Star Trek Beyond Review (Blu-ray) - Een nieuwe reis

vrijdag, 16 december 2016 om 12:09
Star Trek Beyond is inmiddels uit op DVD en Blu-ray. De film deed het niet heel goed in de bioscoop, vanwege een wat ongelukkige release die tegelijk viel met andere zomerblockbusters als Suicide Squad en Jason Bourne. In onze Star Trek Beyond review lees je of de Blu-ray versie redding kan bieden!
Star Trek Beyond is alweer de derde film in de Star Trek reboot filmreeks, als opvolger van Star Trek uit 2009 en Into Darkness uit 2013. In totaal is het echter de dertiende Star Trek film in de franchise.
In Beyond keren we terug naar de USS Enterprise, die inmiddels al ruim drie jaar van haar vijf jaar durende missie er op heeft zitten. De missie is om nieuwe levensvormen te zoeken en hier diplomatieke banden mee op te zetten. Maar, wanneer je al jarenlang op hetzelfde schip leeft, gaat dit uiteindelijk wat vervelen. De crew, maar met name Captain Kirk, is het eigenlijk een beetje zat en hij vraagt zich dan ook af wat het precies is, dat ze eigenlijk proberen te bereiken.
star trek beyond review

Twijfels en motivatieproblemen

Wanneer de USS Enterprise in de intergalactische haven genaamd Yorktown een stop maakt om opnieuw te bevoorraaden, geeft Kirk dan ook aan interesse te hebben in een positie op deze haven en draagt hij Commander Spock voor om hem te vervangen. Wat hij echter niet weet, is dat Spock juist ook twijfels heeft over zijn eigen positie en eigenlijk Starfleet wil verlaten. Deze wisselwerking is een onderliggend thema in de film en keert dan ook meerdere malen terug.
Yorktown wordt opgeschrikt door een onbekend schip, dat een noodoproep uitzendt. Aan boord is een vrouwelijke alien die hulp nodig heeft: haar schip raakte de weg kwijt in de nebula en stortte neer op een nabije planeet. Hoewel het hier om onbekend gebied gaat, schiet de Enterprise te hulp.
Maar wanneer het schip in de nebula aankomt, wordt het aangevallen door een vijandelijke zwerm. De Enterprise is hier niet voor uitgerust en kan dus eigenlijk niks doen om zich te verweren. Tot overmaat van ramp werkt de warpaandrijving niet, dus kunnen ze ook niet vluchten! Terwijl het schip steeds meer schade oploopt, komen de vijanden ook nog eens aan boord, onder leiding van bad guy Krall.
Hij is op zoek naar de Abronath, een artefact dat zich op de Enterprise bevindt. Dit heeft natuurlijk een groots gevecht tot gevolg en Krall geeft hierop het bevel om het schip door midden te breken: de Enterprise stort neer op de onbekende planeet en de escape pods met de crew erin worden meegenomen door de vijandige zwerm...
star trek beyond review

Beeldschoon

Wat meteen opvalt tijdens het kijken van Star Trek Beyond, zijn de geweldige special effects. Deze zijn werkelijk prachtig, van de ruimtegevechten met grote explosies, de lichtkogels die om je oren vliegen en de vijandige aliens tot de omgevingen waar de crew zich gedurende het verloop van de film in bevindt.
Neem als voorbeeld de Starbase Yorktown. Deze 'gigantische sneeuwbal midden in de ruimte' (zoals beschreven door McCoy) ziet er echt prachtig uit. Wil je er een beeld bij hebben, dan kan je het beste denken aan The Citadel uit de Mass Effect games: daar heeft deze sterrenbasis namelijk wel wat van weg.
Ook de eerder genoemde scène in de ruimte, waarbij de USS Enterprise totaal vernield werd door de vijandige zwerm, zag er hartverscheurend prachtig uit. Op visueel vlak is de film dan ook om door een ringetje te halen en op audieel vlak kunnen we eigenlijk hetzelfde zeggen. De prachtige muzikale begeleiding maakt de ervaring extra sterk, neem bijvoorbeeld het moment waarop Captain Kirk het schip achterlaat. Door een combinatie van prachtige visuals en sterke muziek krijgt de scène nog net wat extra lading.
star trek beyond review

