The World Ends With You Final Remix Review - Niche maar erg gaaf

woensdag, 10 oktober 2018 om 15:00
Stel je voor dat je wordt gedwongen om een spel te spelen. Als je het spel verliest word je verwijderd alsof je nooit hebt bestaan. Ook staat datgeen waar je het meest van hield op het spel. Deze marteling doorstonden we tijdens ons avontuur met de The World Ends With You Final Remix review.
Voor deze review van The World Ends With You Final Remix duiken we in een spel dat oorspronkelijk al uitkwam op de Nintendo DS. Alhoewel de titel zich richt op een specifiek publiek is deze toch door een redelijk aantal mensen erg goed ontvangen. Na een succesvolle heruitgave op mobiel in the vorm van Solo Remix, wordt opnieuw leven in deze Japanse RPG van Square Enix gepompt. In animestijl lopen we door de straten van het Shibuya shopping district in Tokyo, vechten we tegen monsters en krijgen we vooral te maken met een flinke dosis dialogen.

Ondergedompeld in het verhaal

In The World Ends With You Final Remix is deze versie van Shibuya op geen enkele manier echt goed vergelijkbaar met de echte Japanse stad. Bekende monumenten zijn aanwezig en de mensen van de stad zijn er ook nog, maar daar is ook alles mee gezegd. Je kruipt namelijk in de huid van Neku Sakuraba om de Reapers Game te spelen in de schaduwversie van Shibuya. Dit houdt in dat je zo dood bent als een pier en alleen door het winnen van een genadeloos spel weer een kans krijgt om je leven weer op te kunnen pakken.
De Reaper Game wordt door een zieke gamemaster in banen geleid. Ondertussen zijn er mensen die zichzelf de Reapers noemen en de taak krijgen om jou te hinderen bij het oplossen van raadsels en het uitvoeren van opdrachten. Alhoewel sommige Reapers er puur zijn om je bepaalde zijmissies op te dringen, zijn er ook gevaarlijke Reapers die je met monsters (The Noise) proberen te stoppen. Als klap op de vuurpijl wordt er een magische timer op je hand gezet die je van de wereld wist als je de opdrachten niet op tijd uitvoert.
The World Ends With You Final Remix Review

Een hele lading dialoog

Al die gekke dingen zorgen voor een onwijs gaaf schouwspel en het verhaal is één van de krachtigste middelen van de game om je door te laten spelen. Het gros van het verhaal verken je de spelwereld of wordt je ondergedompeld in een heleboel dialogen. Het duurt even voor het verhaal op gang komt, maar dan raak je steeds meer verbonden met de personages.
Voornamelijk het hoofdpersonage Neku is erg interessant, omdat hij met geheugenproblemen te kampen heeft. Terwijl steeds kleine stukjes van zijn geheugen naar boven komen drijven, begin je Neku als persoon ook steeds meer te begrijpen. Ook interessant is dat Neku niet het enige personage is waar je regelmatig mee te maken krijgt.
Zo zijn er drie aktes, ieder bestaand uit zeven hoofdstukken, waarbij je kennis zult maken met verschillende sidekicks. De eerste sidekick is Shiki Misaki, die vanaf het eerste moment dat ze toegevoegd werd aan het verhaal. Veel van de personages die in de game voorbij komen zijn erg sterk uitgewerkt en vormen een enorme meerwaarde voor het verhaal.

Slijtage bij de gameplay

The World Ends With You Final Remix staat niet puur alleen op een goed verhaal en de grote spelwereld die je kunt verkennen. Een ander belangrijk onderdeel van de gameplay is het vechtsysteem. Tijdens de verschillende real time gevechten vecht je tegen de door Reapers aangestuurde monsters met allerlei krachten.
Zo kun je Neku verschillende magische speldjes opprikken waarmee hij bijvoorbeeld vijanden de lucht in kan meppen of vlammenzee tevoorschijn kan toveren. Om te voorkomen dat je de ene na de andere zet kan blijven spammen heeft elke kracht een cool down-tijd.
Op papier klinkt het allemaal tof, maar in de praktijk zien we complicaties. Om zo een move te activeren, moet je bijvoorbeeld een verticale streep naar een vijand toe trekken of op een lege plek in het veld tikken. Dit kun je doen via het touchscreen of door één Joy Con met je Switch te verbinden en op soepele wijze als een cursor te gebruiken. In theorie zou dit ervoor moeten zorgen dat je het spel lekker naar je eigen speelstijl kunt aanpassen. Regelmatig komt het voor dat dan zo'n verticale streep nog wel eens niet herkend wordt, waardoor je enkel klappen van je tegenstander incasseert, maar zelf helemaal geen schade toebrengt.

