Razer Naga Epic Chroma Review - Dodelijk scherpe MMO muis

zondag, 19 april 2015 om 10:00
Aangezien eSports steeds groter wordt is het onvermijdelijk dat game muizen en headsets gigant Razer nieuwe producten blijft uit brengen. Ditmaal heeft Razer zich gericht op de MMO gamers door snelle maar ook functionele gaming muis te ontwikkelen met de naam Razer Naga Epic Chroma! Ja, het is een mond vol, maar dan heb je ook wat.
Razer is al een aantal jaren gamers aan het voorzien van bewapening tegen andere gamers. De supersnelle muizen, keyboards en headset kenmerken zich door strakke designs, LED verlichting en legendarische namen. Weet Razer ditmaal de gamers te verrassen met een nieuwe, strakke en legendarische MMO gaming muis?
Razer Naga Epic Chroma <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201504/razer-naga-epic-chroma-1429086243.jpg" />

Breedst in de breedste zin

Razer wil met de Razer Naga Epic Chroma de MMO markt veroveren door een breed aanbod in opties aan te bieden. Naast de 12 knoppen op de zijkant zijn er 5 fysieke knoppen bovenop, waaronder de linker en rechter muisknop, twee knoppen onder de scrol wiel en de scrol wiel zelf. De aantal knoppen zijn eventueel te vermenigvuldigen door combinaties met ctrl, alt of shift. MMO games zullen nooit meer hetzelfde zijn.
De 19 programmeerbare knoppen, werken uitstekend en zijn erg gevoelig. Voornamelijk in MMO games zijn deze knoppen dus uiterst handig en kunnen beslissend zijn in kritieke momenten. Omdat de knoppen gevoelig zijn en de duim precies op de knoppen ligt werd naast het gamen weleens een knop ingedrukt die niet ingedrukt moest worden. De knoppen zijn goed afgewerkt en hebben allemaal net een wat andere vorm waardoor de duim bij alle knoppen kan komen en duidelijk onderscheid maakt tussen de verschillende knoppen.
Razer Naga Epic Chroma review

Razer Naga Epic Chroma verdient zijn eigen plekje

De charging dock werkt praktisch door middel van een magneet en pasvorm. De Razer Naga Epic Chroma kan simpel vanaf de bovenkant in de oplader glijden en wordt vastgehouden door een magneet. De oplader en Razer Naga Epic Chroma hebben hierbij een strakke uitstraling en stralen eenheid uit. De pasvorm is simpelweg perfect.
Een ander groot pluspunt is het feit dat de charging dock vastgeplakt kan worden op een oppervlakte. Afhankelijk van de positie van de desktop of laptop kan de Razer Naga Epic Chroma charging dock simpel verbonden worden via een USB poort. De kabel is erg lang(2.1m) en is van verstevigd gevlochten vezeldraad gemaakt, wat niet alleen een mooiere en kwalitatieve uitstraling heeft maar gaat ook langer mee gaat. De kabel kan ook verbonden worden aan de muis wanneer deze leeg is, zodat er gewoon door gegamed kan worden.
Razer Naga Epic Chroma review

Size does matter

De muis is redelijk aan de grote kant maar valt daardoor wel uitstekend in de hand. Aan de rechter zijkant is een kleine rubberen oppervlakte toegevoegd voor extra grip. Ook de gliders aan de onderkant zijn praktisch geplaatst en zorgen voor een soepele beweging over de muismat. Opvallend is dat bij de gliders een dun randje zit waar veel stof wordt opgevangen, dit hindert niet in de bewegingen maar ziet er niet netjes uit.
De 4G laser sensor van de Razer Naga Epic Chroma ligt erg hoog en heeft een DPI van 8200. Dit is gelukkig allemaal instelbaar. Omdat de muis gemaakt is voor MMO games zijn veel opties instelbaar door middel van de Razer Synapse software, waarbij de in-game configurator enkel voor Windows is. Opvallend is dat er een registratie verplicht is om de volledige software te gebruiken.
Razer Naga Epic Chroma review

Genoeg keuze

De registratie zorgt ervoor dat er één account gemaakt moet worden bij Razer, wat als minpunt gezien kan worden. Echter is het voordeel dat door middel van de Razer Cloud de instellingen gesynchroniseerd kunnen worden en altijd opgeslagen zijn. De software is erg uitgebreid en geeft de gebruiker mogelijkheden om profielen voor specifieke games te creëren, knoppen aan te passen, DPI te veranderen, batterij status te controleren, add-ons voor games installeren en stats aflezen.
De Razer software beschikt namelijk over uitgebreide statistieken waarbij afgelezen kan worden hoeveel clicks er gemaakt zijn, hoeveel afstand je met de muis aflegt en hoe vaak de scroll knop of andere knoppen gebruikt zijn. Deze statistieken zijn afleesbaar per dag, afgelopen week, maand, maar ook voor de laatste gamesessie. Omdat Razer Synapse games herkent, kan er ook per gamesessie gekeken worden. Daarbij kan er gekeken worden waar er precies op het scherm geklikt wordt, wat uiteindelijk grappig is, maar wel alleen relevant is voor professionele gamers die beter willen worden.
Razer Naga Epic Chroma Review

Opvallend

Naast de statistieken zijn ook de LED functies opvallend en grappig. Door middel van de software kunnen er verschillende kleuren per knop ingesteld worden. De Razer Naga Epic Chroma beschikt over maar liefst 16,8 miljoen kleuren combinaties door middel van de RGB opties. Opvallend is dat het Razer logo geen LED verlichting heeft en een beetje teleurstellend is.
Razer Naga Epic Chroma Review

Dodelijk scherpe gaming muis

De Razer Naga Epic Chroma kan gezien worden als een dodelijk scherpe MMO gaming muis. De vele knoppen combinaties, soepele bewegingen en uitgebreide software maken de muis net wat beter dan de concurrentie. Ondanks dat er gewend moet worden aan de ligging van de muis is de pasvorm uitstekend en is de Razer Naga Epic Chroma van kwalitatief goed materiaal gemaakt. Shooters worden niet aangeraden met deze Razer, maar gelukkig zijn daar genoeg andere Razer keuzes voor.
De Razer Naga Epic Chroma is echter wel een duur grapje en heeft wat kleine puntjes die simpel opgelost hadden kunnen worden. Zo is het Razer logo niet verlicht en had de registratie als optie gegeven moeten worden. Echter is de muis kwalitatief zo goed dat de minpunten al gauw vergeten worden. Voor de echte MMO gamers is deze draadloze, maar ook bedrade muis een juweeltje in zowel design en prestaties, maar de skills van de gamer tellen echter ook mee!