Steep X Games Review - De reden om terug te keren naar de piste?

woensdag, 26 december 2018 om 14:01
Lekker rondrennen in de sneeuw is zo vlak voor Kerst natuurlijk geen slecht idee. Dat moet Ubisoft ook gedacht hebben met de komst van nieuwe content voor haar winter-wondergame Steep. Met het thema X Games kun je je voorbereiden op de gekste stunts. De Steep X Games review vertelt je meer over dit nieuwe avontuur in de sneeuw.

Geen nieuw gebied, maar wel nieuwe trucs

Het is weer december en dat betekent dat de kou het land intrekt, de landschappen wit gekleurd worden door de sneeuw en dat de open haard aangaat. In het ideale plaatje in ieder geval, want de winter in Nederland is tot dusver nog erg matig. Gelukkig verlicht Ubisoft de frustratie enigszins door Steep een nieuwe dosis content te overhandigen.
De wintersportgame van twee jaar terug wordt nog steeds actief ondersteund door de ontwikkelaar en ditmaal is het tijd voor de X Games. In dit jaarlijkse evenement staan de meest extreme sporten centraal en het is nu aan jou om de winterse wereld te trotseren en de vetste tricks op je beeldscherm te toveren.
In tegenstelling tot de Olympic Games uitbreiding van vorig jaar voegt de X Games DLC geen nieuw gebied toe, maar moet je het doen met nieuwe uitdagingen in de bestaande levels. Disciplines als Big Air, SuperPipe en Slopestyle zijn wel aanwinsten binnen het bestaande rooster aan activiteiten. Die zijn zeker leuk, maar de X Games uitbreiding voelt vergeleken met voorgaande DLC toch een beetje beperkt aan.
steep x games review

Niet voor groentjes uitbesteed

Daarbij is het in het begin zelfs even zoeken waar je nou precies moet zijn om de nieuwe content te kunnen spelen. Het in-game Alaska gebergte heeft een X Games dorpje waar je terecht kunt om aan de slag te gaan. Een handige tip voor andere spelers die zich aan dit digitale sportavontuur wagen. Wie zich meldt, kan gelijk aan de slag. Ubisoft windt er geen doekjes om: Steep X Games is niet voor beginnelingen.
De game gaat er vanuit dat je al wat uren in de sneeuw hebt doorgebracht en dat je de basiskennis op zak hebt om mee te kunnen doen. Wie Steep dus voor het eerst oppakt, doet zich er beter aan om eerst met spreekwoordelijke zijwieltjes de andere content van de game te trotseren. Ben je dat punt voorbij, dan kun je aan de slag. Je krijgt een korte training over wat te doen bij alle nieuwe onderdelen, maar daarna dien je al snel alles zelf te regelen.
De kern van de X Games uitdagingen is het behalen van een zo hoog mogelijke score die je in twee runs kunt behalen. Daarbij heb je vaak een limiet wat betreft het aantal stunts dat je mag uitvoeren per run. Hoewel de disciplines op zich nieuw zijn, voelt het allemaal wel vertrouwd. Misschien net iets té vertrouwd. X Games voelt meer als een uitbreiding van hetgeen wat er al was dan een gloednieuwe ervaring binnen de wintersportgame die Steep is.
steep x games review

Niet zo uitgebreid als gehoopt

Daarbij kun je alle content als het een beetje meezit in een goede middag uitspelen. Een mager vooruitzicht als je je bedenkt dat de Olympic Games uitbreiding een gloednieuw gebied en een eigen verhaallijn met zich meebrengt. Voor de die hard Steep speler is X Games een welkome toevoeging, maar veel anderen zullen voor de kostprijs van 15 euro toch net iets meer hebben verwacht.
Dat neemt niet weg dat Steep nog steeds een hele goede wintersportgame is. En eigenlijk ook nog steeds de enige op de markt. Toegegeven, oude irritaties als het valsysteem zijn nog steeds aanwezig. Dat zit nou eenmaal in de kern van de titel ingebakken en haal je er niet zomaar uit. Maar afgezien van die paar punten die al in de originele Steep review zijn aangekaart, heb je hier een hele goede sportgame in handen.
De mensen die de Steep X Games bundel in de winkel zien liggen, moeten daarom niet schrikken van de bovenstaande alinea’s. De X Games zelf mogen dan wel niet het beste onderdeel zijn, maar de bundel in de winkel geeft ook toegang tot alle voorgaande DLC en natuurlijk alle content uit de basisgame. Een bundel waar je zo weken zoet mee bent om alles te voltooien.
steep x games review

Steep X Games Review - Niet de sterkste DLC voor de game

Voor iedereen die Steep nu, twee jaar na de originele release, in huis wil halen is dit het juiste moment. Een bundel met alle content voor een zachte prijs is iets wat niemand af kan slaan. Heb je al wat uurtjes in de digitale sneeuw opgepakt en hoop je met de X Games weer even vooruit te kunnen, dan kom je van een koude kermis thuis.
De komst van nieuwe uitdagingen is altijd welkom en de iets andere opzet qua puntensprokkeling is leuk, maar onderaan de streep haal je voor de 15 euro voor de losse uitbreiding helaas een wat magere uitbreiding in huis. Het is leuk voor erbij, maar met de X Games DLC alleen gaat Steep geen nieuwe sneeuw aanbiddende harten veroveren.