The Elder Scrolls Online Morrowind release - In gesprek over de DLC
Vanaf juni kunnen spelers van The Elder Scrolls Online aan de slag met Morrowind, het nieuwe hoofdstuk voor de MMORPG. Wij spraken Brian Wheeler, lead PvP designer, onlangs in Londen over alle nieuwe toevoegingen die de The Elder Scrolls Online Morrowind release gaat brengen.
Morrowind is de titel van het nieuwe hoofdstuk voor de MMORPG The Elder Scrolls Online, dat ongeveer 30 uur aan content zal brengen. Dit uitbreidingspakket zal in juni verschijnen en geeft spelers de mogelijkheid om terug te keren naar de setting van de derde Elder Scrolls game: Morrowind, het Island of Vvardenfell om exact te zijn.
ESO: Morrowind moet zowel voor nieuwe als bestaande spelers toegankelijk worden, dankzij de toevoeging van een nieuw instappunt. Nieuwe spelers hoeven dus niet eerst heel Tamriel te doorlopen voor ze een bezoekje aan Morrowind kunnen brengen, maar kunnen hier meteen beginnen aan hun avontuur.
Wij zaten om de tafel met Brian Wheeler, lead PvP designer van de game, om wat meer te weten te komen over alle nieuwe content die Morrowind ons gaat brengen. In dit artikel gaan we onder andere in op de nieuwe locatie en de bijbehorende quests, de nieuwe class, de Battlegrounds PvP modus en de toekomst van The Elder Scrolls Online.
Herleef Morrowind in Vvardenfell
In Vvardenfell krijgt de speler een verhaal voorgeschoteld dat draait rond de sterfelijke goden in het Tribunal, waarbij voornamelijk de god Vivec een belangrijke rol speelt. Vivec wordt steeds zwakker vanwege een tergende ziekte, wat weerspiegeld wordt in de gameplay. Hoe zwakker hij wordt, hoe slechter de staat waarin Morrowind zich bevindt, en dus heb jij de taak om niet alleen de god Vivec te redden, maar ook Morrowind. Naast het doorlopen van dit hoofdverhaal zijn er volgens Wheeler nog genoeg andere dingen te doen in Morrowind:
"Er zijn genoeg sidequests waar je door afgeleid kan worden. Je hebt de main quest met Vivec, maar je kan ook andere grote subquests doen, om bijvoorbeeld uit te zoeken wat er precies gaande is met de politieke huizen in Morrowind.
"Daarnaast kan je gewoon rondlopen en naar verschillende delves gaan, ik denk dat we in Morrowind vijf à zes nieuwe delves hebben. Delves zijn publieke plekken waarin je een Sky Shard kan verdienen en een baas kan verslaan. Ook zijn er daily quests en er is een enorme verzamelquest."
Voor het design van Vvardenfell is dezelfde heightmap als die uit TES 3: Morrowind gebruikt. Spelers die bekend zijn met Morrowind zullen dus een nostalgische ervaring voorgeschoteld krijgen, vol met bekende locaties en gebieden. Daarvoor is wel de schaal van de map veranderd, zodat deze zou blijven werken in een third-person perspectief. Het gaat om een grote map, die ongeveer zo'n 40 procent groter is dan de eerder verschenen grote uitbreiding Orsinium.
Een van die nostalgische elementen in Morrowind is het personage Naryu, die als een soort gids voor je personage zal dienen. Volgens Wheeler hoef je echter geen reünie met allerlei personages uit de originele game te verwachten:
"Je ontmoet verder natuurlijk Vivec, wat best tof is. Op het gebied van andere bekende gezichten krijg je voornamelijk te maken met hints naar personages en lore, waarbij je bijvoorbeeld voorvaderen tegenkomt van mensen die je kent uit TES 3: Morrowind."
Een mooi voorbeeld hiervan beleef je wanneer je per boot aankomt in Morrowind en eerst langs een registratiepunt moet komen. De NPC die hier verantwoordelijk voor is, heeft dezelfde achternaam als de NPC in TES 3: Morrowind die deze rol op zich nam.
Hij begint je allerlei standaardvragen te stellen, want in TES 3: Morrowind is dit het moment waarop je jouw personage aanmaakt, maar hij wordt onderbroken door een ander karakter dat hem vertelt dat jij "niet één van die gasten" bent. Een mooie knipoog naar TES 3: Morrowind dus, maar ook niet iets dat te verwarrend werkt voor nieuwkomers.
De nieuwe class: The Warden
The Warden is een nieuwe personageklasse die de Morrowind uitbreiding naar de game zal brengen. Dit is de eerste nieuwe class die aan de game wordt toegevoegd sinds de lancering in 2014. Het personage is gefocust op de natuur en dit zul je dan ook terugzien in alles wat The Warden kan en doet: zo kenmerkt de class zich door een beer als maatje te hebben, die de strijd in gestuurd kan worden. Andere skills waar de Warden over beschikt, uiten zich als flora (de Green Balance skill-tak die gericht is op healing) of in de vorm van water en ijs (de Winter's Embrace skill-tak).
