Warhammer 40K Inquisitor Martyr Review - Zuiver plezier

donderdag, 30 augustus 2018 om 11:02
warhammer 40 000 inquisitor martyr review zuiver plezier embargo 30 05 11 00 132475
Wie houdt van het leven van een speurneus is geschikt om de rol van Inquisitor op zich te nemen. Je moet niet bang zijn om je handen vies te maken, want je zult dood en verderf zaaien door de Caligari Sector. In deze Warhammer 40K Inquisitor Martyr review lees je of de stap in het actie-RPG genre geslaagd is.
Het wordt snel duidelijk wat je rol is in de nieuwste Warhammer game. Jij bent een Inquisitor en zal iedereen uit de weg ruimen die jou in de weg staat. Dat alles in de naam van de Emperor en in deze Warhammer 40K Inquisitor Martyr review lees je er alles over!
Warhammer 40K Inquisitor Martyr Review - Neocore Games

Welkom in de Caligari sector

Laten we beginnen bij de eerste van de twee modi van Inquisitor Martyr. De campaign speelt zich af in een nieuw deel van het Warhammer 40K universum, namelijk de Caligari Sector. In deze speciaal voor Inquisitor Martyr gecreëerde sector woedt nog steeds een gigantische oorlog tussen mensen, mutanten en robots. Het is dan ook jouw taak als Inquisitor om de sector flink op te ruimen en dit doe je door te onderzoeken waar het kwaad vandaan komt.
De singleplayer campaign heeft een interessant verhaal dat goed te volgen is voor zowel veteranen van de Warhammer 40K-franchise als nieuwkomers in het Warhammer 40K universum. Hoewel we niet te veel willen verklappen, kunnen we vertellen dat de campaign vijf hoofdstukken bevat waarmee je zeker zoet zult zijn. Het is wel belangrijk om te benadrukken dat de campaign niet co-op te spelen is en meer als introductie fungeert voor de open wereld.

Genieten van gotiek

Ontwikkelaar Neocore Games weet in de omgevingen goed de gotische stijl van Warhammer over te brengen naar Inquisitor Martyr. Het is bruut en ranzig en wanneer je bijvoorbeeld door smerige drab loopt, klinkt dit alleen al vies. Toch is het heerlijk! Door dit soort keuzes voelt het alsof je in een levende wereld ronddwaalt.
Naast de campaign is er ook nog de open wereld die je kunt ontdekken door middel van random generated missies. Hierdoor is elke stap in de wereld nieuw, want ook het speelveld verandert elke keer dat je aan een missie begint. Het zorgt ervoor dat elke ervaring fris en fruitig aanvoelt zonder dat verveling om de hoek komt kijken.
Mocht je alsnog wat inspraak willen hebben op wat voor soort missies je gaat doen, kan dat ook met de Uther’s Tarot functie. Hierdoor kun je missies zo instellen dat je beloond wordt op basis van wat je gebruikt. Hierdoor worden de missies wel een stuk moeilijker, maar de buit is vaak de moeite waard, waardoor de overmeestering dan ook flinke voldoening geeft.

Een klasse apart

In Inquisitor Martyr heb je de keuze tussen drie verschillende klassen die in grote mate dicteren hoe je het spel speelt. Dit komt doordat elk karakter uniek aanvoelt en een eigen strategie heeft om vijanden uit de weg te ruimen. Je kunt kiezen tussen de Crusader, Assassin en Psyker die vervolgens elk drie subclasses hebben.
Laten we beginnen bij de Crusader, want dit lijkt de klasse te worden waar veel spelers zich in kunnen vinden. Het is een klasse die traditioneel is voor een Actie-RPG en verreweg het sterkste karakter als we naar brute kracht kijken. Dit maakt hem alleen ook een stukje slomer dan de andere klassen en dat merk je vooral tijdens het vechten. Wanneer je gebruik maakt van een ouderwets zwaard bijvoorbeeld voelt het vaak alsof je net iets te lang moet wachten voor je volgende aanval en dat is jammer.
Vervolgens heb je ook de Assassin, die zoals de naam al doet vermoeden beter werkt als je vanaf een afstand aanvalt. Met deze klasse kun je dan ook optimaal gebruik maken van de cover-mechanic. Hierdoor bescherm je niet alleen je levenspunten, maar kun je ook wat meer sluipen. Je hoeft niet altijd twintig tot dertig vijanden gelijktijdig aan te vallen, want één voor één vijanden uitschakelen is net zo effectief.
Als laatste is er de Psyker die een heel andere manier van gameplay biedt, omdat je met de Psyker rekening moet houden met het gebruik van magie. Dit is iets wat de andere klassen niet kunnen en ondanks dat je de magie nodig hebt om het maximale uit de vechtkunsten te halen, is het belangrijk om te balanceren. Gebruik je de krachten namelijk niet met mate, gaat dit je zeker je leven kosten en wanneer je de klasse eenmaal onder de knie hebt, is het wel echt fantastisch om mee te spelen. Toch zal niet iedereen dit zo ervaren en de Psyker is dan ook niet voor iedereen weggelegd, omdat dit geduld en strategie nodig heeft

