The Walking Dead A New Frontier Episode 1 Review - Sterk begin

zaterdag, 11 maart 2017 om 17:00
Na de heftige gebeurtenissen uit de laatste episode van The Walking Dead Season 2, gaat het verhaal verder. Clementine moet overleven in de wildernis met de taak baby AJ te beschermen tegen al het gevaar dat zich daarbuiten afspeelt. Nu gaat het verder en hierover lees je meer in de The Walking Dead A New Frontier Episode 1 Review.
Graag willen we als spelers weten hoe het verder gaat met de baby: is hij gezond, kan Clementine voor hem zorgen? Daarentegen moeten we nog even wachten voor al onze vragen beantwoord worden. Clementine is namelijk naar de achtergrond gedreven en bovendien is het te hopen dat dit seizoen het net zo goed zal doen als de andere Telltale Games. Het eerste seizoen werd zelfs eerste in onze lijst top 5 beste TellTale Games.

De introductie van nieuwe personages

A New Frontier volgt de nieuwe hoofdpersoon Javier Garcias, die we samen met zijn broer David, Davids vrouw Kate, en hun kinderen Gabe en Mariana beetje bij beetje leren kennen. Er heersen spanningen binnen dit gezin die op een intense manier naar voren worden gebracht. David is agressief naar zowel zijn broer als vrouw, en niet zo’n beetje ook. Ondertussen is ook nog eens de vader van Javier en David gestorven en wanneer deze langzaam in de slaapkamer in een zombie verandert, wordt duidelijk in wat voor een wereld iedereen leeft.
In de loop van de episode leren we nog meer personages kennen. Wel moet worden vermeld dat er een flinke hoeveelheid nieuwe personages voorbijkomen, waar maar een handje vol van de personages echt bij je blijft.

The Walking Dead A New Frontier Episode 1 Review

Herkenning

Vier jaar later zijn Javier en Kate samen op de vlucht met Mariana en Gabe. Van David is niks meer te bekennen en de wereld is overspoeld door Walkers, of hoe deze personages met een Spaanse achtergrond ze noemen: Muertos. Tussen Javier en Kate kun je een hechte band zien ontstaan die lichtelijk lijkt op een situatie die eerder al voorkwam in de televisieserie. Zo doen de personages wel een beetje denken aan Shane en Rick Grimes' vrouw Lorry in de eerste afleveringen van The Walking Dead tv-serie.
Ondertussen hebben de personages te kampen met een kind dat redelijk eigenwijs is. Het lijkt soms wel alsof het enige wat Gabe wil doen, is laten zien dat hij een andere mening heeft dan de anderen. Mariana is daarentegen een heel ander kind. Ze is zich van geen kwaad bewust is en verkiest graag een snoepreep boven elementen die broodnodig zijn in deze harde wereld.

Toffe dialogen en keuzes

Hoe je tegen de personages aankijkt, wordt voornamelijk bepaald door hoe je jezelf opstelt in de dialoog. Zo kun je als Javier bijvoorbeeld reageren op de koppigheid van Gabe: ‘ik haat het ook’, ‘hij is net als zijn vader’ en ‘laat het niet met jou gebeuren’. Personages herinneren de keuzes die je maakt en zullen dit terug laten keren tijdens de dialogen in deze en de latere episodes. Het spel geeft zoals gebruikelijk aan welke keuzes wel of niet worden onthouden.
Zoals gebruikelijk zijn er een hoop keuzes en de ene keuze is ingrijpender dan de andere keuze. Besluit je iemand neer te schieten, of laat je hem leven? Vlucht je samen met je familie weg, of geef je jouw familie dekking terwijl je een rivaliserende groep op afstand probeert te houden? Natuurlijk krijg je aan het einde van een episode van de belangrijkste beslissingen percentages te zien hoeveel mensen dezelfde beslissing namen.
Interessant is hoe telkens de Walking Dead games van TellTale inhaken op datgene wat in eerdere seizoenen is gebeurd. Waar seizoen 2 maar liefst vier verschillende einden kent, valt er ook in te haken op een heleboel verschillende keuzes. Zo zal er een moment zijn dat je een flashback zult zien van Clementine en de baby AJ. Het is eigenlijk best de moeite waard om alle einden een keer te halen, om zo ook al de flashbacks te zien.

Wat is er met AJ gebeurd?

Maar na die flashbacks wakkert de vraag op wat er na het tweede seizoen met AJ is gebeurd. Met een nieuw personage in de hoofdrol moet hiervoor eerst opnieuw het oudere personage Clementine worden geïntroduceerd. Hier wordt al snel duidelijk hoe Clementine weer verder is gegroeid sinds de ontwikkelingen van seizoen 2. Ze is ouder geworden en haar karakter is met de verschillende episoden een stuk volwassener geworden.

Maar de meer volwassen Clementine heeft AJ niet bij zich en ondertussen weet Telltale je daardoor op het puntje van je stoel te laten belanden. Je wilt nog steeds weten wat er met de baby is gebeurd en de game blijft je uitnodigen om verder te spelen alvorens je meer te weten komt over de verhaallijn van baby AJ. En zelfs na deze episode zit je nog met een heleboel vraagtekens die hopelijk in de tweede episode beantwoord worden.

Quicktime events

Zoals we gewend zijn van TellTale Games, zit dit spel ook weer vol met quicktime events. Al snel word je geconfronteerd met Walkers die je tot aan het bod willen ontdoen van je vlees. Zo kom je in situaties waar je snel op een knop moet drukken of snel de joystick een bepaalde kant op moet bewegen.
Deze quicktime events zorgen er wederom voor dat je betrokken blijft bij het spel. Daarnaast zijn ze goed over de aflevering verdeeld. Zo krijg je genoeg momenten waar je met bijvoorbeeld een breekijzer op een gevaarlijke Muerto, oftewel Walker, in mag slaan.

Ties That Bind Part 1 laat je met nog een heleboel vraagtekens achter. Om deze vragen beantwoord te krijgen wordt van je gevraagd om Ties That Bind Part 2 ook te spelen, maar voor fans van het allereerste moment is hier zeker ook aanleiding toe. De aflevering brengt wat we gewend zijn en voert je mee naar nieuwe verhaallijnen binnen deze bedorven wereld van The Walking Dead. Met ruim anderhalf uur aan gameplay start dit seizoen goed.