Cliff Diving | Vita

Releasedatum: 22 februari 2012
Door , 29 februari 2012 om 12:00 | Vita

Recensie: Cliff Diving (Augmented Reality)

Bij de aanschaf van een PlayStation Vita kun je drie Augmented Reality-games gratis downloaden, welke wij in drie recensies kort bespreken. Na eerst Fireworks behandeld te hebben, komen we nu aan bij Cliff Diving.

Sierlijk duiken van een gevaarlijk uitziende klif is cool. Zeker als je landt tussen scherpe rotsen en ondiep water. Maar is datzelfde idee ook goud waard in een game? Volgens Cliff Diving wel, want het tovert je bureau om tot een heuse klif, hoewel het ook een ijsberg, schip, hijskraan of zelfs helikopter kan zijn. Als je er maar vanaf kunt springen. Middels een AR-kaart breng je die gevaarten tot leven, alsmede de bijbehorende plas water waar je in dient te springen. Het principe van deze game draait namelijk geheel om het zo stoer mogelijk in die plas water springen om zo veel mogelijk punten te halen.

Heb je wel een kaartje?
Een groot minpunt is meteen dat je te allen tijde een AR-kaart nodig hebt. Zit je in een hobbelige bus of wil je juist onopvallend in de klas of op kantoor gamen, dan valt Cliff Diving gelijk af. Daar staat tegenover dat het speelveld daadwerkelijk op je bureau verschijnt, maar een echte meerwaarde heeft het niet. Sterker nog, het zorgt ervoor dat de game er nogal matig uitziet. Het weet zich absoluut niet staande te houden tussen vele andere Vita-games. Natuurlijk is het ook moeilijk om grafische excellentie te verwachten wanneer een game geheel gratis is…

Gelukkig zul je met de matige graphics nauwelijks te maken krijgen, want na maximaal een kwartier heb je Cliff Diving alweer van je Vita verwijderd. Het spel biedt namelijk een zeer zwak en compleet niet geslaagd concept, dat van jou vrij weinig activiteit vereist. Zoals gezegd draait het om het springen van kliffen, waarvoor (blijkbaar) een aantal stappen nodig is. Om te beginnen tik je op een steeds sneller wordend ritme op de achterkant, om zo adrenaline te kweken en het publiek enthousiast te maken. Eenmaal zelfverzekerd genoeg is het tijd om aan de sprong te beginnen.

Geen diepgang
Zodra de zojuist beschreven sectie afloopt rent het personage automatisch naar de rand van het klif, waar van jou verwacht wordt op het juiste moment op kruisje te drukken. Hoe langer je die knop inhoudt, hoe verder je springt. Vervolgens lanceert het figuurtje zich van de rand en moet je op slecht te timen wijze een aantal knoppen indrukken. Welke knoppen dat zijn is overigens geen verrassing, want die staan al afgebeeld bij het selecteren van het level. En aangezien dit proces het enige is dat je in deze game kunt doen, is de lol er al snel vanaf.

Wil je je toch door deze game worstelen, dan zul je vele malen hetzelfde moeten doen. Alvorens nieuwe levels vrij te spelen, heb je namelijk bepaalde punten nodig. Die punten vergaar je door elk onderdeel goed te doorlopen en je hebt vaak nogal wat punten nodig om tot een volgend gebied te komen. Je zult dus vaak levels moeten herhalen en dat resulteert in heel wat grinden. Bovendien valt het indrukken van de knoppen nauwelijks te timen, waardoor je op goed geluk scores probeert te verbeteren. Tenzij je zo verstandig bent om na een kwartier te stoppen natuurlijk.

Al kregen we geld toe
Cliff Diving doet helaas weinig goed. Over de matige graphics kunnen we allerminst positief zijn. Over de saaie gameplay zijn we zelfs zeer negatief, om over het grinden nog niet te spreken. Bovendien is een AR-kaart te allen tijde vereist, niet heel handig. Maar het is wel gratis…

  • Augmented reality
  • Gratis
  • Kaarten altijd nodig
  • Saaie gameplay
  • Grinden
  • Grafisch matig
2.0Troep

Gespeeld op: PlayStation Vita

Avatar