Super Stardust zag in 1996 het daglicht, maar pas elf jaar later besloot Sony de ruimteshooter over te hevelen naar diens spelcomputers. De game maakte een succesvolle terugkeer naar de PlayStation 3, waarna ook de bezitters van de PlayStation Portable met de zogeheten ‘pookjesshooter’ aan de slag konden. Vier jaar later is daar nu Super Stardust Delta voor de PS Vita, te verkrijgen via de PS Store voor een magere acht euro.

Opzet van Super Stardust Delta
In deze downloadbare game bestuur je een klein ruimteschip die tijdens een reis op een aardbol continu wordt bestookt door meteorieten, ruimtewezens en ander buitenaards gespuis. Het is aan jou de taak om met behulp van ijs- en vuurwapens, laseraanvallen en de behendigheid van je ruimteschip alle vijanden zo snel en zo spectaculair mogelijk uit de weg te ruimen. Je hebt drie levels en bij drie aanrakingen komt je schip tot ontploffing. Aan de moeilijkheidsgraad (en aan de opzet dus) is niets veranderd, maar de manier waarop je het spel ervaart wel.

Het ontwerp van de PS Vita ligt hieraan ten grondslag. Zoals bekend behelst de handheld twee pookjes, eentje aan de linkerkant en eentje aan de rechterkant. Al na de eerste speelsessie voelt dit echt als een verademing. Super Stardust is altijd een franchise van snelheid, concentratie en accuratie geweest en dat wordt met de toevoeging van een extra pookje alleen maar gestimuleerd. Heel simpel beweeg je je ruimteschip met het linkerpookje en vuur je met je rechterpookje je wapens af.

Complete ervaring
Dat de PSP-versie van Super Stardust tegenviel, had dan ook voor de volle honderd procent te maken met het gebrek aan een extra pookje. De PS Vita vangt dit probleem niet alleen op, maar komt ook nog eens met gelijkwaardige graphics aanzetten als de PS3-versie. Haarscherpe kleuren en explosies van enorme proporties maken Super Stardust Delta de mooiste downloadbare game op de draagbare spelcomputer. Dit alles tegen een framerate die gedurende kolossale veldslagen consequent blijft. Complimenten.

Buiten dezelfde mogelijkheden als de consolebroer, bevat Super Stardust Delta ook enkele toevoegingen en aanpassingen. Een voorbeeld daarvan is dat je ruimteschip nu ‘slechts’ twee wapens bevat, de één van ijs en de ander van vuur. An sich een prima oplossing, want in de PS3-versie raakte je nog wel eens in de knoop met het aantal wapens dat je schip had. Nu fixeert ontwikkelaar Housemarque zich op twee type vijanden die met één van de twee wapens te vernietigen zijn. Verder zijn ook de eindbazen terug van weggeweest. Ze zien er weer geweldig uit en bieden zoals gewoonlijk de nodige uitdaging. En dat is een understatement.

Gebruik van touchscreen
Gaandeweg het spelen van Super Stardust Delta verzamel je continu power-ups voor je wapens, extra bonuspunten of multipliers. Eigenlijk draait de game dan ook specifiek om het behalen van een zo hoog mogelijke score, om vervolgens op te kunnen scheppen in de goed geïntegreerde leaderboards. En in tegenstelling tot de andere downloadbare game, MotorStorm RC (recensie), kun je met Super Stardust Delta wel gewoon het touchscreen gebruiken. Dit blijft in de normale modus echter slechts beperkt tot het activeren van bommen en van zwarte gaten. Met een simpele druk op het voorste scherm schiet je een enorme zwerm raketten af. Op het achterste scherm creeër je een zwart gat waarin alle vijanden verzuild raken. Dit werkt goed en vaak zonder problemen, al stelt het natuurlijk niet zo heel veel voor.

In de minigames daarentegen eist het touchscreen een hoofdrol op. Minigames als Crush (vijanden kapotknijpen op touchscreen), Disc Slide (een schijf over het scherm doen glijden met je vingers), Orbit Bomber (een ruimtestation beschermen), Rock and Roll (kristallen verzamelen) en Trucker (kristallen vernietigen). Allen werken ze aardig, maar doordat er overal een touchscreen bij betrokken is, voelen ze ietwat geforceerd aan.

Eén van beste Vita-games
Super Stardust Delta is de beste downloadbare game op de PS Vita en behoort tot één van de beste launchgames die het apparaat rijk is. Dankzij een steengoede combinatie van snelle gameplay, een kleurrijk visueel aspect, een opzwepende soundtrack en goed geïntegreerde leaderboards werkt deze pookjesshooter haast drogrerend; zo verslavend heeft Housemarque de game gemaakt. En dat voor een kinderachtige prijs van acht piek. Halen, PS Vita-bezitter!