Het overzicht houden

Ondertussen gebeurt er van alles op het slachtveld, wat alles chaotischer maakt. En dan moet je ook nog eens je sidekick commando's geven tijdens de gevechten. Toch moet worden opgemerkt dat het vechtsysteem al is verbeterd vergeleken met de oorspronkelijke Nintendo DS-game. Daar was alles nog veel chaotischer omdat je op het bovenste scherm en touchscreen twee aparte gevechten voerde.
Iedereen die dus ooit werd afgeschrokken door de gevechten van de DS-game, zal het al meer als een verademing ervaren dat The World Ends With You Final Remix (net als Solo Remix voor Android) zich op maar één scherm afspeelt. Het gemis van het tweede scherm beïnvloed de game overigens niet tijdens de gevechten, dus de actie die voorheen voorbij kwam is nu ook nog steeds ijzersterk.
In andere RPG's heb je nog wel eens dat je wordt overladen door vijanden die je op de meest willekeurige plekken bespringen. In dit spel hoef je niet bang te zijn voor random encounters, aangezien alle momenten dat je moet vechten compleet zijn gescript of door jou zijn uitgekozen. Daarnaast heb je zelf in de hand hoeveel vijanden je tegelijkertijd wil bevechten omdat je verschillende groepen monsters kunt selecteren.

Sfeervol

Er valt meer te kiezen in The World Ends With You Final Remix. Zo heb je zelf ook in de hand naar wat voor achtergrondmuziek je luistert. Je kunt naar de oorspronkelijke tracks uit de Nintendo DS-versie luisteren, maar is er ook de de optie om naar speciaal voor deze versie gemaakte remixes te luisteren. Wat je ook kiest, de sfeer zit er goed in!
Zo zul je regelmatige J-Pop op de achtergrond horen draaien, om wat sfeer bij te zetten tijdens de dialogen en gevechten. Het enige minpunt aan de muziek is dat je soms wordt afgeleid doordat je vaak gezongen teksten hoort terwijl je de aandacht bij het lezen van de dialoog probeert te houden. Je moet maar twee dingen tegelijk kunnen.
Verder zorgen de anime-achtige graphics van de game ook voor een aparte sfeer binnen de game. Maar juist de keuzes voor J-Pop en de animestijl, zorgen er mogelijk wel voor dat het spel minder toegankelijk is voor het brede publiek. De hoofdpersonen uit deze game hebben ooit een gastrol in het bekende Kingdom Hearts: Dream Drop Distance voor de Nintendo 3DS gehad, maar desondanks weet The World Ends With You, los van de stijl van de game, geen breed publiek aan te spreken. Deze game kan wel eens per ongeluk onder de radar blijven.

Final Remix extra' s

Gelukkig heeft Square Enix voldoende extra dingen in het spel gestopt waardoor de game sowieso weer opvalt voor de oude spelers. Zo wordt er een tof compleet nieuw scenario aan de game toegevoegd die de circa 25 uur durende gameplay nog eventjes verlengt. Deze keer moet je binnen één fictieve dag de zogenaamde 'Hard Mode' van de Reapers Game doorlopen. Je krijgt ondersteuning van een nieuw personage (Coco) om het op te nemen tegen nieuwe en veel sterkere vormen van de The Noise.
Daarnaast kun je dit spel nu voor het eerst met een tweede speler ervaren. Elk moment kan iemand een tweede Joy Con erbij pakken om je als Neku's partner te helpen in de gevechten. Het scherm wordt wel wat voller aangezien je partner nu ook de nodige moves probeert uit te voeren, maar juist door de ondersteuning van de ander wordt alles er plots een stuk makkelijker op. De co-op is een mooi toevoeging, al moet wel worden opgemerkt dat de tweede speler buiten de gevechten om een beetje uit zijn neus zit te vreten.

Een toffe ervaring

Uiteindelijk biedt The World Ends With You Final Remix een enorme hoeveelheid aan toffe gameplay. Het is duidelijk dat de makers al sinds de Nintendo DS-versie enorm veel liefde in The World Ends With You hebben gestoken. Uiteindelijk weten ze met deze port opnieuw een gave game onder de aandacht van nieuwe spelers te brengen. Maar de game is door haar Joy Con-besturing, het toegevoegde scenario en de co-op-modus ook zeker niet oninteressant voor de oude garde die deze game vol plezier opnieuw kan ontvangen.
De gevechten zijn even wennen, maar als je je daar even overheen zet ben je met deze game een toffe ervaring rijker. Voornamelijk voor het verhaal blijf je hangen. En laten we eerlijk zijn: het maakt je lekker naar een vervolg in plaats opnieuw een port.