Sterk presterende cast

Niet alleen de hoogstaande visuele en audiele aspecten tillen de film naar een hoger niveau, ook de cast levert een knap staaltje werk af. Je merkt echt dat eigenlijk elke acteur of actrice goed in zijn of haar rol zit en dat geldt al helemaal voor de hoofdpersonages Captain Kirk (Chris Pine), Commander Spock (Zachary Quinto), Sulu (John Cho), Scotty (Simon Pegg) en Dr. McCoy (Karl Urban).
Al vanaf de allereerste scène doet Beyond bovendien vrij komisch aan. Zeker de interacties tussen droogkloten Spock en McCoy leveren veel grappige momenten op. Hetzelfde geldt voor de rol van Scotty, die op geweldige manier ingevuld wordt door Simon Pegg: hij is vaak bron van hilariteit. Op enkele momenten echter wordt de humor net even wat te geforceerd en doet deze wat flauw aan, maar gelukkig maken de vele andere momenten, die wel echt komisch zijn, het grotendeels weer goed.

Actie, actie, actie!

Star Trek Beyond is eigenlijk één grote bak aan actie. Gelukkig maar dat deze scènes (mede dankzij de eerdergenoemde toffe visuals en muziek) tiptop in orde zijn. De vele actievolle scènes zorgen ervoor dat je interesse steeds vastgehouden wordt en je eigenlijk niet weg wil kijken.
Dit kunnen we helaas niet zeggen van het verhaal. An sich is er niet zoveel mis met de verhaallijn, maar we krijgen er een beetje het 'dertien in een dozijn' gevoel van. Een soortgelijk verhaal kennen we nu inmiddels al wel en hetzelfde geldt voor de 'onthullingen' die op het einde van de film plaatsvinden. Op originaliteit scoort Beyond dus niet heel veel punten.
star trek beyond review

Enorm veel extra's

De Blu-ray versie van Star Trek Beyond bevat een grote dosis aan extra's. Met maar liefst 11 special features kan je kijkplezier nog een heel stuk uitgebreid worden. De extra's bestaan uit features met de filmmakers en de cast. Deze extra's bieden een kijkje achter de schermen en bespreken zaken als de verhaallijn (Beyond The Darkness), de aanval op de USS Enterprise (Enterprise Takedown), de bad guy Krall (A Warped Sense Of Revenge), de filmsets (Exploring Strange New Worlds) en de special effects waarmee meer dan 50 alienrassen werden vormgegeven (New Life, New Civilizations). Ook zijn de nodige bloopers en verwijderde scènes aanwezig.
Op een wat serieuzere noot is het waard te vermelden dat de film wordt opgedragen aan Anton Yelchin (hij vertolkte de rol van Chekov), die een maand voordat de film uitkwam ten overlijden kwam en aan Leonard Nimoy (Commander Spock uit de televisieserie en de oudere films), die tijdens de pre-productie van de film overleed. Dit is een mooi eerbetoon aan de mannen en ook in de extra's zien we dit terug: zo is er een special feature gewijd aan de acteurs, genaamd For Leonard and Anton.
star trek beyond review

Star Trek Beyond Review - Prachtig vormgegeven actie

Star Trek Beyond biedt liefhebbers van sci-fi een geweldige twee uur, die gevuld zijn met knallende actie. Deze actie is prachtig visueel vormgegeven en de sterke muzikale begeleiding zorgt ervoor dat het geheel een extra lading krijgt. De film is bovendien vrij komisch, maar slaat op sommige momenten net iets door waardoor het een tikkeltje flauw wordt.
De Blu-ray versie van de film bevat maar liefst 11 extra's, waardoor je zo een uur verder bent. Nu mag de film dan qua verhaallijn niet veel punten scoren, gelukkig maken de prachtige omgevingen en de toffe actie- en vechtscènes een hele hoop goed.