Net als alle andere classes kan ook The Warden gebruik maken van alle soorten wapens en armour en ben je vrij in je keuze hoe je dit personage precies inzet. Wheeler benadrukt dit door zijn eigen personage te vergelijken met dat van anderen in de studio:
"Persoonlijk ga ik voor een magische Warden, waarbij ik gebruik maak van de Animal Companion skill-tak om zoveel mogelijk schade aan te richten. Anderen in de studio gebruiken een opbouw die draait rond two-handed wapens en een boog, en deze spelers richten zich dus vooral op stamina. Hierbij gebruiken ze sommige abilities om sneller vooruit te kunnen komen.
"Er zijn veel wapens en veel armour types die je kan gebruiken: je bent totaal niet gelimiteerd. We hebben de focus op stamina, magicka en two-handed wapens langs zien komen: The Warden is op veel manieren te gebruiken."
The Warden kan gebruik maken van de Bear Companion, zoals te zien is in de Morrowind aankondigingstrailer. Ook heeft deze class beschikking over andere dierlijke compagnons, maar deze zijn minder permanent als de beer, of in de woorden van Wheeler: het zijn zogenaamde "fire-and-forget pets".
"Een van deze andere dieren is een Cliff Diver, die directe schade aanricht. Hij komt vanuit de lucht gedoken om een vijand aan te vallen. Dan heb je nog de Haj Mota, of simpelweg de schildpad aangezien iedereen hem zo noemt, waarbij je op de grond slaat en de schildpad een paar seconden later uit de grond komt schieten. Dat is een soort skill shot en het richt dan ook vooral schade in een bepaalde richting aan.
"Er is ook een kleine Netch die je op kan roepen en die vervolgens boven je schouder hangt, waarbij de Betty Netch je magicka herstelt en de Bull Netch zorgt voor het herstel van je stamina. Ook kan je een Insect Swarm oproepen, die rond iemand heen blijft vliegen en schade over tijd aanricht."
PvP op kleinere schaal in Battlegrounds
Battlegrounds is een nieuwe PvP modus, die zich op een kleinere schaal afspeelt dan we gewend zijn van de PvP uit The Elder Scrolls Online. Het gaat om 4v4v4, oftewel een strijd tussen drie teams van vier spelers. Hiervoor zijn bij launch drie verschillende gamemodi (Capture The Flag, Domination en Team Deathmatch) en drie maps ter beschikking gesteld. De PvP in Battlegrounds staat voornamelijk in het teken van snelheid, iets wat we volgens Wheeler bijvoorbeeld terugzien in een potje Domination:
"Persoonlijk vind ik Domination geweldig, omdat er vier punten zijn die je kan veroveren en drie teams: er is dus altijd conflict. Er is altijd running 'n gunning gaande, zowel in als rondom de veroverpunten. Op de Quarry map zitten drie punten vrij dicht bij elkaar, dus het is tof om te zien hoe spelers hiermee omgaan. Het is ook leuk om te zien hoe spelers de lava op de map proberen te vermijden, of juist als ontsnappingsmiddel inzetten.
"De Daedric map is ook tof vanwege de teleportatieblokken, waarbij de enige manier om naar het midden van de map te komen via zo'n blok is. We hebben de lore vrij ver moeten strekken om een teleporatieblok te kunnen implementeren, maar het is cool om te zien hoe dit in de game zit en hoe spelers er mee omgaan."
Er worden na launch meerdere gamemodi aan Battlegrounds toegevoegd, waar spelers mee aan de slag kunnen. Volgens Wheeler is het team druk bezig met de ondersteuning van zoveel modi als mogelijk is. Via de verschillende updates die later in het jaar uitrollen, zullen nieuwe modi en maps aan de game toegevoegd worden. Welke modi dit precies zullen worden, mag nog niet gezegd worden, maar er zijn al wel hints gegeven naar concepten als King of the Hill, Murder Ball en Crazy King:
"Het zijn van die typische spellen die je in je achtertuin of op het schoolplein zou spelen en dat is de achterliggende gedachte achter elke gamemodus die we maken. Het moet makkelijk zijn om te begrijpen wat er gaande is. Zodra je op een slagveld terechtkomt, weet je meteen 'oh, het is CTF', of 'oh, het is domination': het gaat dus om simpele modi.
"Wanneer je te veel regels in een modus stopt, raken mensen verward en spelen ze de modus niet meer. We houden dus de filosofie van simpele games aan in iedere modus en map die nog toegevoegd zal worden."
