Steep is de allernieuwste wintersportsport simulator onder de vlag van Ubisoft en wordt intern ontwikkeld door het Franse Ubisoft Annecy, in de buurt van de Alpen die liggen bij de grens van Frankrijk, Zwitserland en Italië, hetgeen dat de studio heeft geïnspireerd om Steep tot leven te brengen.

Steep is niet te vergelijken met andere games in de sneeuw die je misschien wel kent. Daar waar games als Amped, SSX of Shaun White snowboarding de nadruk leggen op snowboarden, wil Ubisoft met Steep een bredere ervaring bieden. Een realistische ervaring waarin niet alleen snowboarden centraal staat, maar skiën, paragliden en vliegen met een wingsuit ook.

In een speelsessie van drie uur lang mochten we de game testen onder toeziend oog van de producers van de game. Tijd om zelf met Steep Hands On te gaan!

Steep Hands On

Een eenvoudig begin

Na een uitleg van de speelsessie mogen de controllers gepakt worden en mogen zelf de digitale pistes aangesneden worden. De speelsessie bestond uit de tutorial en verder testten we een aantal verhalende missies, Verder konden we free roam over de bergen gescheurd worden en gaan we tijdens de sessie ook nog tegen en met andere gamers de Alpen in.

Maar eerst aan de slag met de tutorial. Steep zet je direct bovenaan de berg om te wennen aan de controls en even te schakelen tussen de mogelijkheden die je hebt om je te bewegen op de piste. Als eerst mag je naar een bepaald punt lopen om vanaf daar de berg te bekijken.

Vanaf die uitkijkpost kan je even een momentje nemen om het uitzicht in je op te nemen. Wat ziet de game er schitterend uit. Een van de eerste dingen die je opvalt aan het uitzicht en de map van het gebied is dat de game gigantisch is. Als speler waan je je in het gebied waar de game zich afspeelt, namelijk in de Alpen. De gebieden zijn vernoemd naar bekende plekken, maar niet trouw aan de gebieden zelf.

Verschillende gebieden

Deze gebieden die te vinden zijn in Steep zijn gegenereerd door een geheime engine. Aan de hand van dat gebied is Ubisoft aan de slag gegaan om de pistes te perfectioneren en is steeds dichter in gaan zoomen op de berg om alle gebieden uniek en uitdagend te maken. Het is duidelijk te zien dat er een scherp oog voor detail is geweest bij het bewerken van de gebieden, die elk een eigen moeilijkheidsgraad heeft.

Deze gebieden zijn onder verdeeld in een aantal gebieden met unieke eigenschappen, namelijk gebieden met veel bomen, veel ruimte of juist bijzonder weinig ruimte. Hierdoor krijgt Steep veel verschillende manieren van spelen. En die zijn er sowieso genoeg, mede dankzij het aantal sporten waar je uit kan kiezen.

Tijdens de tutorial kom je erachter dat gebruik kan maken van vijf verschillende 'vervoersmogelijkheden', namelijk, lopen, snowboarden, skiën, paragliden en de wingsuit. Ieder gedeelte heeft unieke karakteristieke onderdelen, maar van die vier zijn er twee die er echt wel uitspringen, om positieve redenen welteverstaan.

Steep Hands On

De hoofdrolspeler: Het snowboard

Om te beginnen natuurlijk het snowboarden. Steep is makkelijk te omschrijven als een snowboard game, vooral omdat je dat waarschijnlijk het meest zal doen. Het besturen van je snowboard werkt perfect en voelt aan alsof je zelf op een snowboard staat. Met de rechter stick bepaal je vooral de richting van je boarden en met de linker stick heb je controle over je voeten en kan je nuance aanbrengen in de bewegingen van je board.

Het werkt allemaal perfect, maar vereist wel tijd om goed onder de knie te krijgen. Zoals tijdens de speelsessie ook wel werd gezegd: Easy to play, hard to master. Dat is zeker het geval bij Steep. Snowboarden is leuk, werkt goed en is vooral erg spectaculair. Uiteraard maken de tricks het snowboarden pas echt spectaculair. Deze vereisen wel enige precisie en geduld van de gamer, iets wat de moeilijkheidsgraad van tricks verhoogt, maar niet onmogelijk maakt.

