Typoman Revised Review - Creatief concept met woordpuzzels

donderdag, 16 maart 2017 om 11:30
Woorden komen tot leven in deze verbeterde versie van de Wii U game Typoman. Puzzelen met woorden is niets nieuws, maar hoe Typoman het doet is erg speciaal. Lees in onze Typoman Revised review of ontwikkelaar Brainseed Factory dit concept goed weet uit te leggen.
Let op: Typoman heeft een uniek concept dat moeilijk is uit te leggen zonder voorbeelden uit de game te gebruiken. Als je liever alles zelf ontdekt dan kun je de tekst beter niet lezen.
Ieder verhaal heeft een held nodig, iets wat Typoman letterlijk neemt. Je begint de game als de letter O die niets kan behalve op en neer rollen. Al snel kom je een letter E tegen en samen stuiter je verder in het avontuur. Onderweg maak je kennis met de letters H en R, die ook met jou mee willen. Samen vormen jullie HERO, een held die er opuit is om de wereld te verbeteren en het kwade uit de wereld te verwijderen.
Je speelt dus als een held die uit de letters van het woord HERO bestaat. In Typoman kun je meer van dit gespeel met letters verwachten, wat er verrassend bevredigend uitziet. Op je avontuur kom je vijanden tegen die het leven in geroepen zijn uit de letters HATE, FEAR en DOOM.

Een letterlijke setting

De setting van Typoman is helemaal in dezelfde stijl gemaakt. Bomen hebben bijvoorbeeld takken die TREE spellen. Tijdens het platformen spring je op een PLATFORM en ga je omhoog in een ELEVATOR. De hele wereld is voor je uitgespeld en dat levert visueel een hele coole setting op, al lijkt het stiekem wel heel veel op Limbo. Het is in ieder geval een creatieve manier om de essentie van Typoman duidelijk te maken.
Andere toffe voorbeelden van deze wereld zijn gammele bruggen met het woord ROBUST erop die in elkaar storten, waarna alleen de letters RUST of BUST overblijven. Persmachines met scherpe stekels hebben aan de linkerkant een C met onder de pers de tekst RUSH. Als de pers omlaag gaat is het CRUSH en word je geplet. Als de pers omhoog gaat moet je je haasten voordat de pers weer dichtgaat.
Typoman Revised Review 1

Creatieve woordpuzzels

In essentie is Typoman een platformer met woordpuzzels. Op een slimme manier worden woorden uit de omgeving gebruikt om door te gaan in het level. Je kunt letters door elkaar halen om nieuwe woorden te creëren en daarmee een pad voor jezelf te maken. Op een gegeven moment kom je een gesloten deur tegen met daarvoor de letters NOPE. Deze kun je dan door elkaar gooien om het woord OPEN te maken, waardoor de deur ook open gaat.
Typoman zit vol met deze puzzels waarvoor je anagrammen of delen van woorden moet gebruiken om verder te komen. Het is een super tof concept dat in het begin van de game op indrukwekkende manier wordt toegepast. Later in het spel wordt het systeem aangepast waardoor het helaas zijn charme verliest. Je kunt dan onbeperkt letters de wereld in roepen en dan is het nog maar een kwestie van synoniemen verzinnen voor dezelfde soort woorden.
Af en toe komt er dan nog een puzzel voorbij in de oude stijl en word je eraan herinnert waarom Typoman zo'n unieke game is, maar het is ontzettend jammer dat die enorm creatieve puzzels haast niet meer voorkomen later in de game. Om het een beetje goed te maken is er wel een leuk concept in de game waarmee je het tegenovergestelde van een woord kunt maken. Maak je bijvoorbeeld het woord YES en vervolgens LIE, dan verandert die leugen de 'ja' in NO. Hierdoor moet je bij sommige puzzels vanuit een andere hoek kijken om een oplossing te krijgen.
Typoman Revised Review 2

Engelse beheersing vereist

Zoals je inmiddels wel door hebt, zijn alle woorden in de game in het Engels. Een goed beheersing van de Engelse taal is dan ook een must als je optimaal van Typoman wilt genieten. Iedereen kan wel van een O en een N het woord ON maken om een knop aan te zetten, maar zodra je uit jezelf synoniemen en antoniemen moet maken kan dat een behoorlijke uitdaging worden.
Het platformen zelf is niet speciaal of uitdagend. Het is enkel een manier om van de ene woordpuzzel naar de andere te komen. De moeilijkheid van Typoman zit echt in de puzzels. Je moet maar net op het juiste woord komen en de link leggen met de oplossing van de puzzel. Zo zaten wij even vast bij een puzzel waar uiteindelijk bleek dat je een letter met je mee moest nemen. Als je daar niet aan denkt, ben je gedoemd om dood te blijven gaan.

Korte game met enkele extra's

Met een creatief puzzelbrein ben je tussen de twee en drie uur bezig om Typoman helemaal uit te spelen. Dat is vrij kort, ook al kost de game maar 13 euro in de PlayStation Store. Omdat je de oplossingen van de woordpuzzels dan al weet is er geen reden om de game nog een keer opnieuw te spelen, tenzij je graag alle trophies wilt behalen. In die korte speeltijd zien we de creativiteit al afnemen hoe verder je komt, dus misschien is het wel beter dat de game het kort houdt.
Een reden om Typoman nog wat langer te spelen is omdat er allemaal kleine leuke extraatjes in zitten. Als je in de game bijvoorbeeld het woord HAT maakt, krijgt de held een hoed op zijn hoofd die hij ook ophoudt de rest van de game totdat je doodgaat. RIP of DEATH zorgt ervoor dat een grafsteen je doodt, en het woord RAVE verandert je scherm in een feestje. Omdat niet alle woorden speciale effecten hebben is het extra leuk als je een woord maakt dat iets speciaals met zich mee brengt.
Typoman biedt verder nog twee minigames die de speeltijd enigszins moeten verlengen. De eerste minigame laat je zoveel mogelijk woorden maken met een beperkt aantal letters in 60 seconden. De tweede minigame draait om het gebruiken van LIE om nieuwe letters te maken. Beide minigames voegen helaas maar weinig toe, want heel leuk zijn ze niet. Je bent er al snel op uitgekeken.
Typoman Revised Review 3

Typoman Revised Review - Creatief concept, matige uitwerking

Woorden komen tot leven in de fantastische wereld van Typoman. Op een bijzondere manier wordt de game uitgebeeld door het letterlijke gebruik van woorden. In die wereld los je woordpuzzels op die zeker in het begin een genot zijn om mee bezig te zijn. Later in de game wordt het systeem een beetje verandert waardoor het helaas iets minder speciaal wordt.
Het is een vereiste om op een goed niveau Engels te kennen, want anders kom je niet door de puzzels heen. Typoman is verder een vrij korte game die je na het einde niet nog een keer zal opstarten. Typoman begint als en super creatief idee dat steeds verder in de game minder indrukwekkend wordt.