Mission Impossible 5 Review (Blu-ray) - Egotrip van Tom Cruise in Rogue Nation?

dinsdag, 22 december 2015 om 19:18
Het is alweer 4 jaar geleden sinds Mission Impossible Protocol uitkwam. Aan het einde daarvan was al duidelijk dat deel 5 in de maak was: Mission Impossible Rogue Nation. Deze actievolle film is nu uit op Blu-ray en DVD!
In Rogue Nation moet Cruise het samen met de acteurs uit het vorige deel (waarvan een paar ook in eerdere delen zaten) jagen op het Syndicaat. Een geheime organisatie die allemaal terroristische aanslagen pleegt. Daarbij opent de film spectaculair met de scene die geïnspireerd is op Uncharted 3, en eerder al getoond werd. Kort daarna volgt de herkenbare Mission Impossible tune die vele malen terug zal keren.

Cruise kent geen grenzen

Als kijker voel je meteen de adrenaline bij de vliegtuigscene. Het is ongekend wat Tom Cruise zelf aan stunts doet en als kijker wéét je: dit - even aan een vliegtuig hangen - heeft hij 8 keer opnieuw moeten doen. Maar alles voor Mission Impossible, want niets is voor mister Cruise onmogelijk, toch?
Daarmee wordt meteen de vraag opgeroepen: wordt Mission Impossible niet te veel één grote Tom Cruise ego trip? Laten we eerlijk zijn: James Bond wordt eens in de zoveel jaar vervangen, maar Cruise heeft alle 5 de delen zelf gedaan. En vanaf het begin was er al kritiek: er zou te veel aandacht uitgaan naar de rol van Ethan Hunt (de rol die Cruise vertolkt), iets wat in de originele serie niet zo was.
Eigenlijk is Rogue Nation wel een beetje die egotrip van Cruise aan het belonen. De film is duidelijk gestoeld op de wens van de acteur: zoveel mogelijk de grenzen opzoeken van de stunts die hij aankan. Zo zien we (en dit is geen spoiler, want dit was al bekend) naast de vliegtuigscene idiote achtervolgingen op een motor door de bergen en Cruise heel wat minuten onder water zonder zuurstof.
Mission Impossible 5 <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201507/t/vliegtuigscene.jpg" />

Boordevol actie

Hij zou maar liefst 6 minuten zijn adem ingehouden hebben (dat feitje nemen we maar even met een korreltje zout). Toegegeven: er is niets mis met de actie uit Mission Impossible Rogue Nation. Als actieliefhebber word je op je wenken bediend met actie na actie, na actie. Maar weinig van die actiescènes heb je niet al eerder gezien, op de vliegtuigscene na. Het is dan ook zonde om te zien dat juist de film daarmee opent.
Die had beter bewaard kunnen blijven voor later. Voor Cruise zelf was waarschijnlijk de scene onder water het heftigst en zit dat moment daarom later in de film. Maar niet elke kijker boeit het dat een scene door de acteur zelf uitgevoerd is. Die gaat naar de bios voor het verhaal en de actie; het spektakel an sich.

Verhaal niet zo boeiend

En dat verhaal is nou ook niet heel interessant. Wat dat betreft deed Ghost Protocol het een stuk beter en stelt Rogue Nation op dit vlak teleur. Sowieso zag je bij Ghost Protocol de lol die Cruise in de film had, iets wat niet te bespeuren valt in Rogue Nation.
In de vorige Mission Impossible films stond Ethan Hunt bekend om de jongen met de grote grijns. Niet voor niets zei Sean Ambrose (Dougray Scott) nog in Mission Impossible II dat hij het lastig vond om Ethans rol te vertolken toen hij hem moest nadoen vanwege 'die verdomd irritante glimlach'. Die glimlach is nagenoeg verdwenen in Rogue Nation en daardoor is Ethan Hunt zichzelf niet en daarmee voelt de kijker dat er 'iets' mis is met Rogue Nation. De puzzel is niet compleet.

