HORI Tactical Assault Commander 4 Review - PC gaming op je PS4

dinsdag, 28 maart 2017 om 10:06
Dat er toetsenborden en muizen voor de PlayStation gemaakt worden is geen nieuws, maar de HORI Tactical Assault Commander 4 is dat wel. In deze Tactical Assault Commander 4 review bekijken wij of de toekomst van consolegaming op het punt staat om te veranderen, of juist niet!
Bij het ontvangen van het pakketje gaat ons hartslag tekeer, eindelijk een ‘official licensed product’ voor de PlayStation 3 en 4 dat bestaat uit een KeyPad en muis controller. Het bijzondere uiterlijk gecombineerd met LED backlight zorgt ervoor dat je je meteen een professionele PC gamer voelt, terwijl je het apparaat toch echt aansluit op de PlayStation. Sporen van PlayStation zijn wel terug te vinden, want zo heeft HORI de PlayStation Home knop toegevoegd en de Touch Pad, waardoor er eigenlijk geen functies verloren gaan.
Tactical Assault Commander 4 Review

Gemaakt om te domineren

Hoe fijn het ook kan zijn om bepaalde games met een controller te spelen (zoals FIFA), ligt het bij sommige genres anders en kan je met een controller nooit de precisie van een muis behalen. Voornamelijk in het first-person shooter (FPS) genre is de muis dominant en dat biedt voor de Tactical Assault Commander 4 een hoop mogelijkheden. De HORI Tactical Assault Commander 4 wordt geleverd met een KeyPad (half toetsenbord) en een muis. Als je al een hardcore gaming muis in huis hebt is er geen probleem, aangezien je de muis gewoon via USB kunt aansluiten.
Een fijne toevoeging die veel muizen tegenwoordig al hebben en dus ook de muis die meegeleverd wordt, is het feit dat je eenvoudig de DPI kunt veranderen in stappen van 600 tot 3200. De linkermuisknop is om te schieten en de rechtermuisknop is om te richten. Daarnaast kan je met de scrollknop knifen en de toetsen aan de zijkant zijn goed voor L1 en R1.
Een aspect dat niet vergeten mag worden, is dat wanneer je met de HORI Tactical Assault Commander 4 aan de slag wilt gaan, je natuurlijk wel een bureau of plateau moet hebben om het toetsenbord en muis op neer te zetten (vergeet geen muismat!). Eenvoudig gamen op de bank zit er niet bij, maar aan een bureau of in een fauteuil met plank of schoottafel is het prima te doen. Daarnaast heeft de Tactical Assault Commander 4 een lange USB-kabel van ongeveer 3 meter, waardoor je niet te dicht op het scherm hoeft te zitten. Om de HORI Tactical Assault Commander 4 te reviewen hebben wij FPS-games uit de kast gehaald, waaronder Borderlands, Call of Duty Infinite Warfare, Call of Duty Black Ops 3 en Battlefield 1.
Tactical Assault Commander 4 Review

Eenvoudig aan te passen

Voordat wij verder ingaan op de gespeelde games en onze ervaring met de muis, duiken wij in het grootste pluspunt van de HORI Tactical Assault Commander 4, namelijk het toetsenbord. Het toetsenbord voelt heerlijk aan en de knoppen zijn eenvoudig te gebruiken met toelichting per knop.
Een aantal goede toevoegingen aan het toetsenbord zijn de quick, snipe en walk knoppen. Ieder spreekt eigenlijk voor zich. Zo kan je met de quick toets sneller met de muis draaien en met de snipe toets juist minder snel draaien, zodat je beter kan richten tijdens het snipen. De toetsen werken goed en doen waarvoor ze gemaakt zijn.
Ben je het niet eens met de indeling van de knoppen en wil je ze graag anders indelen? Dan kan dat via het adjust en assign knopje aan de rechterkant van het toetsenbord. Heb je voor een andere game een andere indeling van je toetsenbord nodig? Dan kan je ook nog een profiel selecteren dat je van tevoren ingesteld hebt via de assign en adjust toets.
Tactical Assault Commander 4 Review

Alles draait om precisie

Leuk dat je zoveel knoppen kunt aanpassen, maar hoe werkt de muis nou eigenlijk? Aangezien de muis het belangrijkste onderdeel is voor gamers om goed te kunnen richten, zijn wij eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld. Wanneer je als pc-gamer of consolegamer verwacht een ware pc-ervaring te krijgen waarmee je de precisie overneemt die je gewend bent, kan je aardig teleurgesteld raken.
De muis werkt namelijk matig. Bij elke muisbeweging varieert de snelheid waarmee je draait of richt. De ene keer werkt het perfect en de andere keer kan je gewoon niet snel genoeg op een vijand richten, terwijl dat een aantal seconden ervoor wel nog werkte. Je krijgt als het ware het gevoel dat de console je hand tegenwerkt en denkt dat je veel sneller wilt draaien dan dat de PlayStation 4 aankan.
Zelfs na het uitzetten van aim assist en het verhogen van de in-game sensitivity (wat wel hielp bij de snelheid) was er nog geen verandering waargenomen. Je krijgt het gevoel alsof je muis lag heeft, terwijl het beeld gewoon perfect doorloopt. Het ene moment werkt de HORI Tactical Assault Commander 4 perfect en het andere moment niet, waardoor je vaak gefrustreerd in de goot eindigt.
Tactical Assault Commander 4 Review

Nog niet perfect, maar biedt mogelijkheden

Het geeft een raar gevoel om met een toetsenbord en muis op de PlayStation 4 te gamen en voor FPS-fans kan het de mogelijkheid bieden om beter te worden en je naar een hoger niveau te tillen. Alleen moet de combinatie van toetsenbord en muis dan wel werken zoals je verwacht. Nu komt het toetsenbord er zonder kleerscheuren vanaf en zien wij daar absoluut mogelijkheden in, maar de muis is nog niet goed genoeg.
Ervaren gamers die het toetsenbord en muis dagelijks gebruiken, zullen misschien gewend kunnen raken aan de lag van de muis, maar casual gamers zullen zich eerder irriteren. Aan HORI hebben wij als advies om zich verder te ontwikkelen en samen te werken met Sony om het optimale uit de muis te halen, want daar zien wij ook echt mogelijkheden in. Want voor een prijskaartje van € 99,99 willen wij natuurlijk wel een update waardoor de muis vlekkeloos gaat werken!