The Big Short Blu Ray Review - Prachtige film met serieuze ondertoon

zaterdag, 28 mei 2016 om 14:21
Wanneer je voelt dat er een ramp aan zit te komen, luidt een fatoenlijk mens het alarm. Echter, de fatsoenlijke mensen zijn in The Big Short op één hand te tellen. In deze The Big Short Blu Ray review lees je wat er aan de hand was en hoe de kredietcrisis uit 2008, voorkomen had kunnen worden. Veel leesplezier!
Dit waargebeurde verhaal laat een kant zien van de kredietcrisis die we pas zelden hebben gezien: de kant van de investment bankers en hedgefunds managers. Maar niet de mainstream mannen in dure pakken, maar de weirdo's en outsiders. Want de crisis in 2008 was namelijk al drie jaar eerder voorspeld, door ene Michael Burry (Christian Bale). Hij kwam erachter dat de Amerikaanse huizenmarkt eigenlijk heel onstabiel is, en vervolgens probeert hij met deze ontdekking geld te verdienen.
De rol van Michael Burry wordt fantastisch neergezet door Christian Bale. Voor veel jongeren slechts bekend als Batman, maar met zijn prestatie in The Big Short bevestigt hij eens te meer één van de beste acteurs van dit moment te zijn. Het begint al meteen goed: in een anekdote vertetl hij dat hij in zijn jeugd een oog is kwijtgeraakt en dat heeft vervangen voor een glazen oog waardoor sociale interactie ongelukkig overkomt. Hij ontvangt en neemt vervolgens een sollicitant aan, terwijl hij zelf gewoon doorgaat met in zich zelf praten over zijn recente ontdekking. Dat lijkt vreemd, maar naarmate de film vordert wordt die scène duidelijk.
Hij gaat met het geld van zijn investeerders naar verschillende banken en legt zijn ondervinding uit, en aangezien de banken denken dat de huizenmarkt ontzettend stabiel is, accepteren ze zijn investering met veel liefde. Hij speculeert namelijk tegen de volgens de banken rotsvaste huizenmarkt. Zijn investeerders zijn hier niet blij mee, en dreigen hun geld uit het project te trekken. UIteindelijk doen ze dat niet en de investering wordt 489% meer waard.
In de echte wereld werd bovenstaand proces moeilijker gemaakt met begrippen als collateral debt obligations (CDO's), credit default swaps en sub-prime mortgages. Om de film niet in een compleet economisch college te veranderen, moest dit luchtig worden gebracht en dat heeft regisseur Adam McKay briljant gedaan: onder andere Margot Robbie en Selena Gomez legden even uit wat bovenstaande begrippen betekenden. Briljant!
Maar om toch even kort uit te leggen wat een CDO is raden wij jullie aan om dit filmpje te bekijken. Daarin wordt uitgelegd wat het nou precies is en hoe het invloed had op de crisis.
The Big Short Blu Ray review

Steve Carell schittert

Om met het verhaal verder te gaan: als een gladjakkerige, typische Wall-Street personage genaamd Jared Vennet (Ryan Gosling) lucht krijgt van Michael Burry's ontdekking, laat hij dat snel bevestigen door een paar economen en pikt zijn aandeel mee in de investering. Vennet is tevens degene die de film aan elkaar praat en alles een beetje uitlegt. Door een verkeerd telefoontje krijgt hedgefund manager Mark Baum (Steve Carell) en zijn bedrijfje te horen dat dit bestaat, en ze zijn overtuigd om Vennet te volgen.
Mark Baum wordt op een heerlijke manier neergezet door Steve Carell: alleen al om hem en Christian Bale te zien wil je de film keer op keer bekijken. Carell transformeert mee met Mark Baum, en verandert van een jakhals in een schoothondje dat zich afvraagt of het moreel wel verantwoordelijk is om geld te verdienen aan de 'normale' mens en die mens daarmee de afgrond in te gooien.
Als Mark Baum op een gegeven moment naar een congres gaat en daar Mr. Chau (Byron Mann) ontmoet, realiseert hij dat de globale economie op instorten staat vanwege de zogeheten synthetische CDO's. Die houden in dat er wordt gespeculeerd op de slechte hypotheken. Dit komt neer op gokken, en hij realiseert zich dus dat er wordt gegokt met de globale economie. Ook deze gewaarwording wordt erg sterk neergezet door Carell, en als kijker leef je mee met hem en voel je zijn druk op jouw schouders.
Op dat zelfde congres zien we ook de jonge investeerders Charlie Geller (John Magaro) en Jamie Shipley (Finn Wittrock) met hun buurman, de gelouterde maar gepensioneerde Ben Rickert (Brad Pitt). Zij kunnen eerst niet wachten met speculeren op de slechte hypotheken, maar naarmate de film vordert verandert dat in afgrijzen en proberen ze hun familie en de pers te waarschuwen, tevergeefs.
The Big Short Blu Ray review

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal

Allemaal goed en aardig, zo'n fictief werk over de crisis, maar wat moeten wij ermee? Helaas is het waar: The Big Short is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Er zijn dus mensen geweest die moedwillig de wereld economie hebben geruïneerd, 'gewoon' om geld voor zichzelf te verdienen. Dit geeft nog meer lading aan de film, en vanwege de sterke acteerprestaties wordt die lading alleen maar meer.
En het wordt nog gekker. Het allereerste beeld van de film, is een quote van een beroemd Amerikaan: Mark Twain.
Dit slaat natuurlijk terug op de CDO's, waarvan men dacht dat ze geen kwaad konden. Op het moment dat de quote zichtbaar was had je geen idee wat die betekende, maar toen Margot Robbie eenmaal had uitgelegd wat CDO's waren, werd een groot deel wat duidelijker. Dit lijkt niet op gekker worden, tot het einde van de film.
Want op het einde van de film, op het moment dat je al bijna niet meer oplet, wordt nog even doodleuk gemeld dat de CDO's, zijn gereïncarneerd. En wel in de vorm van bespoke tranche oppurtunity. Wij waren meteen weer bij de les en were left in awe, in de negatieve zin van het woord. Over sterke uitsmijters gesproken!
The Big Short Blu Ray review

The Big Short Blu Ray review - Uitmuntend drama

The Big Short is samen met The Wolf Of Wall Street en Margin Call één van de beste films die zich afspelen in het economische spectrum van de afgelopen 15 jaar. Het ijzersterke acteerwerk, het grote probleem dat luchtig en begrijpelijk wordt overgebracht, de beste uitsmijter die wij in jaren hebben gezien en de gewaarwording van het feit dat de gehele wereldeconomie op instorten staat: het maakt The Big Short tot een absolute must-watch.
Cijfer: 9.5