Super Bomberman R Review - Ouderwets knallen?
Bomberman, wie kent het niet? De eerste game in de lange reeks stamt uit 1983 en heeft sindsdien vele vervolgen gekend. Ontwikkelaar Hudson Soft bestaat sinds 2012 echter niet meer en is nu onderdeel van Konami. Het leverde een nieuwe Bomberman-game op, genaamd Super Bomberman R op de Switch. Hoe die is, lees je in de Super Bomberman R review.
Bij titels als Pac-Man of Pong wordt al snel de volgende vraag gesteld: hoe vernieuwt een ontwikkelaar zich zo dat de game niet bijna hetzelfde aanvoelt als de voorganger? Iets wat natuurlijk ook geldt voor Bomberman. Het koddige kereltje moet namelijk door diverse soorten doolhoven rennen en bommen planten om muren plat te krijgen en vijanden uit te schakelen, om zo het level te voltooien. Hoe blijft dit principe verfrissend?
Prioriteiten zijn duidelijk
Een vraagstuk wat je natuurlijk bezig blijft houden als je game hebt opgestart. Vanaf dan is het eigenlijk al duidelijk waar Konami haar pijlen op richt: de multiplayer. Deze staat fier bovenaan gemeld. Op de vraag waarom, wordt al snel antwoord gegeven. De singleplayer modus stelt namelijk ontzettend teleur en weet eigenlijk geen enkel moment te boeien.
Het verhaal van Super Bomberman R is buitengewoon vergeetachtig en al snel weet je niet meer waarom je nu als Bomberman op een planeet loopt. In totaal zijn er vijf planeten, die elk bestaan uit acht stages, waarna je nog een duel hebt tegen een AI personage en daarna een eindbaasgevecht. De stages zijn binnen luttele minuten te behalen, waarna een tof eindbaasgevecht volgt. Deze behoren dan ook tot de hoogtepunten van Super Bomberman R.
Helaas zijn die verschillende levels een stuk minder tof. De meeste gaan uit van de oude Bomberman principes: blaas alle vijanden op of overleef minstens zoveel minuten. Die zijn prima te doen, maar er zitten ook uitdagingen bij die een stuk minder leuk zijn. Zo moet je soms gestrande NPC’s oppikken en die naar een rendez-vous-punt brengen. De AI van deze NPC’s is echter zo dramatisch, dat ze vaker in je bom blasts lopen dan dat ze het niet doen. En dan mag je weer opnieuw beginnen.
Klassieke actie
Natuurlijk draait Super Bomberman R om die diverse bom blasts en het uitschakelen van je tegenstanders. De meeste gamers die ooit Bomberman hebben gespeeld, zullen dit voornamelijk in de multiplayer modus hebben gedaan, die ook bekendstaat om zijn snelle en hectische actie. Ook in Super Bomberman R is dat het geval.
De multiplayer kan op verschillende manieren worden gespeeld. Lokaal met de twee Joy-Cons op één Switch, op meerdere Switches, of online. Deze gevechten zorgen voor veel plezier, vooral als je met zijn tweeën tegenover elkaar zit met één Switch in het midden. Online multiplayer staat over het algemeen ook als een huis, al zit er een kleine vertraging in het doorgeven van je commando’s tot het moment waarop deze daadwerkelijk worden uitgevoerd op het scherm.
Lokaal kun je ook nog AI-personages toevoegen en ook hier is de AI belachelijk. Niet slecht, zoals in de story modus, maar belachelijk als in hoe goed ze zijn. De AI-karakters lijken wel volledige Bomberman-experts en weten precies waar ze bommen moeten plaatsen en waar ze zelf moeten staan, om altijd als winnaar uit het potje te komen. Een groot contrast met de singleplayer.
Game over?
Die singleplayer vereist bovendien een aantal gems. Met deze gems kun je personages aanschaffen, aanpassingen maken en multiplayer mappen kopen. Het probleem met deze eenheid is alleen dat ze ook bedoeld zijn voor je game over. Als je geen levens meer hebt, en ook niet genoeg gems, dan verlies je alles wat je hebt bereikt op een planeet. Een zweer zware straf, vooral als je dichtbij een eindbaasgevecht bent.
Dit zou geen probleem zijn als je levels opnieuw kon spelen om zo weer aan gems te komen, maar dit doet Super Bomberman R dus niet. Eerdere levels zijn niet opnieuw speelbaar, waardoor je al snel vast kan komen te zitten. Je enige mogelijkheid is op dat moment om multiplayer te gaan doen om dan weer enkele gems te verdienen en dan nog een poging te wagen. Maar het is onnodig veel moeite om verder te gaan met het verhaal.
Camerapositie overal en nergens
Bovendien is dat natuurlijk de formule van Bomberman. Levels spelen, het opblazen van vijanden om zo verder te gaan. Een concept wat natuurlijk al 35 jaar sterk is, maar na lange tijd kan gaan vervelen. Voeg daar bovendien het niet kinderachtige bedrag van 50 euro toe voor Super Bomberman R, en je vraagt je al snel af of dat het waard is.
De camera van Super Bomberman R is het trouwens absoluut niet waard, aangezien deze vaak niet boven de actie hangt, maar iets meer naar onderen gezakt is. Het zorgt ervoor dat je sommige tegenstanders en trappen niet bijster goed kan zien. Als een level verder ook iets groter wordt, dan blijft de camera nog steeds hangen aan het begin van het level. Probeer dan maar eens het onderscheid te maken aan het einde van een stage.
Doffe knal
Een klassieke Bomberman-game wordt natuurlijk vooral voor de multiplayer gespeeld en daarin stelt Super Bomberman R absoluut niet teleur. De game valt vooral tegen bij de singleplayer en bovendien is de camera vaker irritant dan behulpzaam. Dan kan een level wel een toffe eindbaas hebben, het redt helaas deze game niet. Bommen alom, maar uiteindelijk een doffe knal.