Mocht je het niet weten: de TT Isle of Man wordt jaarlijks gereden op het eiland Man in de Ierse Zee. In plaats van op een circuit racen de motorcoureurs op de openbare wegen. Dat maakt het meteen erg onvoorspelbaar en gevaarlijk, zoals de reeks dodelijke ongevallen ook dit jaar weer duidelijk maakten.

BigBen Interactive heeft ontwikkelaar Kylotonn gevraagd om met een game rondom dit evenement op de proppen te komen. TT Isle of Man - Ride on the Edge is nu anderhalf jaar in ontwikkeling en bevindt zich nog in de alfa-fase. Toch valt er al veel op aan de game.

Korrelig en vlak

Allereerst wat over de races. De game bevat de hele route van 60 km die je langs dorpjes, bergen en uitgestrekte vlaktes zal brengen. Kylotonn heeft het eiland gescand om zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te komen. Dat was voor de ontwikkelaar ook meteen de grootste uitdaging, aangezien de track een stuk langer is dan je van de meeste andere racegames gewend zal zijn.

Helaas ziet het er allemaal niet heel mooi uit. De omgevingen zijn redelijk kaal en vlak en het oogt allemaal korrelig. De motoren zelf hebben verreweg de meeste details. Een grafische oppoetsbeurt kan de game wel gebruiken, want veel indruk maakt het vooralsnog niet.

TT Isle of Man preview

Weinig modi

Er zijn verschillende modes aanwezig in de game. In de singleplayer zul je het moeten opnemen tegen de AI over de gehele lengte van de TT. Mocht je hier niet de zin of tijd voor hebben, dan kan je ook losse gedeeltes selecteren in time attack. Tot slot is er nog een multiplayer, maar daar is nog weinig over bekend. Omdat je geen game kan bouwen om slechts één parcours, komen er naar alle waarschijnlijkheid een flink aantal fictieve races over de wegen en straten van het eiland bij.

De echte TT zal nooit plaatsvinden bij slecht weer. Dan wordt het uitgesteld of afgezegd. Omdat de game zo waarheidsgetrouw mogelijk moet blijven, zal je dus niet door bijvoorbeeld de regen rijden. In plaats van weertypen heb je de keuze uit dagmomenten: ochtend, middag en namiddag waarbij het ofwel zonnig of bewolkt is. Dit zal dus verder geen invloed hebben op het rijgedrag van de motoren, wat enigszins jammer is.

Brullende motoren

Daarentegen zitten wel alle teams en coureurs van het laatste seizoen in de game. Je kan rijden op superbikes zoals de BMW 1000RR en de Honda CBR1000. Op dit moment klinken en rijden ze nog hetzelfde, maar het is de bedoeling dat ze in de uiteindelijke versie wel onderling van elkaar verschillen. Wanneer je dus op een Honda zit, zal je ook het daadwerkelijke geluid daarvan horen. In plaats van het te ‘synthesizen’ gebruikt Kylotonn opnames van de echte modellen. Het moet agressief en realistisch gaan klinken.

TT Isle of Man preview

Waar zijn de remmen?

Kylotonn krijgt feedback van John McGuinness, een van de bekendste deelnemers aan de TT. Hij moet als een soort realitycheck fungeren, want het is natuurlijk belangrijk om de handling van de motoren zo accuraat mogelijk te hebben.
Dat de ontwikkelaar hier nog flink bijschaaft is te hopen, want het speelt niet helemaal lekker. De besturing is stroef, de animaties zijn houterig en het remmen gaat absurd traag. Natuurlijk is het een kwestie van anticiperen en kan je normaal gesproken niet remmen tijdens het insturen, maar je schiet nu te vaak van de weg.

Dit maakt het spel gelijk onnodig lastig. Uitdagende gameplay kunnen we alleen maar toejuichen, maar het zou niet moeten voortkomen uit een vervelende besturing. Al helemaal omdat het een vrij hoog arcade gehalte heeft. Kylotonn heeft gezegd vooral een game te willen maken die leuk is om te spelen en niet teveel op simulatie leunt. Een betere handling zou in dit geval wonderen doen.

Timing is key

Anticiperen is overigens wel waar het tijdens de races voornamelijk om draait. Zoals ook in de WRC games waarschuwt een pijl boven in beeld je voor de eerstvolgende bocht. Aangezien je soms met driehonderd km/u over de nauwe wegen scheurt is dit erg welkom. Het gevoel van snelheid zit er goed in en de ideale lijn zoals uit Ride van Milestone zagen wij niet. Voor een goede timing mag je dus wel even gaan oefenen.

TT Isle of Man preview

TT Isle of Man Preview - Op het randje af?

Er is nog grofweg een half jaar ontwikkeltijd voor TT Isle of Man – Ride on the Edge en die tijd is ook nodig om het een en ander te verbeteren. De handling en met name het remmen is nog niet goed uitgewerkt en de graphics nodigen ook nog niet bepaald uit. Het is daarnaast afwachten hoeveel content de uiteindelijke game heeft, want de huidige modes voelen wat mager aan. De finish komt al in zicht voor Kylotonn, dus het gaat erom spannen wil er aan het eind van de rit een TT-waardige game verschijnen.

TT Isle of Man - Ride on the Edge is dit najaar beschikbaar voor de PS4, Xbox One en PC.