Ingestoken op nieuwkomers en veteranen
ESO: Morrowind moet toegankelijk worden voor zowel nieuwkomers als veteranen van de game en de franchise. Je hoeft dus geen stap in de rest van Tamriel te zetten om deze uitbreiding te kunnen spelen. Nieuwkomers kunnen namelijk hun avontuur beginnen in Morrowind, dankzij een nieuw instappunt en een gloednieuwe tutorial:
"Elk nieuw personage dat je aanmaakt, zal de nieuwe tutorial voorgeschoteld krijgen, waarna je uitkomt in Morrowind. Bestaande personages kunnen naar Morrowind reizen via wayshrines, maar krijgen dan geen toegang tot de tutorial. Je mist qua verhaal niet veel wanneer je de tutorial niet speelt, maar je ontmoet het personage Naryu hier wel voor het eerst, wat best cool is.
"Dus wil je deze eerste interactie met Naryu zien, dan zul je een nieuw karakter aan moeten maken. Als je een nieuwkomer in TES bent en Naryu nog nooit ontmoet hebt, is het het waard om dit te doen. Het is een toffe ervaring, want je krijgt wat te zien van haar persoonlijkheid en jullie rennen gezamenlijk door de tutorial heen, met een hoop interactie over en weer."
Als je het hoofdstuk niet aanschaft, kan je vanzelfsprekend niet naar Morrowind reizen of van andere nieuwe features genieten. Het betekent gelukkig niet dat je totaal geen ondersteuning meer krijgt, want elke patch die uitgebracht wordt voor de game bevat quality of life veranderingen voor iedere speler van The Elder Scrolls Online, aldus Wheeler:
"We zijn altijd bezig met het balanceren en we kijken altijd naar toevoegingen aan de basisgame voor de bevordering van quality of life. We kijken altijd naar nieuwe systemen die we kunnen implementeren. Iedere patch zal toevoegingen bevatten, dus ook voor spelers die Morrowind niet aanschaffen zullen er dingen aangepast worden."
Ook op het gebied van lore moet de uitbreiding voor beide partijen aantrekkelijk blijven. Om ervoor te zorgen dat mensen die niet bekend zijn met het verhaal wel mee kunnen komen, is er genoeg uitleg en lore te vinden in ESO: Morrowind. Dit uit zich ook in de manier waarop personages onderling met elkaar omgaan.
Doordat er zoveel verschillende manieren zijn waarop de lore tot een personage genomen kan worden, zal dit niet storend zijn voor veteranen: het is meer een persoonlijk ding, waarbij je zelf kan kiezen hoeveel tijd je wil steken in het verkennen van de lore.
"Als je echt in de lore wil duiken, heb je daar alle mogelijkheid voor. Je kan elk boek lezen en met elke NPC praten. Vooral in de reacties die de NPCs op jou geven komt de meeste lore naar boven, zo merk je bijvoorbeeld dat sommige personages je totaal niet vertrouwen. Maar gedurende je meer quests voltooit zullen ze je meer gaan vertrouwen."
De toekomst van The Elder Scrolls Online
Morrowind vormt het nieuwe hoofdstuk in The Elder Scrolls Online, een game die al sinds 2014 loopt. Maar hoe zit het eigenlijk met de toekomst? Kunnen we ook nog een Elder Scrolls Online 2 verwachten? Het antwoord daarop luidt een duidelijke nee, aldus Wheeler, aangezien de focus ligt op de doorlopende ondersteuning van de game.
"We ondersteunen ESO continu. Er zijn geen plannen om naar uit te kijken zoals een ESO 2 of iets dergelijks. We hebben een grote basis aan spelers die blijven spelen, maar ook hebben we spelers die komen en gaan wanneer er nieuwe patches uitkomen.
"Het is leuk om te zien hoe spelers terugkomen naar de game: we zitten nu op 8.5 miljoen spelers en we zien dat nummer steeds groeien. Met iedere patch zien we meer spelers inloggen en ook blijven inloggen. We zijn niet van plan om hier de stekker uit te trekken door opeens met een vervolg te komen: we willen ESO blijven ondersteunen en de game steeds beter maken."
Deze doorlopende ondersteuning uit zich in het uitbrengen van meerdere van deze hoofdstukken, samen met meerdere DLC-pakketten die zich op een kleinere schaal afspelen:
"We willen ieder jaar een hoofdstuk uitgeven, als Morrowind het goed doet. De insteek wordt dan één hoofdstuk en twee DLC-pakketten per jaar. Ik weet niet wat ze gaan worden, maar als Morrowind succesvol wordt, dan is er nog genoeg ruimte over op de map om te verkennen."
Wanneer je Morrowind aanschaft, krijg je er tevens de basis Elder Scrolls Online game bij. Dit pakket bevat echter geen van de voorgaande DLC-pakketten. Spelers die de basisgame al hebben, kunnen een digitale versie van alleen het uitbreidingspakket aanschaffen.
Benieuwd naar meer informatie over The Elder Scrolls Online: Morrowind? In onze preview kan je terecht voor een eerste indruk van het uitbreidingspakket. Morrowind verschijnt op 6 juni als uitbreiding voor The Elder Scrolls Online, op Xbox One, PS4 en PC.