Puyo Puyo Tetris Review - De ultieme puzzeluitdaging?

maandag, 24 april 2017 om 18:00
Puzzelfans kunnen weer aan de slag met hun favoriete blokjes: Tetrominos. In Puyo Puyo Tetris wordt het één en ander gesleuteld aan dit bekende concept. De vraag is dan ook of dit spel voor iedere puzzelfan interessant blijft. Je leest het in deze Puyo Puyo Tetris review.
Tetris bestaat al jaren. Het is al op zo’n beetje elke console en handheld verschenen die je je kunt bedenken en verschillende generaties hebben dit puzzelspelletje al gespeeld. Nu wordt dit bekende spel gecombineerd met Puyo Puyo. Dit laatste puzzelspel is daarentegen in het Westen veel minder bekend. Misschien dat je de gameplay herkent van Dr. Robotnik Mean Bean Machine, een game gebaseerd op de bekende Sonic schurk.
In Puyo Puyo doe je iets wat enigszins op Tetris lijkt. Ook hier valt er van alles uit de lucht, daarentegen gaat het hier niet om blokjes in verschillende vormen, maar een koppeltje van twee bolletjes die beiden een bepaalde kleur hebben. Deze bolletjes Puyo, poffen wanneer vier van dezelfde kleur naast elkaar worden neergelegd. Je probeert zoveel mogelijk Puyo te laten klappen, want des te meer je er laat klappen, des te meer punten dit oplevert.
Puyo Puyo Tetris Review

Verhaal gepresenteerd via dialogen

Een van de spelmodi van Puyo Puyo Tetris de Adventure Mode. Dit is een modus waarin je verschillende levels speelt, die aan elkaar zijn gevlochten door middel van een verhaal. Dit verhaal wordt verteld aan de hand van personages uit twee dimensies: de dimensie van Tetris en de dimensie van Puyo Puyo. Het hele verhaal wordt duidelijk aan de hand van dialogen.
Die dialogen vormen in het begin een welkome afwisseling tussen de levels door. Alhoewel het even wennen is dat Tetris een verhaal kent, wordt het allemaal erg leuk gepresenteerd. Zo zijn er verschillende anime-achtige personages, die vervolgens van voice-acting worden voorzien. Deze voice-acting komt veelmalig terug in de levels.
In de Adventure Mode maak je goed kennis met de vele mogelijkheden van dit spel. Zo doorloop je verschillende werelden en binnen deze werelden wordt er een variatie aan gameplay aangeboden. Waar je in het ene level langer een Tetris-level moet overleven dan je tegenstander, ben je in een ander level weer bezig om Puyo Puyo Chains te behalen.
Puyo Puyo Tetris Review

Zeker uitdagend

Je wordt dan gelukkig ook uitgedaagd om de verschillende levels meerdere keren uit te proberen, door de aanwezigheid van een simpel ranking systeem. Zo kun je 1 tot 3 sterren krijgen voor het voltooien van een level. Van tevoren is bekend wat je moet doen voor het behalen van een 3-sterren rank. Je rang hangt veelvuldig samen met de score die je binnen een level weet te behalen.
Soms worden de Adventure levels zeer pittig, zeker wanneer je verder in het spel komt. Als je tegenstander een paar goede combo’s weet te maken in Tetris, zit jouw scherm zo vol met extra blokken die je Tetrominos omhoog duwen. Probeer een level dan nog maar eens te overleven! Gelukkig biedt het spel je de mogelijkheid om een level over te slaan wanneer je het te vaak over moet doen, maar dan kan je geen sterrenrang behalen.
Puyo Puyo Tetris Review

Credits uitgeven in de shop

Als een leuk extraatje kun je tijdens het spelen van het spel credits verdienen. Met dit in-game betaalmiddel kun je in een shop verschillende items kopen. Het gaat hier voornamelijk om verschillende skins voor je Tetrominos en Puyo’s. Verder kun je verschillende alternatieve stempakketten kopen voor de personages die dit spel rijk is. Maar goed, voordat je iets kunt kopen moet je wel eerst credits sparen, wat je doet door gewoon veel matches te spelen.

