In LEGO Batman 2: DC Super Heroes worden Batman en Robin flink door Joker en Lex Luthor op de proef gesteld. Eerst steelt Jokers vriendinnetje Harley Quinn een prijs die aan Bruce Wayne is toegeschreven, vervolgens steken Joker en Luthor een nucleaire fabriek in de hens en dan bedwelmen ze ook nog de onschuldige burgers van Gotham City om te zorgen dat zij stemmen op Lex Luthor, die presidentskandidaat is. De superkrachtloze Batman en Robin moeten er zelfs hulp bij halen om tegen al dit kwaad op te kunnen.

De gebeurtenissen zijn in LEGO Batman 2 overal hetzelfde, of je de game nu op de console of handheld speelt. Ook de gameplay is in de basis gelijk en net als in eerdere LEGO-games. Vechten tegen vijandelijke LEGO-poppetjes wordt afgewisseld met puzzels waarin je levels soms compleet binnenste buiten moet keren om verder te komen. Toch is die vergelijking met handtassen in de intro van dit artikel niet voor niets.

Shockerende beeldkwaliteit
Een grote hutkoffer is natuurlijk heel wat anders dan een klein etui-achtig tasje. Zo past er op een grote tas veel meer versiering dan op een kleine en dat is jammer. Een tas waarop duizend diamanten passen is natuurlijk een interessantere investering dan eentje waar niet eens tien op kunnen. Het eerste minpunt aan de handheldvariant van de game is de kwaliteit. Als je op de PlayStation Vita speelt, die als een van de pijlers voorzien is van HD-kwaliteit beeld, dan verwacht je geen cutscenes die zo wazig zijn dat het soms niet eens duidelijk is wat er in beeld gebeurt.

Helaas is dat wel het geval. Het is een enorme schok om te verwerken als je op je laptop of console de trailer van de game hebt gekeken en vervolgens in de handheldversie geconfronteerd wordt met graphics die het daglicht niet hadden mogen zien. Het spel bevat juist enorm veel en lange cutscenes, dus het is een grote teleurstelling als je daar niet optimaal van kunt genieten. Zeker nu de LEGO-mannetjes voor het eerst spreken, want dat brengt een heel nieuwe lading humor in een game die al erg grappig is.

Het grote gemis
LEGO-games zijn opeenstapelingen van komische gebeurtenissen en dat is uiteraard in de handheldversie niet anders. Het is bewonderenswaardig hoe het team van ontwikkelaar TT Games zelfs een geheel gemaskerde man als Batman emoties heeft kunnen geven. Batman is niet zo gecharmeerd van Superman die meteen te hulp schiet en dat is niet alleen merkbaar aan het feit dat hij niet zo spraakzaam is tegen de man met de S op de borst. Ondanks dat onder het vleermuismasker alleen een mondje en twee witte vlakken vandaan steken als ogen, is aan Bruce Waynes gezicht af te lezen dat hij Superman liever ziet gaan dan komen.

Terug naar de tassen. Zo is een ander nadeel aan zo’n klein tasje, dat er weinig in past. Sinds de introductie van de smartphone wordt het vrouwen helemaal onmogelijk gemaakt om sleutelbos, portemonnee, smartphone en make-up mee te nemen. Ook op de PlayStation Vita mist er iets heel groots. In een grote tas kun je soms urenlang graaien naar een kauwgompje en dat is in de console-versie van de game ook zo. Dat komt omdat die voor het eerst in LEGO-game-geschiedenis een open wereld bevat.

In die open wereld kun je op zoek naar schurken, gouden stenen en rode stenen (die ervoor zorgen dat muntjes dubbel tellen of als een magneet naar je toegetrokken worden). Je kunt met superhelden als Green Lantern en Wonderwoman vrij tussen de enorme gebouwen van Gotham City vliegen of in de Batmobile de straten verkennen. Die hele open wereld is uit deze handtas-versie van LEGO Batman 2 gesloopt en dat betekent dat er niet zoveel overblijft. Aan de ene kant komt dat wel van pas, want op een on-the-go-apparaat speel je over het algemeen niet uren achter elkaar, dus alleen de levels achter elkaar geplakt hebben is wel duidelijk en snel.

