Tumble VR Review - Puzzelen voor gevorderden

donderdag, 13 oktober 2016 om 9:45
Goede games hoeven niet altijd 'grote' titels te zijn, dat bleek wel in 2010 toen de puzzelgame Tumble op de PlayStation 3 verscheen. En daarom zijn er vanaf 13 oktober nieuwe puzzels en wel in virtual reality. Tumble VR brengt je nog dichterbij het bouwen en vernietigen van torens. Hoe het is, lees je in de Tumble VR Review.
Geen schieten, racen of sporten op je PlayStation 4, maar gewoon lekker puzzelen. Het kan met Tumble VR. De game haalt het kind in je naar boven met het blokken bouwen en afbreken. Maar het is totaal niet kinderachtig en veel lastiger dan je denkt. Je leest er meer over in deze Tumble VR Review.
Tumble VR Review bouwen

Het bekende recept

Zes jaar geleden kwam Tumble al naar de PlayStation 3 en deed het onverwachte. Een puzzelgame waarbij je blokken zo hoog mogelijk moet opstapelen, zoveel mogelijk moet plaatsen, bruggen moet bouwen of juist kapot moet knallen. Het klinkt allemaal redelijk kinderachtig en niet boeiend, maar de game bewees het tegendeel.
Nu, met de komst van de PlayStation VR, is Tumble VR terug. Een vernieuwd deel met zeventig nieuwe puzzels voor alle puzzelfanaten om eens flink de hersens op te laten kraken. En het is opnieuw verrassend leuk. Zeker omdat met het gebruik van de VR-bril je de puzzels van dichtbij en alle kanten kan bekijken. Door middel van je dualshock kan je de blokken die je worden aangereikt oppakken, draaien en neerleggen.

Spelenderwijs leren

De eerste puzzels zijn vrij eenvoudig met recht toe, recht aan blokken die de lucht ingestapeld moeten worden als een wolkenkrabber, maar het niveau wordt al snel opgekrikt. Het gaat daarbij niet alleen maar om het opstapelen van blokken. In sommige levels is het juist de bedoeling om torens kapot te knallen en blokken zo ver mogelijk weg te schieten. Dit doe je door enkele mijnen op de toren te plaatsen waar jij denkt dat de meeste schade wordt aangericht.
Verder is er nog een 'limbo' modus waarbij je zoveel mogelijk blokken moet plaatsen, maar je goed de hoogte in de gaten moet houden omdat een stok continu over je bouwwerk beweegt. Is je stapel te hoog, dan zal de stok je blokken van het plateau af schuiven.
Ook bruggen bouwen, bewegende puzzels en andere kleine veranderingen en opdrachten in puzzels zorgen ervoor dat er veel diversiteit in de puzzels zit en dat maakt het leuk om je hoofd over te breken. Door de eenvoudige besturing is het makkelijk om het plateau links- of rechtsom te draaien waardoor je het beste aanzicht hebt. Met de R2 en het behulp van een laserstraaltje kan je de blokken één voor één oppakken en op de juiste plaats deponeren.
Tumble VR Review controller

Controller wekt frustratie op

Het enige probleem is dat het gebied waar je met de controller moet zitten voor het gebruik van de VR redelijk beperkt is. Iets daar buiten treden betekent dat de controller niet goed reageert en een rood licht een geluid produceert dat na enkele keer aardig op je zenuwen begint te werken.
Met name bij de puzzels waar het de bedoeling is om te stapelen, krijg je in de beginfase te maken met deze afkeurende tonen omdat het bereik net niet groot genoeg is. Hierdoor ben je bijna genoodzaakt om de blokken van een kleine hoogte op hun plaats te laten vallen. Het komt het bouwen van je toren niet ten goede en ook je geduld en plezier wordt hiermee aardig op de proef gesteld.
Maar als je eenmaal de juiste houding hebt gevonden, begin je aan een marathon puzzelen. Steeds na een gelukte of mislukte puzzel wil je verder spelen omdat je respectievelijk benieuwd bent naar de nieuwe puzzel, of omdat je het per se op wilt lossen. Of omdat je je eigen score wil verbeteren.
Tumble VR Review medailles

Medailles verdienen

Je kan namelijk voor bijna iedere puzzel een bronzen, zilveren of gouden medaille verdienen. Net naar gelang de score die je behaalt bij de puzzel. Wil je van zone 1, waar een X-aantal puzzels in zitten, naar zone 2 dan zul je een bepaalde hoeveelheid aan medailles in de wacht gesleept moeten hebben. Zo leer je om nog meer uit je puzzels te halen waardoor je creatiever te werk moet gaan en tot nieuwe inzichten komt.

Samen puzzelen

Het hoofddeel bestaat uit het oplossen van puzzels op eigen kracht. Ben je er een beetje klaar mee dan kan je een vriend inschakelen om samen te spelen. Er zit namelijk ook een multiplayer in Tumble VR. De ene speler draagt hierbij de bril en probeert de puzzel op te lossen terwijl de andere speler het je leven zuurt probeert te maken.
Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat jezelf opsluiten met je VR-bril en puzzels oplossen het leukst is. En aangezien er meer dan genoeg puzzels zijn, die stuk voor stuk uitdagend zijn, verlies je zonder dat je het weet meerdere uren aan deze game.
Tumble VR Review conclusie

Tumble VR Review - verrassend leuk

Wie denkt dat puzzelen op de PlayStation saai is, komt bedrogen uit. Tumble VR weet namelijk wel degelijk een hele serie puzzels neer te zetten, waarbij je jezelf toch te rade moet gaan hoe deze op te lossen. Het niveau wordt geleidelijk aan opgevoerd waardoor je in het spel groeit. Juist hierdoor kan het zomaar zijn dat je een uur lang zit te spelen, zonder dat je dit in de gaten hebt en dat is een goed gegeven.
De VR-functie in de game is niet iets baanbrekends, maar zorgt er wel voor dat je de puzzels wat levendiger maakt. Het enige nadeel is dat de controller niet altijd mee wil werken zoals jij dat in gedachten hebt. Het oorverdovende geluid dat hiermee gepaard gaat, wil je bloed nog wel eens laten koken. Maar gelukkig word je weer helemaal zen als je de puzzels zit uit te denken.
Tumble VR is vanaf 13 oktober te koop voor als ook de PlayStation VR verschijnt