Ga de uitdaging aan

Het spel kent hiervoor verschillende modi. Zo kun je aan de slag met de spelmodus Versus waarin je het tegen een andere speler opneemt en jij zelf bepaalt of je Tetris of Puyo Puyo speelt. Het is wijs te kiezen voor de puzzel-variant die jou het beste ligt, want ook je tegenstander mag bepalen welke variant hij speelt. Het doel is om deze modus zo lang mogelijk te overleven, terwijl goede combo’s van je tegenstander je speelveld met troep kunnen vullen.

De combinatie van Puyo Puyo en Tetris komt goed tot zijn recht in de spelmodus Swap, waarin je eigenlijk twee spelletjes tegelijk speelt. In essentie is de modus precies hetzelfde als Versus, met het verschil dat je hier beide spellen tegelijk speelt. Om de zoveel tijd wissel je namelijk tussen Tetris en Puyo Puyo, waardoor je eigenlijk beide puzzels moet beheersen om te kunnen winnen.

In de Fusion modus speel je ook zowel Puyo Puyo als Tetris, maar dan speel je met beide puzzelvarianten op hetzelfde vak. Uiteindelijk heb je ook nog de Party Mode waarin je gewoon Tetris of Puyo Puyo speelt, terwijl er verschillende Power Ups in het spel te vinden zijn. Dit is de minst leuke mode, aangezien Puyo Puyo Tetris hier steeds minder met puzzelen te maken heeft en steeds meer met het behendig omgaan met effecten als niet kunnen zien waar je je blokjes dropt, blokjes die niet gedraaid kunnen worden en blokjes die automatisch versneld naar beneden vallen.
Puyo Puyo Tetris Review

Nog meer verschillende modi

Daarnaast heb je nog de Bang Bang modus, waarin iedere speler een healthbar heeft. In deze modus kan je levens van je tegenstander af snoepen door simpelweg een zo hoog mogelijke score te behalen. Mocht je na alle benoemde modi nog meer willen, dan kun je aan de slag met drie verschillende Puyo Puyo uitdagingen en drie Tetris uitdagingen in de spelmodus Challenge.
Op het gebied van spelmodi is er dus wel voldoende variatie voor enkele uren speelplezier. Wat wel ontbreekt aan Puyo Puyo Tetris, is een spelmodi waarin je de klassieke Tetris game kunt spelen. Zo is er geen endless Tetris, waarin je gewoonweg urenlang een poging kunt doen om de hoogste high-score te halen. Het ontbreken van de klassieke Tetris is wel een gemiste kans.

Online en offline multiplayer

Wanneer je de Solo Arcade en Adventure Mode zat bent, kun je nog aan de slag met co-op. Het spel ondersteunt tot maar liefst vier spelers. Je kunt zowel samen spelen als tegen elkaar spelen. Spellen kunnen zowel met vrienden als onbekenden worden gespeeld.
Wanneer je online tegen anderen speelt, kun je in Puzzle League werken aan het behalen van een zo hoog mogelijke ranking. Wanneer je een potje verliest, daalt je ranking. Wanneer je een potje wint, stijgt deze. Als je liever eerst online wat wilt oefenen heb je nog Free Play, waarbij winst of verlies geen invloed zal hebben op je online rang.

Het spel biedt je de mogelijkheid om van de besten (of slechtsten) te leren. Zo kun je replays van potjes opslaan en kun je ook replays die anderen uploaden bekijken.
Puyo Puyo Tetris Review

Genoeg te doen, maar klassieke Tetris ontbreekt

Puyo Puyo Tetris kent een hoop verschillende modi, maar het is jammer dat de meest essentiële modus voor een Tetris-achtige game ontbreekt: de klassieke Tetris zelf. Verder kent het spel wel genoeg content om je even zoet te houden. Om de game leuk te vinden, moet je wel zowel Tetris als Puyo Puyo leuk vinden, maar als dit het geval is heb je een prima puzzelspelletje in huis dat je er makkelijk even snel bij pakt.