Mission Impossible elementen

Zonde. Want regisseur McQuarrie heeft nog wel duidelijk zijn best gedaan om er wat typische Mission Impossible vibes in te stoppen om dat goede oude gevoel uit deel één terug te krijgen. Zo keert er weer een supersonische bril terug zoals we uit deel één kennen, zien we een locatie met veel trappen waarop mensen gescand moeten worden, worden de bekende maskers gebruikt en krijgen we een prachtig shot van Londen waarin het frame gekanteld is. Typische De Palma (regisseur eerste deel) praktijken uit deel één. En tof is om te zien hoe de narratie van een klus op dezelfde manier gebracht wordt als in deel één. Leuk dus voor de fans om op te merken.
En ondanks dat de bekende Tom Cruise grijns niet aanwezig is, zit het met de humor gelukkig wel goed in Rogue Nation. Dit alles is te danken een de veel grotere rol van Simon Pegg. Pegg zat al in twee eerdere Mission Impossible delen, maar zijn rol wordt met de films groter. Hij is gegroeid als acteur en dus is de keuze om hem een grotere rol te geven een goede zet geweest.
Mission Impossible 5 Review

De grotere rol van Simon Pegg

Want Pegg is in staat om luchtigheid te scheppen in scènes en kijkers daarmee te prikkelen. Mission Impossible Rogue Nation zorgt dus naast een adrenalinerit zeker voor genoeg humor. Naast Pegg leveren ook andere acteurs puik acteerwerk. Sean Harris is uitstekend gecast als bad guy en Cruise's tegenspeelster Rebecca Ferguson doet het ook niet slecht.
Sowieso is de rol van Ferguson groot en gaat ze veel actiescènes in met Cruise. Daarmee gaat de aandacht niet altijd 24/7 uit dus naar Cruise wat goed is, maar tóch voelt Rogue Nation aan als een film waarin Cruise te makkelijk denkt geld te kunnen cashen. Het is eerder een lange ketting van Tom Cruise stunts die je voorbij ziet komen dan een film die zich in het genre weet te onderscheiden.
Als je dan toch Marokko neemt als locatie voor de film en je hebt laten inspireren door Uncharted, waarom dan niet een actiescene te paard? Simpel: omdat Tom Cruise een zwak het voor motoren en daarom zitten ze er sinds deel 2 in. Toffe actie hoor, begrijp ons niet verkeerd, maar Mission Impossible Rogue Nation weet nergens een verpletterende indruk achter te laten. De rol van Cruise voor Ethan Hunt zit er misschien wel op, het stokje mag doorgegeven worden.
Al zal dat qua stunts best lastig zijn, want wie is zo'n waaghals als Tom Cruise? Zeker als je de Blu-ray versie aanschaft en de vele extra's bekijkt doe je toch wel je petje af. Dan wordt pas goed duidelijk met hoeveel passie Tom Cruise betrokken is bij deze Mission Impossible film. Iedereen spreekt lovend over hem (wat logisch is voor de film). Hij is continu op de set, bemoeit zich overal mee, wat positief is. En doet er alles aan om zijn stunts goed uit te voeren.
Een aparte feature gaat uit naar de stunt in het water, op het vliegtuig en de motorachtervolging op de weg. Erg indrukwekkend om een kijkje behind the scenes te krijgen! En de actie spat er dus af.
Mission Impossible 5 Review

Mission Impossible 5 review - Film biedt alles, behalve originaliteit

Ondanks dat Cruise zich op acteervlak niet van zijn beste kant laat zien in deze Mission Impossible (wel qua stunts) moet wel duidelijk gemaakt worden dat elke actiefilmliefhebber ZONDER TWIJFEL aan zijn trekken komt. Rogue Nation biedt veel actie, mooie vrouwen en humor. Daarmee is het een leuke film, maar wordt de serie simpelweg niet genoeg eer aan gedaan en wordt nergens de kwaliteit van Ghost Protocol gehaald. Helaas bleek dát een ..onmogelijke missie.