Telltale Batman Game Episode 1 Review - Realm of Shadows

zaterdag, 06 augustus 2016 om 13:06
Hoe zou jij je gedragen als Batman? Dat is vast door de hoofden van ontwikkelaars bij Telltale Games gegaan. In episode 1 Realm of Shadows jaag jij als Batman op een bekende slechterik en moet je omgaan met demonen uit het verleden.
Als je denkt aan narratieve verhalen waarbij keuzes belangrijk zijn, dan kom je al snel uit bij Telltale spellen. De ontwikkelaar heeft flink wat successen afgeleverd de laatste jaar met als hoogtepunten The Walking Dead (met name seizoen 1), The Wolf Among Us en Tales from the Borderlands. Na het wat schattige zijpad van Minecraft Story Mode (dat nog loopt) is het nu tijd voor keiharde actie.

Actie voelt nep

Immers kun je geen vrolijke game over Batman maken, want de vleermuisman staat continu oog in oog met vijanden, moet een dubbelleven leiden als Bruce Wayne en verder is Gotham City niet een al te vrolijke stad meer. Het kleurpalet is dan ook veranderd van vrolijke kindertekening (Minecraft Story Mode) naar grauwe harde tinten blauw en grijs.
In Episode 1 Realm of Shadows zit je al snel in de actie, al moet actie eigenlijk als ‘actie’ worden vertaald. Telltale games staat erom bekend haar games vol te proppen met quick-time events waarbij de speler op het juiste momenten een gevraagde knop, of knoppen moet indrukken. Dat gebeurt nu ook.
Waar het bij andere Telltale games goed aanvoelt, is dat helaas bij Batman meteen niet het geval. Het voelt niet lekker om middenin een gevecht knoppen te moeten timen, want de actie voelt té ver weg. Je kijkt naar de handelingen die Batman uitvoert, terwijl je na de Warner Bros. Batman games allang weet hoe goed het voelt om zélf die handelingen uit te voeren.
Telltale Batman game episode 1 <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201608/t/.jpg" />

Niveau wordt gaandeweg beter

Daarbij wil Telltale duidelijk te veel. De quick-time events lijken sneller uitgevoerd te moeten worden dan in voorgaande games en het in moeten drukken van twee knoppen op hetzelfde moment werkt niet lekker. In Michonne probeerde Telltale ook al om snel meerdere handelingen achter elkaar uit te laten voeren, maar voor zelfs de doorgewinterde Telltale speler is het te veel van het goede. Het werkt niet. En ook nu werkt het niet. Het doet afbreuk aan de ervaring en de actie. Het begin van Realm of Shadows is daardoor dan ook matig.
Gelukkig wordt het niveau van de episode gaandeweg (je bent een uur en drie kwartier bezig) beter. De dialogen die je voert zijn tof waarbij je continu jezelf de vraag moet stellen: wat voor speler wil je zijn en hoe wil je je vijanden te grazen nemen? Schakel jij bijvoorbeeld de hulp in van journalist Vicki Vale om de media een belangrijke rol te laten vervullen om Gotham City weer een positief imago te geven of doe je het geheel op eigen manier? En hoe sterft die ene vijand: bruut, of toch anders?
Telltale Batman game episode 1 Review.

Interessant verhaal met tof puzzelaspect

Met het narratieve aspect van episode 1 zit het wel goed en nadat je de game uitgespeeld hebt, wil je de game meteen opstarten om opnieuw te doorlopen, maar dan om andere keuzes te maken. Het belangrijkste kenmerk van Telltale staat dus als een huis, waarbij de verdienste van stemacteur Troy Baker als Bruce Wayne niet vergeten mag worden. Baker heeft zijn stem al voor heel wat games verleend, met als hoogtepunt Joel in de verhalende game The Last of Us.
Wat verder zeer goed is uitgewerkt in deze epsiode is het puzzelaspect. Geregeld zul je je een ware detective voelen waarbij je op een plaats delict clues aan elkaar moet verbinden. Het is een aspect dat we nog niet eerder op zo’n manier hebben gezien in Telltale games en het past ontzettend goed in de Batman serie. De game laat je nadenken over wat er precies gebeurd is op een plek waardoor je je heel eventjes echt Batman waant. Missie geslaagd daarin!
Ook op een later stuk in de eerste episode zit er een zeer toffe scene waarbij je al puzzelend toewerkt naar een actievol moment waarbij heel wat vijanden doodgaan. Al kleeft er toch een klein beetje die nasmaak die je aan het begin ook al had. Want nergens vecht je écht zelf.
Telltale Batman game episode 1 Review

Smaakt naar meer, maar minder QTE's aub!

Toch heb je aan het einde onmiddellijk het gevoel dat je door wilt spelen met episode 2, die een aantal weken op zich laat wachten. Episode 1 is degelijk neergezet en smaakt dus naar meer. Het is alleen te hopen dat Telltale zich met name stort op het narratieve aspect en de actie iets meer naar de achtergrond verplaatst, want de quick-time events zijn nu al stiervervelend en passen niet bij Batman.