Net als bij de 3DS-versie staat niet Codemasters, dé studio bij uitstek als het gaat om ongecompliceerd scheuren in een computerspelletje, aan het roer, maar het tien jaar jonge Sumo Digital. Tot op heden heeft deze Britse studio nog geen goede F1-game afgeleverd. In 2009 kwamen ze met een matige Wii- en PSP-versie op de proppen en eind vorig jaar wisten ze dus niet dezelfde kwaliteit als Codemasters te leveren voor de 3DS-versie. Dat voorspelt niet veel goeds voor de PS Vita-versie.

Dezelfde minpunten ook hier
Aan de andere kant, de handheld van Sony is in staat een bijna identieke spelervaring te leveren als de PlayStation 3. Zie bijvoorbeeld Uncharted: Golden Abyss, WipeOut 2048 en FIFA Football, die allen op XGN van mooie cijfers werden voorzien. Maar helaas, het kwaad leek allang geschied. Want F1 2011 op de PS Vita teert op exact dezelfde formule als de 3DS-versie. Dat betekent een woud aan overbodige modi (Championship, Time Trial), ontelbare menu’s en submenu’s en een verschuiving van spannende simulatie naar hersenloze arcade. Nee, secuur en nauwkeurig de bochten nemen zit er op de PS Vita niet in.

Op technisch gebied heeft Sumo Digital gelukkig wel wat terrein gewonnen, al is het nog steeds niet wat je van een F1-game gewend bent. Zodra er ongeveer twintig wagens op beeld komen, vertraagt de racer en voeren inkakkende framerates de boventoon. Voor een krachtige spelcomputer als de PS Vita is dat natuurlijk ongehoord. Zeker als je nagaat dat ook deze versie gewoonweg niet mooi is. Ongedetailleerde omgevingen, korrelige wagens, matige weereffecten: het bevat niet dezelfde pracht en praal als WipeOut 2048. Bij lange na niet, terwijl het dus wel mogelijk was geweest!

Glijdende en onsterfelijke wagens
Gelukkig is er in tegenstelling tot de 3DS-versie nu wél sprake van distance view, zodat je je wagen van ver kunt behoeden voor een allesvernietigende crash. Althans, dat beoogt Sumo Digital. Want in feite zijn de crashes en dus ook de schademodellen van een lachwekkend niveau. Zelfs al knal je met tweehonderd kilometer per uur tegen een vangrail, dan nog gebeurt er vrijwel niets met je wagen. Nog frappanter is de wijze waarop de wagens zich over het wegdek bewegen. Net als in de 3DS-versie glijd je wagen door bochten, terwijl er bij de grote broer nog zaken als de geometrie van de banden en aerodynamica komen kijken.

Om deze redenen blijft F1 2011 op de PS Vita een game waarbij je moet doorzetten. En zet je door, dan kan dat resulteren in een spel met uitdaging en een lading aan (weliswaar matige) content. De challenges daargelaten, want net als op de 3DS zijn die opdrachten een welkome toevoeging op de handhelds. De missies variëren van het binnen een tijdslimiet zoveel mogelijk wagens inhalen tot het ontwijken van borden. Verder is er op de online modus weinig aan te merken, behalve dat er vrijwel geen spelers te vinden zijn. Getuigt dat van matige verkoopresultaten?

  

Alles bij elkaar opgeteld maakt Sumo Digital dezelfde fout als in de 3DS-versie. De studio doet en wil té veel en executeert daarmee - weliswaar onbewust - haar eigen product. Dan mogen alle gelicenseerde auto’s, bestuurders én gedetailleerde auto tuning van de partij zijn, nog wegen die elementen niet op tegen de verslechterde gameplay en het matige visuele aspect. En waar is in hemelsnaam de integratie van het aanraakbare scherm gebleven? Of de andere vele functies die de PS Vita rijk is? Of ook maar een enkele vernieuwing, daar het volgende seizoen over een paar weken begint? Het brengt maar weer de flegmatieke houding van Sumo Digital aan het licht. Eentje die wij met een recensie als deze dienen af te straffen!

Stelt ook op PS Vita zwaar teleur
Het lag weliswaar in de lijn der verwachting, maar het blijft pijnlijk: ook op de PS Vita stelt F1 2011 in vrijwel alle opzichten teleur. Los van het verbeterde geluid (die motoren!) en de aanwezigheid van distance view, is het haast dezelfde versie als die op de 3DS. De fantieke XGN'ers onder jullie weten dat die game er niet ongeschonden vanaf is gekomen (4,5 in recensie). Op de PS Vita weet Sumo Digital iets meer indruk te maken, maar daar is alles ook mee gezegd.