Goed uitgerust

Wat Inquisitor Martyr onderscheidt van andere actie-RPG’s is dat het belangrijk is om goede voorbereidingen te treffen. Voordat je aan een missie begint, is het belangrijk om een goede uitrusting vast te stellen. Tijdens missies is het namelijk niet mogelijk om nieuwe loot te bekijken en te gebruiken. Hierdoor ben je tijdens missies altijd volledig met je hoofd bij de strijd.
Toch hoef je niet een hele missie met maar één wapen op pad te gaan, want je gaat altijd op pad met twee wapensets. Als je houdt van dichtbij vechten, kun je hier bijvoorbeeld twee sets van zwaarden, bijlen en schilden maken. Je kunt het natuurlijk ook combineren zodat je ook vanaf afstand schade aan kunt richten en dat lijkt dan ook het beste plan van aanpak te zijn. Met geweren kun je namelijk het beste gebruik maken van de cover-mechanic die meerdere malen je leven zal gaan redden en daardoor een essentieel onderdeel is van het spel.
Daarnaast is de twist als het aankomt op wapens verfrissend. Elk wapen heeft namelijk zijn eigen skills, waardoor elk wapen daadwerkelijk uniek aanvoelt wanneer je in een gevecht verzeild raakt. Ondanks dat dit is uniek is, kan het ook een valkuil worden.
Als je eenmaal fijne wapens hebt, kan het moeilijk zijn om deze op te geven. Dat neemt op zijn beurt weg van het willen verzamelen van loot, omdat je dan niet meer voor de loot wil spelen. Je hebt immers de wapens die je goed vindt.
Naast deze actieve vaardigheden zijn er ook nog passieve skills die per klasse anders zijn. Deze verbeteren je ervaring voornamelijk op de achtergrond door bijvoorbeeld meer levenspunten te geven of een betere kans te geven op een flinke klap. Ook dit draagt bij aan de ervaring dat je steeds maar sterker wordt en dat voel je dan ook wanneer je een moeilijke missie start.

Lock and Loot

Een belangrijk onderdeel van elke actie-RPG, zoals bijvoorbeeld Diablo III is de loot en daarvan is meer dan genoeg te vinden in Warhammer 40K Inquisitor Martyr. Je mag welliswaar niet alles gebruiken, maar de loot-progressie is wel altijd eerlijk. Zo merk je bij vrijwel alles wat je ontvangt dat je verbetert. Waar je in het begin bang bent om moeilijke missies te doen, raak je na verloop van tijd zelfverzekerd genoeg om de strijd aan te gaan met de grootste, monsters in de Caligari sector.
Het is alleen de vraag of je de loot wil gebruiken voor zowel je beschermende- als wapenuitrusting. Waar het vaak handig is om je bepantsering te verbeteren, hoeft dat niet altijd te gelden voor je wapens. Dit is natuurlijk jammer, maar biedt je ook weer de gelegenheid om een keer op een andere manier de strijd aan te gaan met de vijand.
Al met al weet Inquisitor Martyr dankzij de vele diepgaande systemen de speler op succesvolle wijze in een loot verzamelende cyclus te werken. Hoewel de skill-gebonden wapens ervoor kunnen zorgen dat je vastklampt aan dezelfde wapens is er altijd wel iets nieuws te vinden, zelfs al is het alleen maar om uit te proberen. Er is immers genoeg loot te vinden en de crafting mechanics kunnen je anders ook nog helpen om de goed gevarieerde klassen uit te rusten met de beste uitrusting.

Samen slachten

Wanneer je klaar bent met de campaign is het tijd om samen met maximaal drie vrienden online de strijd aan te gaan tegen een universum vol monsters. Dit is waar de meeste mensen hun tijd zullen besteden in Inquisitor Martyr. Het is gelukkig ook het leukste aspect van de game, want er gaat niets boven een goed uitgevoerde aanslag op een horde vijanden.
De beste momenten ontstaan wanneer je allemaal een andere klasse kiest, omdat je elkaar hierdoor echt complimenteert. De goede samenwerking geeft erg voldoening, maar wanneer je hier niet toe instaat bent kan een coop-sessie eindigen in een tranendal. Je merkt wel dat wanneer je allemaal dezelfde klasse speelt, de gameplay eentonig kan worden en het spektakel dat kan ontstaan, uitblijft.
Het mag dan jammer zijn dat de singleplayer niet co-op gespeeld kan worden, maar het spelen met vrienden biedt genoeg plezier om dat te verhelpen. De mini-verhalen die per missie ontstaan, zijn bijna altijd interessant en zodra je co-op speelt vergeet je de tijd al snel. Wanneer je in je eentje het verhaal uit hebt, is er dus genoeg reden om door te blijven spelen. De evenementen die toegevoegd worden en de willekeurige slagvelden geven je altijd een nieuwe, uitdagende ervaring.

Vervelende framerate

Er zijn nog wat andere kleine issues. Zo is de framerate niet altijd even stabiel en dat is vrij essentieel. Zonder een goede framerate is het soms namelijk moeilijk te volgen waar je precies bent en als je in een gevecht zit, kan een framerate dip het verschil zijn tussen leven en dood.
Het spel kan soms ook onvergefelijk zijn wanneer je dood gaat. Hierdoor moet je de hele map weer doorkruisen, terwijl deze al helemaal leeg is omdat je de vijanden al een keer hebt gedood. Dit is simpelweg onnodig tijdrovend en kan vervelen.

Warhammer 40K Inquisitor Martyr Review - Diepgaand plezier

Ondanks deze kleine minpunten zal Warhammer 40K Inquisitor Martyr je uren plezier opleveren dankzij de sterke gameplay die goed wordt ondersteund door de variatie en combat en missies. De verdienste die je binnenhaalt komen in de vorm van gebalanceerde loot. Het skills-per-wapensysteem is uniek en brengt variatie, maar kan als je je favoriet hebt gevonden zorgen voor statische combat. Ook helpen de kleine bugs en framerate problemen niet mee, maar dat neemt niet weg van dat het fantastisch is om de Caligari Sector te laten dat je een echte Inquisitor bent!
Warhammer 40K Inquisitor Martyr komt op 5 juni uit voor de PC en komt een maand later op 5 juli uit op de PlayStation 4 en Xbox One.