The Vampire Diaries seizoen 6 (Blu-Ray) - Spanning en sensatie!

donderdag, 15 oktober 2015 om 9:29
Nog even en dat is het zover: dan ligt The Vampire Diaries seizoen 6 in de winkels, alsook de boxset van seizoen 1 t/m 6. Seizoen 6 levert weer die geweldige mix van humor, drama, liefde en (bloederige) actie!
Op elk seizoen van The Vampire Diaries pronken groot de letters ‘Love sucks’ en dat is zeker waar voor de hoofdrolspelers van de vampierserie. Damon Salvatore (gespeeld door Ian Somerhalder) heeft ein-de-lijk het hart weten te veroveren van Elena Gilbert (Nina Dobrev). Maar in seizoen 5 ging er van alles fout, wat nog lichtelijk een understatement is, waardoor last minute Bonnie en Damon opeens dood gingen.
Nou ja, dood.... dat denkt de rest en Elena is in ieder geval ontroostbaar. Reken maar op flink wat liefdesverdriet en schaam je dus vooral niet als je zelf even een box tissues erbij moet halen. Al snel blijkt dat Damon en Bonnie niet dood zijn, maar opgesloten zitten in een andere dimensie. Letterlijk opgesloten.

Relaties en vriendschappen uitgediept

Want ze beleven elke dag dezelfde dag, en dat is een dag uit het verleden. Heel gek, maar komisch ook om te zien. En wat vooral interessant is, is dat seizoen 6 wat eerdere relaties en vriendschappen verder uitdiept. Iets wat elke TVD-fan wel weet is dat Bonnie en Damon nou niet bepaald elkaars grote vrienden waren in de eerste vijf seizoenen. Sterker nog: ze konden elkaar niet uitstaan.
In het begin leidt dit tot lekkere sarcastische gesprekken, maar als je twee mensen vier maanden bij elkaar opsluit gebeuren er wonderen. En dus kunnen de twee elkaar meer dan ooit waarderen in seizoen 6 en dat zorgt er zelfs op het einde voor dat Damon te maken krijgt met de meest moeilijke beslissing uit zijn leven!
Nee, we gaan niet spoilen. Maar seizoen 6 is énorm spannend. Dit komt door standaard factoren, maar ook door de komst van nieuwe personages. In seizoen 6 krijgen we namelijk te maken met de Gemini familie met als ultieme slechterik Kai (gespeeld door Chris Wood). Dacht je dat Klaus een zieke idioot was in het verleden, maak dan je borst maar nat voor Kai.
The Vampire Diaries seizoen 6

Bad guy Kai

In het begin moet je even aan hem wennen, wat deels komt door zijn jonge verschijning. Hij oogt in het begin een beetje als een jong jongetje dat niet de rol kan dragen van bad guy. We zeggen één ding: zie het even aan en geef hem de tijd, want het is net alsof Wood gedurende de opnamen gegroeid is in zijn rol. Want een aantal afleveringen geloof je hem gewoon en is zijn duistere kant tamelijk scary. Onder die jonge kop met een grijns schuilt niets anders dan een sadist.
En juist door hem zit er in seizoen 6 flink wat actie. Menig kijker heeft weleens gedacht dat The Vampire Diaries na het vertrek van The Originals eerder een zoetsappige soap werd waar geen plaats meer was voor een duistere kant. Een kant die er wel ooit was. Niet voor niets is er de serie The Originals, een spin-off van The Vampire Diaries, waarin Klaus met zijn familieleden schittert.
The Vampire Diaries toont met seizoen 6 aan weer helemaal back on track te zijn door genoeg actie te bieden. Het leven is ten slotten niet altijd een feest. En het verhaal komt niet eens geforceerd over. Sterker nog het is juist geloofwaardig en tevens fijn omdat er paar van die familieleden mooi samensmelten met de verhaallijnen van Tyler en Alaric (het is zo goed om hem weer terug te hebben!).
Kortom, de nieuwe familie zorgt voor iets interessants. Overigens gebeurt daar bovenop nog iets interessants en behoorlijk vreemds, maar dat gaan we niet verklappen. Genoeg nieuwe wendingen dus. En dat moet ook wel, want seizoen 6 is gelijk het seizoen waar we afscheid nemen van maar liefst personages (let op: spoiler volgt nu wellicht). Dit zijn Elena, Jeremy, Tyler en Sheriff Liz Forbes. Ja, dat is even slikken.
The Vampire Diaries seizoen 6

Het vertrek van vier karakters

Of het komt doordat de relatie met Nina Dobrev en Ian Somerhalder op een gegeven moment op de klippen liep is niet helemaal duidelijk, maar seizoen 6 betekent het einde voor Elena. Als fan wil je dat ze een mooi afscheid krijgt en dat krijgt ze. Het is prachtig om te zien hoe haar verhaallijn waardig afgesloten wordt. Dat had niet mooier gekund.
Hetzelfde kan helaas niet gezegd worden van Jeremy. Die verdwijnt ineens om zogenaamd elders volwassen te worden. Erg bizar omdat Bonnie en hij een stelletje waren en hun liefdesrelatie wordt dan ook totaal ongeloofwaardig en geheel willekeurig beëindigd. Het is gewoon niet oké. En je merkt dat de makers daar toch ergens in de knoop zijn gekomen bij het verzinnen van een passend einde. Zonde!
Wat wel weer prachtig is. is het verhaal van Sheriff Liz Forbes. Het is mooi om te zien dat hoe een serie die vooral draait om vampiers, weerwolven, heksen en hybriden opeens ruim inzoomt op een (simpel) mensenleven. We zullen haar niet meer terugzien, maar Tyler waarschijnlijk wel. Hoewel er nu voor hem geen verhaal is om te vertellen, is er op de extra’s van de Blu-rays te zien dat hij niet volledig uit de serie is geschreven en men hoopt dat hij nog een keer terugkeert. Zelf sluit hij dit niet uit, zoals blijkt uit een van zijn tweets.
The Vampire Diaries seizoen 6

Nieuwsgierig naar het vervolg

Als je dus geniet van The Vampire Diaries, ga dan vooral voor de Blu-ray. De kwaliteit daarvan is netjes verzorgd en er staan vele extra’s op waarmee je nog een aantal uren extra vangt. Geniet van verwijderde scenes, interviews met de cast en andere mensen die betrokken zijn bij de serie etc etc. Hoewel we ’t erg jammer vinden dat één van de drie hoofdrolspelers nu vertrokken is zjin we wel nieuwgierig hoe ’t nu verder gaat met onze favoriete personages in Mystic Falls.