niet zomaar een wagen. Nee, je bestuurt de 'Interceptor'. Dit is een speciaal prototype met onder andere een machinegeweer op zijn motorkap en een vlammenwerper op zijn bumper.

De Interceptor
Die wapens zijn nodig omdat je tijdens de 23 missies die Spy Hunter bevat steeds zult worden belaagd door vijandelijke wagens met hun eigen speciale krachten. Niet alleen over het wegdek, maar ook in de lucht. De vijand heeft namelijk ook een heleboel helikopters in zijn arsenaal. De besturing van het machinegeweer van de Interceptor is hierbij niet erg optimaal omdat je de crosshair niet verticaal kunt bewegen.

Over de besturing gesproken: deze is niet slecht, maar stelt toch wel wat teleur. Volg je het tempo van de game, dan is er niets aan de hand. Wil je het echter wat trager aan doen, dan merk je als speler toch dat de Interceptor niet echt van de fijne bewegingen is. Gelukkig stoort dit nooit echt, omdat je je vaak met volle snelheid door de missies heen schiet.

Gevarieerde, leuke maar lelijke missies
En die missies zijn best wel leuk. In Spy Hunter is het een volledige chaos op het wegdek en jongere spelers zullen soms met gemak de vergelijking met een Burnout Revenge maken. Spijtig genoeg weet Spy Hunter op audiovisueel vlak echter niet dezelfde ervaring te bieden als een game die inmiddels meer dan zeven jaar geleden is verschenen. Zeker één van de minst mooie games op de nieuwste handheld van Sony.

Ondanks een teleurstellende audiovisuele ervaring is de gameplay van Spy Hunter, ondanks de soms mindere besturing, zeker leuk. In 23 missies zul je bovendien heel wat variatie terugvinden. Je rijdt en vuurt niet enkel met de Interceptor, maar je bestuurt in verschillende missies ook verschillende speciale wapens. Hiertoe behoort onder andere een drone waarmee je vanuit de lucht vijandige voertuigen moet markeren.

Geen online multiplayer
Naast 23 missies kent Spy Hunter ook een multiplayermodus. Deze is spijtig genoeg niet online te spelen, maar enkel in de ad-hoc modus. Je hebt dus vrienden nodig met zelf een exemplaar van de game om deze multiplayer te spelen. Met het enkele exemplaar dat wij gekregen hebben was het dus niet mogelijk om deze multiplayer te spelen. Spijtig, maar ook ouderwets. Want met de Vita zou je gewoon online moeten kunnen spelen.

Mist verfijning
Met de basis van Spy Hunter zit het goed. De gameplay is namelijk best wel leuk en biedt voldoende variatie. Desondanks zijn de mindere graphics, de mindere besturing en het ontbreken van een online multiplayer tegenslagen die met wat meer verfijning afwezig zouden zijn geweest. Wij hopen Spy Hunter in ieder geval ooit nog eens terug te zien in zijn volle glorie.