RE7 Banned Footage Vol. 1 Review - Drie nieuwe nachtmerries

zaterdag, 25 februari 2017 om 11:05
Resident Evil 7 is al even uit, maar na een week verscheen de eerste extra content al in de vorm van Banned Footage Vol. 1. Deze content wordt gepresenteerd als in het landhuis gevonden videobanden, waar je knarsetandend doorheen mag spelen. In deze RE7 Banned Footage Vol. 1 review lees je of de content ook echt wat toevoegt.
Resident Evil 7 werd door ons laaiend enthousiast ontvangen en in de Resident Evil 7 Review beloond met een dikke 8,8. Wij en veel gamers met ons hebben het Baker landhuis al binnenstebuiten gekeerd en zijn daarmee begonnen toen de eerste demo van Resident Evil 7 verscheen. In die demo ging een cameraploeg het landhuis binnen, met alle gevolgen van dien. Onder de aanwezigen destijds was Clancy, die nu terugkeert in de Banned Footage Vol. 1 content.
RE7 Banned Footage Vol. 1 Review

Escape Room

De content bestaat uit drie onderdelen, waarvan eentje, genaamd Bedroom, op een escape room lijkt. Je kruipt in de huid van Clancy die in het Baker landhuis in een slaapkamer gevangen zit. Het doel is om uit die kamer te ontsnappen, maar dat is nog niet zo gemakkelijk. De slaapkamer zit namelijk vol met puzzels, maar gelukkig ook aanwijzingen over een mogelijke manier om te ontsnappen.
Het is aan jou om deze puzzels op te lossen en uiteindelijk de benen te nemen. Maar zorg ervoor dat je niet gepakt wordt! Marguerite Baker houdt de kamer namelijk in de gaten en ziet elke afwijking vrijwel direct. Hangt er een lijstje scheef of laat je iets open staan, dan ben je de pineut. Ook als je te veel geluid maakt in de kamer, komt mevrouw Baker binnenstormen.
Natuurlijk komt ze niet alleen dan kijken, maar ook tussendoor kan ze binnen komen vallen. Je moet dus zowel puzzelen als goed opletten dat Ma Baker je niet doorheeft. Deze modus is bijzonder spannend, maar kent een flink nadeel. Het is maar één level, wat eigenlijk na het behalen geen enkele herspeelbaarheid kent.
RE7 Banned Footage Vol. 1 Review

Roguelike ervaring

Gelukkig kent de tien euro kostende content (die overigens wel in de Season Pass zit) meer dan alleen een slaapkamer. Je kunt je namelijk ook wagen aan de Ethan Must Die modus, die je in een soort roguelike Resident Evil avontuur plaatst. Je doel is om door een level heen te komen waarbij een aantal voorwerpen steeds op een willekeurige manier geplaatst worden.
Je hebt dus iedere keer als je dit speelt een iets andere ervaring, maar dood is dood. En dat voelt soms wel heel oneerlijk. Zeker wanneer je bijvoorbeeld de ene keer alleen maar een mes tot je beschikking hebt, terwijl er een andere keer een dik vuurwapen in je schoot geworpen wordt. De drang om meteen te herstarten is dan ook groot.
De Ethan Must Die modus is an sich een leuke toevoeging, maar onder aan de streep is juist die willekeur hetgeen wat je doet afhaken na een paar keer spelen. En dat is jammer. Maar het beste wat Capcom in de Banned Footage Vol. 1 content heeft toegevoegd is de derde toevoeging; Nightmare.
RE7 Banned Footage Vol. 1 Review

Nachtmerrie als beste toevoeging

Deze modus laat je weer in de huid van Clancy kruipen, die we kennen uit de Beginning Hour demo. En dit keer is hij niet in de slaapkamer opgesloten, maar heeft de familie Baker hem de kelder in gegooid. In deze ruimte onder het Baker landhuis zitten onder andere de Molded vijanden die jij natuurlijk uit de weg moet ruimen. Het doel is om vijf hordes van de vijanden af te slaan met de wapens die je in de kelder tegenkomt.
Alle wapens uit de Resident Evil 7 verhaallijn zijn te vinden, maar daar moet je wel wat voor doen. Je moet de wapens vrijspelen door scrap te verzamelen. Dit krijg je weer door vijanden te verslaan, maar in de kelder staat ook een aantal machines die scrap geven. En als je genoeg scrap hebt kun je bijvoorbeeld een pistool, een shotgun of een granaatwerper kopen.
Maar je kunt ook voor upgrades kiezen van je bestaande arsenaal of een val in het level activeren. En steeds als je de modus uitspeelt, krijg je weer nieuwe spulletjes en speel je hogere moeilijkheidsgraden vrij. De Nightmare modus is een beetje gepikt van de Call of Duty Zombies modus, waarbij je eigenlijk hetzelfde doet, maar nu dus geheel in Resident Evil 7 stijl en, helaas, in je eentje.
RE7 Banned Footage Vol. 1 Review

Wat teleurstellend als pakket

Jammer genoeg kun je deze modus dus niet met je vrienden spelen, maar desondanks is alleen die laatste modus het al waard om je tientje aan te besteden. Bedroom is zeker ook leuk om een keer doorheen te spelen of om een vriend te laten ploeteren in die slaapkamer, maar net als de Ethan Must Die modus ben je daar snel klaar mee.
Al met al is Banned Footage Vol. 1 als pakket een beetje teleurstellend. Twee van de drie toevoegingen laten vooral op het gebied van herspeelbaarheid te wensen over. Maar de beste modus komt, zoals het Resident Evil 7 betaamt, in de vorm van een nachtmerrie!