Nights of Azure Review - Ladies Night in Manga style

dinsdag, 29 maart 2016 om 16:28
In de Noordzee, een klein stukje boven Nederland, ligt het magische Ruswal Island. Het eiland is het toneel van een tragisch verhaal waarin twee vriendinnen voor onmogelijke keuzes staan. Of de magie ook op ons over weet te slaan, lees je in onze Nights of Azure review!
Nights of Azure vertelt een romantisch, maar tragisch verhaal dat ons bekend voorkomt, maar net op een andere manier getoond. De game vertelt namelijk een liefdesverhaal tussen een lesbisch stel dat, ondanks de stereotype manga style niet als zodanig wordt uitgebeeld. Tijdens de vele quests zien we het stel lachen, verdriet delen en zelfs ruzie maken om vervolgens weer naar elkaar toe getrokken te worden. Alles op een heel originele manier.
Voordat we bij de tortelduifjes uitkomen, gaan we terug in de tijd. Lang, heel lang geleden (in sprookjes termen) werd de Lord of the Night verslagen door de mensheid, waarna er blauw bloed (Azure) uit zijn lichaam naar beneden regende. Door de Azure verandert een groot deel van de mensheid ‘s nachts in duivels. Het is aan Arnice de taak om samen met een goede vriendin Lilysse een quest te voltooien.
Al snel kom je erachter dat de Lord of the Night aan het terugkeren is en Lilysse de aangewezen persoon is om hem weer veilig op te sluiten. Probleem is dat je niet je oude roommate en grote liefde zichzelf op laat offeren. Tijd om een andere oplossing te vinden dus…
Nights of Azure review

Squad goals

Samen met een aantal Servants - in de vorm van de duivels die je verslaat - ga je het gevecht aan met de sterkere duivels. Iedere keer dat je naar buiten gaat, krijg je vijftien minuten de tijd om je missie te halen of om een baas te bereiken waarna de timer stopt. Wanneer de tijd op is, keer je automatisch terug naar het hotel dat als thuisbasis functioneert. Om er zeker van te zijn dat je het tot de baas redt, maak je gebruik van je squad.
Je squad bestaat uit drie Servants die zelf in te delen zijn. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om drie aanvallende Servants in één squad te plaatsen, of om drie healing types in één squad te plaatsen. De Servants zijn niet de enige soldaten op het slachtveld die de klusjes zullen klaren, want zelf moet je ook hard aan de bak.
Door succesvol een aantal aanvallen aan elkaar te plakken loopt je combo chain op en daarmee ook je devil meter waarmee je in een duivel kan veranderen. Afhankelijk van de squad die actief is, verander je in een bepaalde duivel. Zo bezit de ene duivel de kracht om snel vuur aanvallen uit te voeren, terwijl een andere duivel van afstand magische aanvallen kan doen. Dit is vernieuwend en ook erg leuk.
Nights of Azure review

Weinig mogelijkheden

Je kunt je Servants sterker maken door ze te levelen en andere Servants te voeden, maar het kan ook door middel van gear dat je onderweg oppakt. Verder houdt het daar eigenlijk wel mee op. De game heeft voor een RPG dan ook weinig mogelijkheden en voelt zelfs een beetje oud aan. Je hebt de keuze uit het verhaal met enkele sidequests - die bestaan uit het verslaan van tegenstanders - en een gevechtsarena onder in een kelder van het hotel.
In de arena is het de bedoeling om verschillende uitdagingen te voltooien. Je moet hierbij denken aan het verslaan van vijanden binnen een bepaalde tijd of door het behalen van een highscore. Een hoge herhalingsfactor is hierbij niet echt aanwezig.
Hetzelfde geldt voor het verhaal en de routes die je kan lopen. Veelal zijn de routes lineair en mis je gewoon de vrijheid die een vrouw zoals Arnice hoort te krijgen. Hier heeft ontwikkelaar Gust een steek laten vallen.
Nights of Azure review

Ladies Night

Gust is een Japanse ontwikkelaar van videogames die samenwerkt met Koei Tecmo. De Japanse stijl is dan ook duidelijk terug te voelen op het Europese eilandje. Het eerste wat opvalt zijn de grote (nee we hebben het niet over de borsten) manga invloeden die aanwezig zijn. Van de taal, tot aan gigantische zwaarden, magische effecten en vooral de vormgeving van de hoofdpersonen. Je wordt volledig ondergedompeld in de Manga wereld gecreëerd door Gust en Koei Tecmo.
Er mag dan ook een groot compliment gegeven worden aan de ontwikkelaar van de game. Het bedrijf heeft geen tonnen budget zoals andere ontwikkelaars, maar weet de game, ondanks dat, wel aardig goed weg te zetten. Zo af en toe zie je verschillende graphics over elkaar heen lopen, zoals een jurk die door het lichaam van Arnice heen loopt, maar daar blijft het ook wel bij. Voornamelijk tijdens vechtmomenten staat de game als een huis.
Er zijn bijna geen framedrops en dat terwijl er genoeg special effects op het beeldscherm tevoorschijn worden getoverd. Het spel speelt erg soepel en is een snelle game die je simpel wegspeelt. Het uitvoeren van een missie duurt nooit langer dan twintig minuten, waardoor je snel weer verder kan met andere missies of je even snel tussendoor kan spelen. Voeg daar de prachtige muziek aan toe en je hebt het gevoel dat je twintig minuten naar een voorstelling bent geweest.
Nights of Azure review

Nights of Azure review

Ondanks dat Nights of Azure niet een erg origineel verhaal bevat, heeft ontwikkelaar Gust een leuke en spannende twist aan het verhaal gegeven door een lesbisch stel als leidraad te nemen. De manga stijl spat van de hele game af, waardoor je ook een stereotype lesbisch verhaal verwacht. De ontwikkelaar heeft daar goed de aandacht aan gegeven door dit juist niet te doen, wat het verhaal ten goede komt.
De game speelt soepel en goed weg. De graphics zorgen tijdens vechtscenes voor bijna geen framedrops. Daarentegen zijn de graphics niet altijd even spectaculair. Zo steken ledematen en jurken af en toe door de personages in cutscenes heen. Ontwikkelaar Gust heeft een mooie game gecreëerd dat erg leuk is om te spelen, maar je hebt het gevoel dat er nog meer uit te halen viel.
Nights of Azure verschijnt 1 april in de winkel en is te koop voor € 54,99.