Gelukkig zit er in deze versie wel de mogelijkheid om True Hero te worden door voldoende muntjes op te pakken. Daarnaast zijn er Batman-tonnetjes te sparen, al is het niet duidelijk wat het doel hiervan is. Er komen ditmaal geen gouden stenen aan te pas, maar wel rode stenen. Deze zijn vooral bij de tweede maal spelen in de levels vrij te spelen. Ze kunnen een enorme hulp zijn in het snel sparen van geld, omdat er bijvoorbeeld rode blokjes zijn waardoor elk muntje het dubbele of zelfs het achtdubbele waard is. Je moet ze wel eerst even kopen in de Batcave. Dit is de miniscule hub in de handheldversie, waarin onder andere levels op te roepen zijn en gevonden rode blokjes gekocht kunnen worden.

Te weinig showtijd
XGN’s grootste kritiek op de consoleversie van de game is ook van toepassing op de verkleinde Vita-variant: er zijn veel te weinig levels. Waar er in de LEGO Harry Potter-games steeds 24 levels te spelen waren en dus veel ruimte was al die verhalen uit de films te vertellen, is dat in deze nieuwe Batman-game aanzienlijk minder. Je bent in vijftien levels al bij de credits en dat is heel erg jammer. Vooral omdat pas aan het einde de superhelden van Justice League aan bod komen en je daardoor weinig tijd krijgt om ze goed te bekijken.

Om terug te komen op de tassenmetafoor; als je dan toch een handtas maakt om spulletjes in te doen, waarom maak je hem dan niet net ietsje groter zodat dames ook hun grote telefoon kunnen meenemen? Het kost misschien wat moeite, maar je klanten zouden je dankbaar zijn. Dat is precies het gevoel dat Batman op de Vita oproept. Er zijn zo weinig levels, dat de interessante DC-superhelden geen kans krijgen om zich goed aan je te presenteren. Natuurlijk kun je met ze doorspelen als je de verhaalmodus weer opnieuw speelt om de game op de volle 100 procent uit te spelen, maar het was leuker geweest als er meer levels waren die ook specifiek voor die helden en hun unieke krachten waren gemaakt.

Er is wel iets bedacht om de game meer body te geven, want dat zijn de Justice League-missies. Ze zijn alleen op de handhelds beschikbaar. Het woord missies klinkt spannender dan het is. Het komt erop neer dat je een door de game bepaald superheldje bent die een golf vijanden moet verslaan. Je verandert daarna in een andere DC-stripheld en dan komt er wederom een horde slechteriken op je af. Aangezien vechten in LEGO-games neerkomt op steeds op dezelfde knop rammen, is deze “missiemodus” weinig interessant. Een beetje zoals de lange lijn die altijd bij een clutch zit, waarmee je het mini-tasje aan je schouder kunt hangen. Niemand gebruikt die dingen.

Handtasadvies
Hoewel het voor gamers negatief is dat de game als veel te kort wordt ervaren door het gebrek aan levels, is dat tegelijkertijd een compliment voor ontwikkelaar TT Games. LEGO Batman 2: DC Super Heroes is simpelweg zo’n toffe game, dat je er niet mee op wilt houden. In de consoleversie wordt dit opgevangen door de open wereld, maar die mist enorm op de PlayStation Vita. Ook wordt het genieten van die klassieke LEGO-humor in de weg gezeten door de tergend slechte graphics. LEGO Batman 2: DC Super Heroes is verder zeer vermakelijk voor onderweg, maar is in alle opzichten een goedkoop aftreksel van zijn grote broer op de consoles. Oftewel; als je de kans hebt, koop dan een flinke handtas, want groter is in dit geval absoluut beter.