Pokémon Yellow Review - Geweldige nostalgische ervaring

maandag, 07 maart 2016 om 10:48
Twintig jaar geleden maakte de wereld voor het eerst kennis met Pokémon via de games Red en Blue en een paar jaar daarop volgde Yellow. Nu zijn deze klassiekers opnieuw uitgebracht voor de Virtual Console op de Nintendo 3DS. Zijn de oude Pokémon games nog steeds zo tof als vroeger? Dat lees je in deze Pokémon Yellow review.
Het is bijna niet te geloven, maar het is echt al twintig jaar geleden dat klassiekers Pokémon Red en Pokémon Blue voor het eerst in de winkels lagen. Althans, in de Japanse winkels dan, aangezien de rest van de wereld ietsje later volgde. Toch neemt dat niet weg dat de franchise al lange tijd een feit is en nog steeds met nieuwe titels komt: Pokémon Sun en Pokémon Moon staan gepland voor release aan het einde van dit jaar.
De klassieker Pokémon Yellow is ter ere van het twintigjarig bestaan van de franchise te downloaden voor de Nintendo 3DS via de Nintendo eShop. Het gaat hierbij dus om een port, niet om een remaster. Hetzelfde geldt voor de games Pokémon Red en Pokémon Blue. Een mooi moment om deze game eens opnieuw onder de loep te nemen en te voorzien van een review.

Waar het allemaal begon

Pokémon-fans wereldwijd kunnen hun harten ophalen met deze re-releases. Ja, je hebt de game al eens eerder gekocht en ja, het is een port, geen grafische remaster of iets dergelijks. Maar dat betekent zeker niet dat Pokémon Yellow je geld niet opnieuw dubbel en dwars waard is.
Elke doorgewinterde Pokémon-fan herkent de volgende situatie wel: je wil graag weer eens met die klassieke, nostalgische games aan de slag, maar je hebt geen zin om je oude GameBoy onder die dikke laag stof vandaan te halen. Of misschien heb je de GameBoy of de games niet eens meer. Dan biedt deze digitale re-release een uitkomst. Op deze manier heb je de games altijd bij de hand en kan je ze spelen wanneer jij dat wil: je hoeft niet eens bang te zijn dat je het cartridge vergeet, want ze staan gewoon op je SD-kaart.
Bovendien hoef je het voor de prijs echt niet te laten. Voor slechts tien euro beschik je al over een van deze klassiekers. Dat is echt geen geld wanneer je denkt aan hoeveel uren je bezig kan zijn met het zoeken naar, vangen en verzamelen van alle Pokémon die zich schuilhouden in de Kanto regio. Want de echte Pokémon-fan leeft natuurlijk bij de woorden: Gotta Catch 'Em All!
pokémon yellow review

Geen linkkabels meer nodig

De Pokémon hoofdserie komt altijd met twee games tegelijkertijd, die eigenlijk elkaars tegenpolen zijn. Zo zijn niet alle 150 Pokémon uit de eerste generatie in één game te vangen. Wil je jouw Pokédex compleet maken, dan zul je moeten ruilen met iemand die over de andere game beschikt.
Iedereen die Pokémon heeft gespeeld in zijn of haar jeugd, weet dat de linkkabels destijds niet altijd even goed hun werk deden. Bovendien was het hele proces enorm sloom. Nu is dat veranderd, want ruilen en vechten met anderen gaat gewoon via WiFi! Dit is echt een enorme verbetering ten opzichte van vroeger.
pokémon yellow review

Verouderd, maar logisch

Natuurlijk merk je wel dat de game sterk verouderd is. Maar dat is ook logisch, aangezien de game (buiten het vernieuwde connectiviteitssysteem om) compleet hetzelfde is gebleven als bijna twintig jaar geleden. Vooral spelers die met name gewend zijn aan de nieuwe Pokémon games, zullen even moeten wennen aan de verouderde features in deze game.
Denk hierbij met name aan het handmatig switchen van boxes: wanneer je twintig Pokémon hebt gevangen, zit je box vol. Tenzij je deze box handmatig overzet, kan je geen nieuwe Pokémon meer vangen. Daarnaast was de select-knop voor het gemakkelijk gebruiken van bepaalde Key Items zoals de fiets nog niet in gebruik, is je inventaris zeer klein en kan je bijvoorbeeld niet op een boompje ‘klikken’ om deze om te hakken via Cut.
Dit zijn echter geen minpunten aan de game te noemen. Deze features mogen dan wat verouderd zijn en ze werken niet altijd even handig tijdens het spelen, ze zaten in de originele game en in die tijd was er niks mis mee.
Aan het feit dat buiten de connectiviteit niets veranderd is aan deze releases, zit echter wel een groot pluspunt. Alle glitches en bugs zitten er namelijk ook nog in. Dat betekent dus dat je weer de mogelijkheid hebt om de legendarische Pokémon Mew te vangen! En je kan natuurlijk ook van de Missingno-glitch gebruik maken, maar het is maar de vraag of je dat wil...
pokémon yellow review

Release via Virtual Console

De games Pokémon Red, Blue en Yellow zijn te spelen via de Virtual Console op de Nintendo 3DS, waar al vaker oudere games voor zijn verschenen. Een belangrijke functie van deze Virtual Console is dat het opslaan van je spel gewoon via de virtual console gaat: niet in de game zelf. Op deze manier kan je altijd en overal je spel opslaan, ook op punten waar dit normaal niet zou kunnen.
Dit kan bij de Pokémon games echter niet. Zit je in een moeilijk gevecht met een Gym Leader, dan zul je deze eerst echt moeten afmaken voordat je je spel op kan slaan. Op zich is dit niet anders dan we gewend zijn van Pokémon, maar het is toch wat jammer dat de game de functies van de Virtual Console niet optimaal benut. Moet je dus een minpunt aan deze game hangen, dan is dit het wel.
Bovendien zijn de Virtual Console versies van Pokémon Red en Blue geheel in zwart-wit. Dat is wat jammer, aangezien deze games juist op de GameBoy Color werden voorzien van een karakteristiek filtertje. Zo was de gehele wereld van Blue in een blauwe kleur gehuld en ging je in Red in het rood aan de slag. Gelukkig is de re-release van Yellow wel in kleur, waarbij elke Route en elke stad een eigen, gepaste kleur krijgt.
pokémon yellow review

De echte Pokémon-fan mag dit niet missen

Bijna twintig jaar na release is deze game nog steeds geweldig. De gameplay is op sommige aspecten wat verouderd, maar de hoge nostalgie-factor, de geweldige 8-bit deuntjes en de toffe Pokémon uit de eerste generatie zorgen voor urenlang plezier. Daarnaast is de connectiviteit enorm verbeterd en hoef je dus niet meer aan de slag met linkkabels wanneer je Pokémon wil ruilen of wanneer je Pokémon gevechten wil houden.
Speelde je deze games vroeger op je GameBoy? Dan is het zeker waard om een van deze re-releases aan te schaffen, al is het alleen al voor de pure nostalgie. Hetzelfde geldt voor de doorgewinterde Pokémon-fans, maar de kans is groot dat jullie deze games op dag van release al in huis gehaald hebben. Bovendien ben je slechts een tientje kwijt per game, dus waar wacht je nog op?!