Hoe tof het het ook is om met je snowboard van de berg te glijden, dan nog lijkt het erop dat vliegen met een wingsuit wel het allervetste is aan Steep. Het besturen van de wingsuit is niet zo makkelijk, gezien de beperkingen van een wingsuit. Maar wat is het vliegen met een wingsuit intens. Tijdens verschillende parcours wordt het uiterste van je gevraagd en het vereist dan ook veel concentratie om een dergelijk parcours af te leggen.

Een parcours leidt de speler door een drietal elektriciteitsmasten. Zeker geen simpele opgave, maar het falen wordt niet bestraft met lange laadtijden of herstarts. Binnen een seconde sta je weer boven op de berg waar je bent begonnen, klaar voor een nieuwe poging. Een poging die waarschijnlijk net zo hard eindigt in een faceplant tegen het ijskoude metaal van de mast. Maar Steep sleurt je mee om het nogmaals te proberen en nogmaals. En heb je het gehaald? Dan wil je natuulijk de tijd die je zojuist hebt neergezet verbreken.

Steep Hands On

Paria's

Alleen hoe eenvoudig en opwindend het is om je snowboard onder te binden of je wingsuit aan te trekken, dat mist bij de overige twee sporten, paragliden en skiën. Skiën is leuk en werkt qua besturing hetzelfde als snowboarden, maar mist het deel spanning dat je hebt bij het snowboarden. Skiën werkt prima, tot je per ongeluk achterwaarts skiet. Dan ben je opeens al je vrijheid kwijt en start je weer vanaf nul.

De paria van de vier sporten is toch wel het paragliden. De besturing is erg lastig onder de knie te krijgen en voelt als een totaal ander spel dan Steep. Paragliden werkt prima voor de mensen die even wat afleiding nodig hebben van de wilde avonturen op de pistes en even hun rust zoeken boven de Alpen. Het biedt de speler wel de mogelijkheid om de schoonheid van het spel te aanschouwen, iets waar de ontwikkelaar tijdens de sessie ook even goed de nadruk op wil leggen.

Elkaars tijd vernietigen

Maar Steep wil vooral bekend staan als game die je kan spelen met je vrienden en dat doet het spel bijzonder goed. Binnen no-time spring je in een game met een van je vrienden en kan je jezelf plaatsen naar waar zij aan het sporten zijn. Als je vrienden bezig zijn met een race, dan kan je eenvoudig joinen en meeracen en het liefst natuurlijk hun tijd dik verslaan.

Een race of een andere uitdaging met spelers online is niet zoals je misschien gewend bent van een game. Je racet namelijk niet exact tegelijk. Samen met je vrienden ga je hetzelfde parcours af, maar bepaal je zelf of je opnieuw wil starten of door wil gaan waar je bijvoorbeeld gevallen bent. De spanning van tegelijk racen is daardoor ook niet te vinden in de game, het gaat puur en alleen om het plaatsen van de beste tijd.

Dat is waar Steep echt in lijkt uit te blinken: je uitdagen tot het verbeteren van je tijden of de tijden van je vrienden. Zelfs na het behalen van een bijzonder lastige race wil je nog even een poging wagen om een net wat betere tijd neer te zetten. Aan de hand van de tracks die te zien zijn tijdens de race kan je de lijn van je vorige run zien en je run perfectioneren door net daar wat sneller te gaan of op dat andere punt naar links te gaan in plaats van rechts.

Steep Hands On

Steep Hands On - Alleen de Après-ski ontbreekt

Buiten het feit dat het paragliden en skiën een beetje aanvoelen als buitenbeentjes, lijkt Steep 2016 af te gaan sluiten met een knal. Deze Steep Hands on laat zien dat er simpelweg weinig is aan te merken op de game en geeft je het gevoel meester te kunnen worden van de pistes.

Steep lijkt het wintersport genre weer compleet terug te brengen op de huidige generatie consoles. Je zou bijna je eigen wintersport annuleren en lekker de hele winter op de bank virtueel van de pistes glijden. Helaas zal je dan wel zelf moeten gaan zorgen voor de Après-ski.

Wie de game zelf wil spelen kan binnenkort aan de slag met de beta van Steep. Voor Early Access leden begint de beta op 10 november en eindigt op 14 november. Vanaf 18 november tot en met de 21ste zal de open beta beschikbaar zijn voor iedereen.